DJI Mini 2 geen vloeiende yaw

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Kinsella

Member
Lid geworden
5 jan 2023
Berichten
34
Waarderingsscore
16
Punten
8
Locatie
‘s-Hertogenbosch
Ik krijg het met mijn DJI Mini 2 niet voor elkaar vloeiende videobeelden op te nemen met het naar links of rechts draaien van de drone (yaw settings). Het beeld stottert. Natuurlijk heb ik de yaw settings in alle modes (Cine, Normal en Sport) laag gezet, op 10 en zelfs nog minder geprobeerd. Maar in alle gevallen is het beeld haperend. Dat is gek genoeg niet het geval bij rechtdoor vliegen, stijgen en landen. Dan is het beeld supervloeiend. Dit gebeurt bij zowel 4k, 2.7k als HD. En in alle mogelijke framerates.
Wie herkent dit en kan mij een schop onder mijn kont geven?
 
Heb je een voorbeeld ?
 
Heb je een voorbeeldvideo? Camerabeschermer eraf? Is de sd kaart snel genoeg?


DJI Mavic 3 - Most recent video on YouTube: Paris citytrip - sunrises & sunsets. Next video: Speulderbos 8K
Dank voor de reactie
Voorbeeldvideo komt er aan. En nee, de gimbal cap zat er niet op. Ben een beginner maar die fout maak ik niet (meer).
SD kaart is een Sandisk Ultra 64 GB A1
 
Ik zie bij het opstijgen ook hoor! (Ja, ben erg gevoelig voor stotterend beeld).

Denk dat je kaart te traag is..

Kan je ook uitleggen wat er gebeurt

Je filmt met bv 30fps, door een langzame kaart schrijf je bv maar 20fps weg.. zolang de beweging langzaam is lopen de frames voor het gemiddelde oog door, maar maak je snelle bewegingen dan mis je de frames..

Wat jij ziet bij de zijwaartse bewegingen zie ik ook bij het opstijgen en het vooruit vliegen in veel mindere mate, en ja, ziet het ook een beetje bij de koeien..


DJI Mavic 3 - Most recent video on YouTube: Paris citytrip - sunrises & sunsets. Next video: Speulderbos 8K
 
Ik zie bij het opstijgen ook hoor! (Ja, ben erg gevoelig voor stotterend beeld).

Denk dat je kaart te traag is..

Kan je ook uitleggen wat er gebeurt

Je filmt met bv 30fps, door een langzame kaart schrijf je bv maar 20fps weg.. zolang de beweging langzaam is lopen de frames voor het gemiddelde oog door, maar maak je snelle bewegingen dan mis je de frames..

Wat jij ziet bij de zijwaartse bewegingen zie ik ook bij het opstijgen en het vooruit vliegen in veel mindere mate, en ja, ziet het ook een beetje bij de koeien..


DJI Mavic 3 - Most recent video on YouTube: Paris citytrip - sunrises & sunsets. Next video: Speulderbos 8K

Dank dank dank
Mijn ogen zijn op mijn 67e niet meer van het hoogste niveau. Ik zie bij stijgen en vooruit bewegen wel vloeiend beeld, maar goed dat een visueel beter ingestelde kenner daar ook haperingen waarneemt. Bij het roteren is het voor mij ook irritant waarneembaar.
Had al een vermoeden dat het wel eens aan de geheugenkaart kon liggen.
Heb jij of iemand anders een suggestie voor een snellere kaart?
 
  • Geweldig
Waarderingen: Kinsella
Probeer het op 60 fps, als het nog gebeurt, probeer een betere kaart zoals al vermeld is. Ik heb zelf de Samsung EVO Plus 256GB microSDXC met een schrijfsnelheid van 130mb/s en voor maar 30 euro!
 
  • Leuk
Waarderingen: scorpioo
Probeer het op 60 fps, als het nog gebeurt, probeer een betere kaart zoals al vermeld is. Ik heb zelf de Samsung EVO Plus 256GB microSDXC met een schrijfsnelheid van 130mb/s en voor maar 30 euro!
Dank voor jouw reactie en advies
Ik had op advies van @DDD Intussen een kaart aangeschaft bij dataio.nl
Een Samsung 128 GB PRO plus. 130 MB schijfsnelheid ook.
Dat is een geweldige verbetering, maar toch.......bij rotatie gaat het nu 90% beter maar nog net een heel klein beetje hapering waarneembaar. Al ziet mijn vrouw die niet. Misschien beeld ik het me wel in.
Ik zal later voorbeeldje plaatsen. Maar ben nu wel al een heel stuk meer tevreden. Dank ook aan @DDD Dit forum is uitermate behulpzaam. Dank aan jullie allen. Ga met vaardigheden en kennis met sprongen vooruit dank zij de adviezen hier.
 
  • Leuk
Waarderingen: DDD en Sjakie
Dat is een geweldige verbetering, maar toch.......bij rotatie gaat het nu 90% beter maar nog net een heel klein beetje hapering waarneembaar. Al ziet mijn vrouw die niet. Misschien beeld ik het me wel in.

Waar dat nog door zou kunnen komen is de sluitertijd waar je mee filmt..

Heb dit ooit uitgetypt en past hier ook wel

Hier stond een verhaal, maar door een foutje in.. pas hem ff aan binnenkort een kom er op terug




DJI Mavic 3 - Most recent video on YouTube: Paris citytrip - sunrises & sunsets. Next video: Speulderbos 8K
 
Laatst bewerkt:
bij rotatie gaat het nu 90% beter maar nog net een heel klein beetje hapering waarneembaar. Al ziet mijn vrouw die niet. Misschien beeld ik het me wel in. .

Kan aan je sluitertijd liggen, zal het proberen uit te leggen (nu klopt het verhaaltje wat beter)


Met een foto geldt: Hoe korter de sluitertijd, deze te korter de sensor belicht is. En des te minder beweging er in het beeld zit, des te scherper de foto is.

Film in niks anders dan een heleboel foto’s die na elkaar afgespeeld worden

Voor dit voorbeeldje pak ik 30fps omdat dit makkelijker is om mee te rekenen.

De oude sluiter van vroeger was meestal een halve maan, en die draaide rond.

Die halve maan draait dus 30 x per seconde rond, de helft van de tijd is de sluiter open, de andere helft van de tijd is de sluiter gesloten..

Een heel rondje van de sluiter duurt dus 1/30 van een seconde (30 x 1/30sec = 1 sec), gezien hij maar voor de helft van de tijd open is, zal de film/ sensor belicht worden met een sluitertijd van 1/60 een seconde.

Stel je voor: je hebt een roulettetafel en het balletje gaat in precies 1 sec rond..

Stel je hebt 30 fps, met een sluitertijd van 1/60 sec.. dan zou je in theorie 30 foto’s hebben van een bewogen balletje, de afstand die het balletje aflegt in die 1/60 seconde als de sluiter open staat zou in theorie gelijk zijn met de afstand die het balletje aflegt als de sluiter gesloten is. Speel je deze foto’s achter elkaar af, dan maken onze hersenen daar een film van.

Dan pakken we een hele snelle sluitertijd, bv 1/500 sec. En ineens is de afstand die het balletje aflegt als de sluitertijd open een heel stuk kleiner (wel 3 x) dan wanneer de sluiter gesloten is.

Wanneer je net als met ik een wat snellere frame rate kijkt dan gemiddeld, dan zie (ze vallen op) je de gaten tussen de frames in wat het heel vervelend/ onrustig maakt om naar beeld te kijken met een ‘te korte sluitertijd’. Daarom hou ik me braaf aan de bijbehorend sluitertijden omdat dat het meest rustig is..

Dit verschil in ‘kijk fps’ zie je bv al tussen jezelf en je vrouw..

Er zijn mensen zat die hebben schijt aan het sluitertijd verhaal, maar die hebben zelf een lage(re) ‘kijk frame rate’ gok ik zo en die storen er zich dus niet aan.

Dieren, bv katten, die hebben ook een hogere ‘kijk frame rate’. Pas bij hoge frame rates van je tv zal de kat bv de voorbij vliegende vogel willen pakken, omdat bij de trage frame rates alles heel schokkend is (net wat je met oude kaart ervaarde) en dan ziet die kat dat het niet echt is..

Mijn advies: kijk eens of je het met de ‘juiste’ sluitertijd nog hebt!

DJI Mavic 3 - Most recent video on YouTube: Paris citytrip - sunrises & sunsets. Next video: Speulderbos 8K
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het "stotter-verschijnsel"bij het maken van een bocht als onderdeel van een rechtuit-vlucht als volgt verklaard kan worden:
1) bij gebruik van een geheugenkaartje van lage snelheid (b.v. : 30 mb/sec) kan een beeld bij in rechte lijn vliegen nog net worden verwerkt als niet te snel wordt gevlogen.
2) Als daar een draaiende beweging bijkomt betekent dit een versnelling van het beeld t.o.v.het beeld bij alleen rechtuit vliegen.
3) Zelf werk ik met geheugenkaartjes met een schrijfsnelheid van minstens 150Mb/sec of meer!
Probeer maar eens over te stappen op veel snellere geheugenkaartjes om van het stotterende beeld af te komen.
Ik vlieg regelmatig met een Mavic 3 classic en heb tot nu toe geen enkel probleem met de filmbeelden ondervonden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kinsella
Ik denk dat het "stotter-verschijnsel"bij het maken van een bocht als onderdeel van een rechtuit-vlucht als volgt verklaard kan worden:
1) bij gebruik van een geheugenkaartje van lage snelheid (b.v. : 30 mb/sec) kan een beeld bij in rechte lijn vliegen nog net worden verwerkt als niet te snel wordt gevlogen.
2) Als daar een draaiende beweging bijkomt betekent dit een versnelling van het beeld t.o.v.het beeld bij alleen rechtuit vliegen.
3) Zelf werk ik met geheugenkaartjes met een schrijfsnelheid van minstens 150Mb/sec of meer!
Probeer maar eens over te stappen op veel snellere geheugenkaartjes om van het stotterende beeld af te komen.
Ik vlieg regelmatig met een Mavic 3 classic en heb tot nu toe geen enkel probleem met de filmbeelden ondervonden.
Dank
Ik had al op advies van @DDD en @Jeffry83 een Samsung 128 GB PRO plus aangeschaft. Daarmee is het beeld stukken beter, maar wellicht heb je gelijk en moet ik een 150MB+ hebben. Deze is 130MB.
Maar binnenkort verandert het weer want ik stap van de DJI Mini 2 over naar de DJI Air 3.