DJI Mini4 Pro firmware kerst update V01.00.02.34 - DJI FLY 1.12.4

LucW

Active Member
Lid geworden
3 mei 2020
Berichten
128
Waarderingsscore
46
Punten
28
Locatie
Twente
(Is nog geen Mini 4 voorvoegsel HH Webmaster)

DJI lanceerde net nog snel als extra kerstcadeautje een update voor voornamelijk de DJI Mini 4 Pro en DJI Air 3. Zo krijgen die heel wat extra’s bij.

  1. Goggles is toegevoegd aan de Mini 4 Pro !!!!!
  2. Je kan met deze drones nu ook ‘rondkijken door de obstakelsensoren’ als extra camera’s.
  3. Je krijgt een “auto” functie bij in de Active Track (360)-optie: je drone kan nu nog meer automatisch kiezen welk standpunt rondom je het beste is.
  4. Je kan ook de visuele positiesensoren onderaan volledig uitzetten, maar dit raden we écht niet aan, je drone remt dan bij dalen immers niet meer af.

Meer info op YouTube hierover:
> YouTube 51 Drones NL DJI Mini 4 Pro and Air 3 MAJOR Firmware Update!
> HUGE NEW FIRMWARE UPDATE! DJI FLY 1.12.4 | DJI Mini 4 Pro / Air 3

20231224_131306.jpg

Ik deed update via de wifi vlak naast de router, dat ging niet in één keer goed, paar keer opnieuw opgestart. Denk dat volgende keer de connectie via de PC doe (wordt ook aangeraden)

20231224_131603.jpg

De nieuwe 'Goggles' functie toegevoegd aan de Mini 4 Pro

Goggles2.jpg
DJI Goggles Integra Motion Combo.jpg
Heb direct DJI Goggles Integra Motion Combo besteld, daarmee gaat een hele grote wens in vervulling, omdat ik nu op bezienswaardigheid locaties heel gericht kan dronen in kleine ruimtes

Specificaties:
  • Meeslepende bewegingsbediening - De DJI RC Motion 2 Controller is intuïtief en dynamisch. U hoeft alleen maar uw pols te draaien en de joystick te gebruiken om op een unieke en verbonden manier door het luchtruim te manoeuvreren.
  • Geïntegreerd ontwerp – De bril heeft een comfortabele hoofdband met een ingebouwde batterij. Laad op tijdens het vliegen en blijf stroom houden tijdens meerdere lange dronevluchten.
  • Multidirectionele bediening - Een verbeterde joystick maakt de hoogte- en richtingscontrole nog soepeler. Stijg op en land met nauwkeurige precisie en maak complexe manoeuvres zoals snel naar links en rechts vliegen.
  • Ga elk avontuur aan – De DJI Goggles Integra weegt ongeveer 410 gram en is voorzien van opvouwbare antennes, zodat u hem gemakkelijk kunt meenemen.
  • Micro-OLED schermen – De twee HD Micro-OLED schermen van DJI Goggles Integra zorgen verbluffende details en kleuren. De hoge vernieuwingsfrequentie van het scherm houdt de vlucht soepel en responsief.
  • DJI O3+ videotransmissie – De bril schakelt automatisch tussen 2,4 GHz en 5,8 GHz frequentiebanden om een sterk en stabiel signaal te behouden zodat u zonder onderbreking kunt vliegen.
  • DJI Goggles Integra heeft een uniform batterij- en hoofdbandontwerp voor maximaal comfort. Voor extra functionaliteit beschikt de DJI Goggles 2 over dioptriecorrectie en draadloze streaming.

    YouTube:

    DJI Goggles Integra Motion Combo2.jpg

    DJI Goggles Integra Motion Combo3.jpg
Heb wel een MINI 4 Pro Propeller Guard bijgekocht om in de oefenfase niet te veel propeller schades op de lopen, met vervolgschade. Fietsen moet je ook leren met zijwieltjes ;)
MINI 4 Pro Propeller Guard.jpg

Ervaring update hierin: De Mini 4 is niet geschikt voor Goggles B) , te kwetsbaar voor schades
 
Laatst bewerkt:
Heb direct DJI Goggles Integra Motion Combo besteld, daarmee gaat een hele grote wens in vervulling, omdat ik nu op bezienswaardigheid locaties heel gericht kan dronen in kleine ruimtes

En waarom kun je dat niet zonder de goggles?

Ik bedoel het beeld van de drone komt of op het scherm van de remote, of op de schermpjes van de goggles, enige verschil is dat het scherm van de afstandsbediening groter is..

Als je €200 meer had uitgegeven had je de avata er bij gehad, daarbij je beter mee doen waar je wil dan met de huidige drone..

Of mis ik wat?

Ohw ja: houdt er rekening mee dat als je met de goggles vliegt dat je dan een spotter moet hebben!


DJI Mavic 3 - Most recent video on YouTube: Arkersluis - Nijkerk. Next video: Roadtrip New Zealand. Next trip: Roadtrip Iceland
 
En waarom kun je dat niet zonder de goggles?

Ik bedoel het beeld van de drone komt of op het scherm van de remote, of op de schermpjes van de goggles, enige verschil is dat het scherm van de afstandsbediening groter is..

Als je €200 meer had uitgegeven had je de avata er bij gehad, daarbij je beter mee doen waar je wil dan met de huidige drone..

Of mis ik wat?

Ohw ja: houdt er rekening mee dat als je met de goggles vliegt dat je dan een spotter moet hebben!
- het is geen € 200,- meer, ik betaalde voor de Goggles Integra met de RC Motion 2 controller combo € 649,= (Kerst korting) en nu € 738,= en met de Avata als combo betaal je € 1199,= (prijzen bron: DJI Store op Amazon NL) De Avata los kost € 451,= en valt in de A1 cat, de Mini4 Pro in de cat 0 en volgens mijn informatie heb je met 249 gram geen spotter nodig.

- Ik ken de DJI Avata (410 gram) , kennis van mij heeft er één en omdat ik ook A1/A3 certificaat heb, heb ik al twee maal daarmee mogen vliegen en kan je je zeggen, die RC Motion 2 controller is onwijs gaaf, waar je met de RC2 controller met twee handen op je schermpje kijkt, kijk je nu in een bril met HD kwaliteit als of je zelf in de drone vliegt, die beleving is zo onwijs gaaf en die RC Motion 2 controller bedien je met één hand waar je handbeweging ook een duikvlucht beweging kan maken, je moet het zelf al een keer meegemaakt hebben om die vette indrukken te beleven, daarom was ik super blij met die upgrade
 
Laatst bewerkt:
IMG_4354.JPG

Vorige week nog in de aanbieding..

Je hebt altijd een spotter nodig als je met je goggles vliegt. Je moet elke drone altijd kunnen zien, wanneer hij goggles op hebt is dat een beetje moeilijk!

En ik heb de avata ook, dus weet hoe hij vliegt, en weet ook hoe de goggles + Motion controller + Mavic 3 vliegt.

DJI Mavic 3 - Most recent video on YouTube: Arkersluis - Nijkerk. Next video: Roadtrip New Zealand. Next trip: Roadtrip Iceland
 
Laatst bewerkt:
Dat was mooie aanbieding, zekers! Niet gezien ik heb op de DJI Goggles Integra Motion Combo gezocht nadat ik eerst moest uitvinden of ik de Goggles 2 of de Integra moest hebben, en Camera-nu had de keus daarin voor een tientje minder, ik zocht niet op de Avata, anders had ik het misschien ook gezien. Zie Droneland ook niet op Tweakers staan, dat is mijn zoekmachine in prijzen.

Mooie YouTube video om de beleving te zien, is met een Mini 3 maar is gelijk aan wat nu de Mini 4 Pro kan.
Met meteen de waarschuwing, niet de sportmode gebruiken, het is geen Avata en het de video laat aan einde ook zien waarom.


Betreft je opmerking over de spotter (waarnemer), vanuit de Avata snap ik dat wel, die is 410 gram, is zwaarder dan 249 gram, andere regels. De Mini 4 Pro met de Goggles, ik heb gezocht in de regels en heb nog nergens iets kunnen vinden waar de connectie te lezen is met een verplichte spotter in gebruik van de Goggles met een Mini 3 of Mini 4. Als de Goggles wel valt onder de FPV modus, heb je gelijk, maar valt de de FPV-modus regels ook voor drones met C0 label 249 gram, dat staat niet specifiek vermeld omdat dit nieuw is (v.a. de Mini 3 pro).

Zou je vliegen in de sportmodus zonder de sensoren, zou ik zeggen, JA! In normale vliegmodus, dat is niet in race snelheid met sensoren aan, zie ik het probleem niet omdat het niet voldoet aan de omschrijving dat je geen botsing kan voorkomen, want in de normale vliegmodus voorkomt de sensoren een botsing, een Mini 4 pro is niet gebouwd voor FPV modus maar heeft met de update een beperkte uitbreiding optie daarin, het is een nuance verschil wat niet afgetimmerd is.

Dit zegt EASA: (Racen en vliegen met een drone in FPV-modus met een videobril | EASA)

Racen en vliegen met een drone in FPV-modus met een videobril​

Om een drone in eerstepersoonsperspectief (first person view – FPV) te besturen, hebt u een boordcamera nodig die in werkelijke tijd een videosignaal doorstuurt naar een videobril, een mobiele telefoon of een tablet. In FPV-modus ziet u alleen de beelden die door de boordcamera van de drone worden doorgegeven; de drone zelf blijft buiten uw gezichtsveld. Dit beperkt uw omgevingsbewustzijn als piloot, waardoor u gedesoriënteerd kunt raken. U reageert dan mogelijk niet snel genoeg om een botsing te voorkomen, en kunt zo uzelf of anderen in gevaar brengen.
Tip: Probeer eerst het vliegen in derdepersoonsperspectief (waarbij u naar de drone zelf kijkt) onder de knie te krijgen voordat u overschakelt op FPV-modus met een videobril.

Toegestane vliegopties met een FPV-bril​

Volgens Uitvoeringsverordening (EU) 2019/947 (de Europese droneverordening) mogen dronevluchten in FPV-modus (waarbij de piloot de drone niet in zijn gezichtsveld heeft) worden uitgevoerd in de categorieën “open” en “specifiek”, zolang een aantal regels in acht wordt genomen. Dat geldt zowel voor freestylevluchten als voor vliegen in clubverband.

Solovluchten met een drone in FPV-modus – freestyle​

  • Voor de veiligheid moet er een “visuele waarnemer” bij de vlucht aanwezig zijn.
  • De drone mag niet boven mensen vliegen.
  • De drone mag niet boven bevolkte stedelijke gebieden vliegen en moet een minimale afstand van 150 meter bewaren van woon-, handels- of industriezones.
  • De drone mag niet hoger vliegen dan 120 meter.
  • Er mogen geen toeschouwers bij de vlucht aanwezig zijn.
  • Deze vluchten vallen in de categorie “open”, subcategorie A3.
  • De piloot van een FPV-racedrone moet minstens 16 jaar oud zijn; u kunt wel bij uw nationale luchtvaartautoriteit navragen of er in uw land uitzonderingen op deze regel worden gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Ben dan wel niet de direct aangesproken persoon, maar omdat ik toch e.e.a. aan het uitzoeken was.

zie punt d hieronder. En ook op andere plekken in de aangehaalde Verordening vind je voldoende hierover. Conclusie. VLOS of een observer er bij.

Artikel 4 van de Uitvoeringsverordening (EU) 2019/947 (de Europese droneverordening):

‘Open’ category of UAS operations
1. Operations shall be classified as UAS operations in the ‘open’ category only where the following requirements are met:
(a)the UAS belongs to one of the classes set out in Delegated Regulation (EU) 2019/945 or is privately built or meets the conditions defined in Article 20;
(b)the unmanned aircraft has a maximum take-off mass of less than 25 kg;
(c)the remote pilot ensures that the unmanned aircraft is kept at a safe distance from people and that it is not flown over assemblies of people;
(d)the remote pilot keeps the unmanned aircraft in VLOS at all times except when flying in follow-me mode or when using an unmanned aircraft observer as specified in Part A of the Annex;
(e)during flight, the unmanned aircraft is maintained within 120 metres from the closest point of the surface of the earth, except when overflying an obstacle, as specified in Part A of the Annex
(f)during flight, the unmanned aircraft does not carry dangerous goods and does not drop any material;
2. UAS operations in the ‘open’ category shall be divided in three sub-categories in accordance with the requirements set out in Part A of the Annex.
 
Hou het in het Nederlands graag aub
 
ook goed:

Artikel 4

"Open" categorie UAS-vluchtuitvoeringen

1. UAS-vluchtuitvoeringen worden alleen in de categorie "open" ingedeeld als de volgende voorwaarden zijn vervuld:
a)het UAS behoort tot een van de in Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/945 vermelde klassen of is door een particulier gebouwd of voldoet aan de in artikel 20 vastgestelde voorwaarden;
b)het onbemande luchtvaartuig heeft een maximale startmassa van minder dan 25 kg;
c)de piloot op afstand zorgt ervoor dat het onbemande luchtvaartuig op een veilige afstand van mensen wordt gehouden en niet wordt gevlogen boven bijeenkomsten van mensen;
d)de piloot op afstand houdt het onbemand luchtvaartuig voortdurend in VLOS, behalve wanneer hij in follow-me-modus vliegt of wanneer hij een beroep doet op een waarnemer, zoals gespecificeerd in deel A van de bijlage;
e)tijdens de vlucht wordt het onbemande luchtvaartuig binnen 120 meter van het dichtstbijzijnde punt op aardoppervlak gehouden, behalve bij het overvliegen van een obstakel, zoals gespecificeerd in deel A van de bijlage;
f)tijdens de vlucht vervoert het onbemande luchtvaartuig geen gevaarlijke goederen en laat het geen materiaal vallen.
2. UAS-vluchtuitvoeringen in de categorie "open" worden in drie subcategorieën ingedeeld overeenkomstig de in deel A van de bijlage uiteengezette voorschriften.
 
  • Leuk
Waarderingen: LucW
Ach ja, was niet direct overtuigd, maar door zelf zoeken om tegendeel uit te vissen, kwam ik er achter dat het inderdaad verplicht is, geen ontkomen aan en zo (hard)leer(s) je weer eens wat, nu snap ik ook waarom mijn kennis mij elke keer vroeg om mee te gaan, DAT was het dus B)

Maar als je regelgeving goed leest zit de angst dat je met je drone ergen tegen aan vliegt onterecht omdat de Mini 4 Pro, 360 graden sensoren heeft en in de sportstand wil je niet met onbeschermde props die de Avata wel heeft, daar zat bij mij een hiaat in de regelgeving, je vliegt met 249 gram, 360 graden sensoren en met de bril op val je opeens in de A3 maar als je naar het scherm kijkt van je RC2 controller (dan kijk je ook niet naar je drone!!!) is het niet van toepassing ... maar goed ik respecteer deze nog steeds voor mij totaal onbegrijpelijke regel voor de Mini 3 en 4 als je de bril op hebt de gevaarzetting opeens groter zou zijn al heb ik er een ander vreemd gevoel bij dat het voor geen meter klopt.
Hij is binnen, van de week maar eens uitvissen hoe ik moet verbinden. Toch geen weer om te dronen. Wil toch eerst mijn props bescherming binnen hebben (Ali), tot die tijd blijft de doos in zijn seal.
 
Laatst bewerkt:
Verbinden:

Alles aanzetten

Powerknop van accu van drone 5 sec ingedrukt houden tot hij gaat piepen
Powerknop Motion controller ingedrukt houden tot hij gaat piepen
In goggles verbindingsknop indrukken (tussen de twee lenzen in)


DJI Mavic 3 - Most recent video on YouTube: Arkersluis - Nijkerk. Next video: Roadtrip New Zealand. Next trip: Roadtrip Iceland
 
  • Leuk
Waarderingen: LucW
Spot er maar mee
Waardeer je humor Sjakie B) B) B)

Harry Spotter :p
Heb ik toch nog niet voor niets mijn A1/A3 gehaald, komt nu mooi van pas.
Destijds online in Luxemburg gehaald;)
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: Sjakie
Ik heb gisteren de update ook geïnstalleerd.
Advies opgevolgd en de boel aan de laptop gehangen, voor de drone (en de accu's) ging dat goed, maar de RC2 controller bleef constant de verbinding verbreken.
Uiteindelijk die maar zelf via wifi laten updaten, dat duurde lang, maar ging uiteindelijk wel goed.
Met installatie van DJI Assistant 2 erbij heeft het me toch bijna een hele avond gekost.

Nu hopen op een beetje acceptable condities ergens de komende dagen om de nieuwe functies uit te proberen.
 
Ik heb gisteren de update ook geïnstalleerd.
Advies opgevolgd en de boel aan de laptop gehangen, voor de drone (en de accu's) ging dat goed, maar de RC2 controller bleef constant de verbinding verbreken.
Uiteindelijk die maar zelf via wifi laten updaten, dat duurde lang, maar ging uiteindelijk wel goed.
Met installatie van DJI Assistant 2 erbij heeft het me toch bijna een hele avond gekost.

Deed vroeger (klinkt zo lang geleden) met de Mavic Mini ook via de computer en staat mij bij dat het ook niet altijd in één keer lukte, altijd dat gehannes dat de software niet herkent dat de usb stekker er in zit, volgens hun bepaalde volgorde. Blijkbaar heeft DJI dat nog steeds niet voor elkaar. Ik deed alles via de wifi dit keer (1 meter afstand van de router), duurde in tijd ook best wel wat lang, moest 1 keer herstarten omdat er op een moment niets gebeurde ... daar zit nog veel verbeter punten voor DJI software programmeurs
 
Deed vroeger (klinkt zo lang geleden) met de Mavic Mini ook via de computer en staat mij bij dat het ook niet altijd in één keer lukte, altijd dat gehannes dat de software niet herkent dat de usb stekker er in zit, volgens hun bepaalde volgorde. Blijkbaar heeft DJI dat nog steeds niet voor elkaar. Ik deed alles via de wifi dit keer (1 meter afstand van de router), duurde in tijd ook best wel wat lang, moest 1 keer herstarten omdat er op een moment niets gebeurde ... daar zit nog veel verbeter punten voor DJI software programmeurs
De drone en accu's gingen probleemloos, alleen de RC2 controller verloor steeds de verbinding, ook zonder dat DJI Assistant 2 aan stond.
Lijkt dus aan de controller (of firmware daarin) te liggen, en niet aan de software die in Windows draait.
Het gedrag veranderde ook toen ik een ander kabeltje pakte.
Ik had eerst de USB-C kabel gebruikt, toen kon Windows het niet bijhouden hoe snel de verbinding gemaakt en verbroken werd.
Daarna de USB-A-C kabel er tussen, dat leek even goed te gaan, maar daarna hetzelfde probleem, alleen minder snel.
Beide kabels zijn meegeleverd met de fly more combo, en werken prima voor opladen.
 
Hou wel rekening dat er twee soorten kabels zijn: oplaadkabels en datakabels. Voor verbinding en laden gebruik ik altijd (dat zijn de duurdere Baseus) datakabels, die zijn zowel voor data als voor opladen en hebben voor laden doorgaans 100 watt capaciteit en data overdracht capaciteit van 10 Gbps, de bron en doel zijn vaak minder snel, maar altijd zorgen dat de kabels overbemeten zijn in capaciteit. Ik werk veel met SanDisk Extreme SSD's die aan de (dikke) PC hangen voor video nabewerking en opslag, daar merk je echt de verschillen in data kabels in lees en schrijf capaciteit.
Voor laden van de (combo set) batterijen (DJI adviseert 30 watt snellader) gebruik ik een 30 watt snellader van Anker (het beste merk in laders en powerbanks) de Nano III, die heeft de DJI batterijen redelijk snel vol (groene lampjes gaan wel heel snel knipperen, maar trek daar niets van aan).
 
Laatst bewerkt:
Ik werk veel met SanDisk Extreme SSD's die aan de (dikke) PC hangen voor video nabewerking en opslag, daar merk je echt de verschillen in data kabels in lees en schrijf capaciteit.

Misschien wat overdreven..

Ik ben een vrij grote AliExpress donateur, en heb al heel veel verschillende kabels bij Ali vandaan. (Mijn vrouw vraagt zich af hoeveel kabeltjes een mens nodig heeft)

Van alle kabeltjes die ik heb, is nog steeds de externe ssd de bottleneck, niet de kabeltjes..

Ja, je moet nog de allergoedkoopste halen, maar verder waar ze mee adverteren halen ze ook. Vanaf €4 zijn ze prima



DJI Mavic 3 - Most recent video on YouTube: Arkersluis - Nijkerk. Next video: Roadtrip New Zealand. Next trip: Roadtrip Iceland
 
(groene lampjes gaan wel heel snel knipperen, maar trek daar niets van aan).

Dat betekent dat hij aan het snelladen is, trek je daar dus wel wat van aan, je kunt aan de hand van de groene leds zien hoe snel iets laadt..

Zo laat de originele lader van mijn Mavic 3 de remote met max een watt of 10. Geef de remote meer, dan laadt hij met zo’n 30 watt.



DJI Mavic 3 - Most recent video on YouTube: Arkersluis - Nijkerk. Next video: Roadtrip New Zealand. Next trip: Roadtrip Iceland