DJI onder vuur wegens leveringsproblemen Mavic Pro

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.324
Waarderingsscore
2.951
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl

Veel klanten van DJI zijn ontevreden over de manier waarop DJI communiceert over de uitlevering van de nieuwe Mavic Pro quadcopter. De opvouwbare drone is sinds de lancering bijzonder in trek en honderdduizenden klanten hebben een pre-order geplaatst, maar er worden nog maar amper modellen uitgeleverd. Dit ondanks een toezegging van DJI dat de uitlevering van de bestelde Mavic Pro’s inmiddels goed op gang is gekomen.

Lees verder
 
Ik ben een van die mensen die op de -bij DJI.com- bestelde/betaalde Mavic wacht. Ik ben niet blij, maar had ook geen hoge verwachtingen (ik ken de Chinese pappenheimers ondertussen). Ik melde in een ander artikel dat ik al blij zou zijn als ik in de lente met mijn nieuwe drone zou kunnen vliegen en dat lijkt nog mogelijk te zijn.

DJI stond al bekend om haar slechte service, slecht geteste firmware updates en een dubieuze Chinese garantie policy. DJI toont ook nog steeds weinig besef dat hun drones consumenten producten zijn waar in EU consumenten bescherming voor geldt. Zo wordt het exploderen van een smart battery (bij normaal consumenten gebruik) door DJI nog steeds afgedaan als user-error. Het stond immers toch duidelijk in de handleiding dat die LiPo's niet tegen langdurig opladen kunnen? Als Samsung een tiental telefoons uitlevert waarbij de batterij explodeert, dan mag Samsung voor 27 miljard aan producten afschrijven. Als er eenmaal miljoenen DJI drones in de rondte vliegen, dan mag DJI aan dezelfde consumenten regels gaan voldoen als Samsung. Tot die tijd blijft het sappelen.

Er is immers tot op heden nog geen concurrent die een soortgelijke drone voor soortgelijke prijs als DJI kan leveren. Als die er wel zou komen, zal je zien dat DJI veel van haar marktaandeel snel zal moeten inleveren. Er is DJI nogal wat aan gelegen om te voorkomen dat een ander de Chinese DJI muur doorbreekt. Dat doet ze best slim: Ieder jaar wordt een totaal nieuw consumenten model bedacht waarbij niets van de accessoires van zijn voorganger nog hergebruikt kan worden. Anders als bij Apple kan een nieuwe DJI model ieder jaar ook beduidend meer als zijn voorganger. Er is ook nog geen marktverzadiging; er lopen nameleijk nog miljoenen gezinnen rond zonder drone, hetgeen voor weinig andere consumer goederen geldt.

DJI heeft het lancering-feestje van GoPro kundig verziekt door het prematuur lekken van Mavic marketing informatie, de lancering van een superieur Mavic product (in de week erna) en het doen van ietwat te rooskleurige beloftes voor de leverdatums van de Mavic. Alles wat vlogt, blogt en unboxt heeft de afgelopen weken al wat met een mavic gedaan. Er lijkt helemaal niets te ontbreken aan het DJI marketing geweld dat we de afgelopen weken over ons heen kregen. Nou ja; op het gebied van consumer-integriteit blijkt er e.e.a. bij DJI nog te ontbreken, zo blijkt achteraf. Normaal gesproken leidt dit tot consumer-disloyalty, maar zover is het kennelijk nog niet.

Door de strategie van DJI blijven de reeds geproduceerde GoPro drones bij GoPro op de schappen liggen. Sommigen denken zelfs dat het drone avontuur GoPro wel eens de kop zou kunnen gaan kosten, te meer omdat er ondertussen ook honderduizenden clone-action-cams i.p.v. GoPro's over de toonbank gaan.

GoPro was ook niet de eerste die roet in het DJI-eten wou gooien. 3DR en Yuneec probeerde het eerder ook, al lijken beiden er tot op heden niet echt in geslaagd te zijn om DJI het leven enigszins zuur te maken. DJI heeft nog steeds een aandeel van 70% van de wereldwijde drone markt welke jaarlijks -in absolute zin- ook minimaal verviervoudigd.

Yuneec verlaagde van de week zijn verkoopprijzen weer met 30-40% waardoor de prijzen net onder die van DJI uit komen. Ik denk echter dat dit hen niet veel zal baten. De producten van de DJI-concurenten zijn minder feature-rich en is er vaak ook een stuk minder informatie over op het Internet te vinden. Veel van de Yuneec klanten hebben ondertussen een DJI drone "voor erbij". Van de Mavic zijn er in de afgelopen weken al bijna meer besteld als dat er totaal van alle voorgaande DJI modellen ooit geleverd is.

Er dienen zich weinig nieuwe producenten aan omdat de wetgevers-dubbeltjes her en der alle kanten op vallen. Zo zal de DJI Importeur in Zweden, zijn gerealiseerde omzet waarschijnlijk al in een koffertje hebben gestopt en richting cayman islands vertrokken zijn.

We zullen het dus nog een paar jaar met een dominante chinese speler moeten doen. Het blijft bij DJI de komende jaren zoals U2 er ooit over zong: "I can't live; with or without you..."