Phantom 4 DJI Phantom 4 standaard camera

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Farjona

New Member
Lid geworden
2 jul 2020
Berichten
5
Waarderingsscore
2
Punten
3
Locatie
Zuid-Holland
Hallootjes,

Twee weekjes geleden heb ik een upgrade gedaan naar de DJI Phantom 4 standaard, echt een super drone. Het enigste waar ik mee loop is het aantal megapixel en zoom van de camera, deze is 12mp. Ik zou deze graag willen upgraden (ik dacht zelf aan een telefoon of een Gopro). Ik heb alleen geen idee hoe ik deze monteer (met een gimbal) en/of andere mensen hier ook aan gedacht hebben of dit toegepast. Of is het toch beter om de drone weer te verkopen en een andere te kopen?
Graag hoor ik van jullie!

Groetjes, Farjona

Zie bijlage voor afbeelding met huidige 12mp camera
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.jpg
    Voorbeeld.jpg
    371,3 KB · Weergaven: 17
Hoi Farjona, de Phantom 4 standaard is op zich een prima drone. Deze heeft inderdaad een 12 megapixel sensor en geen zoom. Maar waarom zou je per se meer megapixels willen hebben? Voor de meeste toepassingen is 12 MP toch voldoende?

Een andere camera monteren of upgraden zal niet gaan, je hebt een geïntegreerd systeem gekocht waarvan alle componenten op elkaar zijn afgestemd. Als je wilt upgraden dan moet je toch een andere drone kopen. Waarvoor wil je de drone precies gebruiken?
 
Hoi Wdejager, ik zou meer megapixels willen hebben zodat ik thuis de foto's kan uitvergroten en uitprinten. En het lijkt me leuk om op +-200 meter boven verschillende dorpen te vliegen (jaja ik hou rekening met de regels). Vandaar ook die zoom functie. Jammer dat het monteren niet gaat werken. Dan moet ik nog even verzinnen hoe of wat.
 
Misschien is de Mavic 2 Zoom iets voor je. Check ook mijn review van deze drone: DJI Mavic 2 Zoom review: eindelijk dicht op de actie

Deze heeft ook 12 MP, maar je kunt inzoomen (optisch en digitaal). Daardoor kun je naast een dorp vliegen en toch e.e.a. goed in beeld krijgen. Houd rekening met de max vlieghoogte, die is 120 meter. In laagvlieggebieden doe je er verstandig aan om niet zo hoog te vliegen.
 
De camera vervangen op een DJI Phantom 4 wordt een groot elektronisch avontuur.
Als je meer resolutie je doel is zou je kunnen overwegen om vanuit dezelfde positie waar je vliegt meerdere foto's te maken met elk een andere hoek. Die kun je later weer samenvoegen tot een foto. Dat heet Panorama.

Met de Mavic Air 2 heb je een drone die voorzien is van een 48 Megapixels camera. Als je daar een foto mee maakt krijg je sowieso al meer pixels om mee te werken. Daarnaast kun je met Panorama foto's de totale resolutie flink omhoog halen. Ik heb al ergens een voorbeeld gezien waarbij men een 360 beeld in ruim 650 Megapixels had gemaakt. Meer dan genoeg pixels om mee te spelen in ieder geval. De .PNG bestanden zijn wel groot: ruim 90 Megabyte.
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager
De GoPro Hero 8 Black heeft overigens ook 12 Megapixel resolutie. De beeldkwaliteit zelf kan wellicht nog wat beter zijn, maar van een verhoging van de resolutie is geen sprake. Hetzelfde geld ook voor de OSMO action.
 
Met de Mavic Air 2 heb je een drone die voorzien is van een 48 Megapixels camera

De camera op de MA2 is 12MP, door toepassing van Quad-Bayer technologie wordt dit opgekrikt tot 48MP, dat werkt aardig maar is niet zaligmakend

Als je daadwerkelijk veel MP wil dan moet je kijken naar een M2P Hasselblad, die heeft 20 MP maar deze drone heeft weer matige prestaties op video gebied. Ook een optie is een Parrot Anafi die over een 21MP camera beschikt.

Maar wat Wiebe al aangeeft: het aantal MP is niet zaligmakend.