DJI presenteert drone-camera met 30x optische zoom

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.280
Waarderingsscore
2.918
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl

Een paar maanden geleden kwam DJI met haar eerste zoomcamera op de markt, de Zenmuse Z3, die beschikt over een 3x optische zoomlens. De nieuwe Zenmuse Z30 vergroot dat zoombereik met maar liefst een factor 10, en beschikt over 30x optische zoom. Met de Zenmuse Z30 richt DJI zich met name op inspectie- en beveiligingstoepassingen.

Lees verder
 
Toen ik dit las baalde ik even een moment dat ik onlangs een Zenmuse Z3 (3,5X optische zoom) heb gekocht.
Nu ik lees dat de Z30 grofweg 10 duizend euro gaat kosten heb ik er een stuk minder problemen mee....
 
Toen ik dit las baalde ik even een moment dat ik onlangs een Zenmuse Z3 (3,5X optische zoom) heb gekocht.
Nu ik lees dat de Z30 grofweg 10 duizend euro gaat kosten heb ik er een stuk minder problemen mee....
Waar heb je dat van die prijsstelling gelezen als ik vragen mag?
 
Auw! Dat is een stevig prijskaartje, al geloof ik oprecht dat je er met de juiste klantenkring een prima business case voor kunt maken. Gemakkelijk zelfs.

Die Zenmuse Z30 is bedoeld voor een Professionele Matrice M600 drone. Als je die moet kopen en nog wat accessoires erbij doen, dan ben je al snel 20.000-25.000 Euro verder. Maar dan heb je ook wel wat...

Voor dat setje geld hetzelde als iedere andere drone; je moet het iedere 2 jaar afschrijven. Om dat te kunnen doen zal je een erg lucratief contract moeten hebben met een paar grote (of erg veel kleine) klanten. Om een Z30 in de kast te leggen, in afwachting op een surveillance klus, lijkt me wat overdreven.
 
Die Zenmuse Z30 is bedoeld voor een Professionele Matrice M600 drone. Als je die moet kopen en nog wat accessoires erbij doen, dan ben je al snel 20.000-25.000 Euro verder. Maar dan heb je ook wel wat...

Voor dat setje geld hetzelde als iedere andere drone; je moet het iedere 2 jaar afschrijven. Om dat te kunnen doen zal je een erg lucratief contract moeten hebben met een paar grote (of erg veel kleine) klanten. Om een Z30 in de kast te leggen, in afwachting op een surveillance klus, lijkt me wat overdreven.
Desalniettemin is de ontwikkeling dat de focus langzaam verschuift naar het miniaturiseren van sensoren, waardoor dergelijk compacte zoomlenzen op RPAS mogelijk worden, m.i. een zeer goede ontwikkeling te noemen. Toegegeven, de prijzen zijn behoorlijk aan de maat en voor de doorsnee consument of ad-hoc ROC-Light vliegen niet interessant, maar het ligt voor de hand dat deze langzaam maar zeker op het niveau komen waarop dat wel het geval is.