Drone aan een touwtje Thetered drone?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Jurgen Kramer

Member
Lid geworden
9 sep 2016
Berichten
119
Waarderingsscore
21
Punten
18
Leeftijd
50
Hoi Allemaal,

Ik zit met een prangende vraag. Ik ben door een dorpsbelang gevraagd een paar foto's vanuit de lucht te maken van festiviteiten. Ook vanwege een jubileumjaar. Echter kom ik er achter dat het dorp binnen een CTR gebied valt (Gatverdarrie, heb ik weer, vliegveld ligt hemelsbreed 9 km van vliegbasis leeuwarden straal is 16km). Ik ken de leden van het dorpsbelang erg goed en wil dolgraag meewerken, maar ja. Tot nu toe heb de boot afgehouden vanwege de regels. Na onderzoek kwam ik er achter dat wil ik het via de officiële weg doen ik zo'n €10.000,- kwijt ben aan regelgeving, opleiding vergunning verzekering etc. Dat is het me niet waard aangezien ik maar hobby vlieger ben. Nu heb ik wat op dit forum zitten lezen over thetered drones. Wat naar mijn idee eigenlijk dan een gemotoriseerde vlieger is (gewone vliegers zijn volgens mij niet verboden). Het is me niet duidelijk wat nou wel en niet mag. Dit topic Beroepsmatig voor eigen bedrijf vliegen zonder RPA-L / S-BVL heb ik ook doorgelezen maar dateerd uit 2016 en kom ik er ook niet uit. Kortom. Hier mijn idee. Als ik mijn drone aan een sterk vliegertouw hang. Omzeil ik dan dit "probleem" of moet er eventueel meer gebeuren? aangezien ik toch niet hoger zal vliegen dan 30 meter (bomen van 40+ meter zijn daar ook zat).
 
Helaas. Ook met een touwtje er aan blijft een Drone een Drone.
En met Frisian Flag gaande (of zijn ze daar inmiddels klaar mee?) is de kans op toestemming niet erg groot. De pakkans wordt daarmee wel onevenredig groter...


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Tsja, moet ik toch nee verkopen. Ik vind het ontzettend jammer, ik had er heel veel zin in. Frisian Flag is inmiddels afgelopen. Afgelopen vrijdag zijn de laatste "gasten" weer uitgezwaait. Maar ja, dat veranderd de situatie niet. Risico is mij te groot dat ik een boete krijg of de drone zelfs moet inleveren. Vooral bij dit soort publieke evenementen. Maar als ik het goed begrijp mag een camera aan een vlieger wel? Niet dat het handig is maar goed het is een manier.
 
Als FF weer afgelopen is, èn het evenement is in het weekend, èn Leeuwarden heeft dat weekend geen QRA taak, dan zou je kunnen proberen Dutch Mil toestemming te vragen. Is normaliter voorbehouden aan ROC houders, maar in het zuiden van het land zijn ze wat dat betreft redelijk sympathiek. Wie weet in het noorden ook wel ...

Bij gesloten basis is in ieder geval het luchtruim ongecontroleerd geworden, dus moet je alleen nog onder het verplichte radiogebruik uit zien te komen...


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Er is nota bene een modelvliegclub gevestigd op de basis LLC aeria. Nu hebben die wel vaak contact met de verkeersleiding en wat ik weet is dat er altijd 2 F-16's standby staan in geval van calamiteiten samen met Volkel. Tenminste tot aan Januari 2017. Lees net op Wikipedia Quick Reaction Alert - Wikipedia dat het veranderd is (wie kan dit bevestigen?). Maar ik acht de kans klein dat zo'n Dutch Mil toestemming toegekend wordt.
 
Laatst bewerkt:
Als FF weer afgelopen is, èn het evenement is in het weekend, èn Leeuwarden heeft dat weekend geen QRA taak, dan zou je kunnen proberen Dutch Mil toestemming te vragen. Is normaliter voorbehouden aan ROC houders, maar in het zuiden van het land zijn ze wat dat betreft redelijk sympathiek. Wie weet in het noorden ook wel ...

Bij gesloten basis is in ieder geval het luchtruim ongecontroleerd geworden, dus moet je alleen nog onder het verplichte radiogebruik uit zien te komen...


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app





Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app