Drone bewijs via UK Civil Aviation Authority

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
" En daarmee zijn ineens alle G- geregistreerde vliegtuigen niet meer luchtwaardig in EASA territory."
Dat is niet waar. G- geregistreerde vliegtuigen zijn prima luchtwaardig volgens de UK regels en je mag er ook overal in de EU mee vliegen. Dat betekent alleen dat ze door een bedrijf moeten worden onderhouden dat volgens de UK regels dat onderhoud doet. Veel bedrijven buiten de UK hebben die mogelijkheid (nog) niet, die doen dat volgens EASA regels die dan niet meer van toepassing zijn op G- geregistreerde vliegtuigen, Bovendien zou de UK de eis kunnen gaan stellen dat alleen vliegers met een UK vliegbrevet op een G- geregistreerde kist mogen vliegen, net zoals dat je met een EASA brevet nu niet op een N geregistreerde kist mag vliegen. Binnen EASA mag je met een EASA brevet op EASA geregistreerde kisten vliegen.
Vandaar dat veel vliegtuigeigenaren van G- geregistreerde vliegtuigen buiten de UK het zekere voor het onzekere nemen en de registratie tegen flinke kosten laten omzetten naar een EASA registratie.
 
Je hebt gelijk, Peter. Het ligt wat genuanceerder allemaal, inderdaad.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Vandaag (24-12-20) ook in de UK mijn dronebrevet gehaald. Vreemde is dat ik zelfs geen paspoort/ID hoefde te tonen. Ben ook benieuwd als de UK uit de EU is of dit dronebewijs wordt overgeschreven naar een "UK" brevet.
 
Ben jij nou een speurder, 007 ? ;-) Zie: Please start again | UK Civil Aviation Authority
Na de theorie wordt gevraagd of je een Flyer-ID en een Operato-ID wilt hebben of alleen een Flyer-ID.
Klik `Flyer-ID` aan (gratis). Je kunt dan door naar de test. Om de test te kunnen doen, moet je alleen een keer je mailadres doorgeven en een code invullen die je via een retourmail ontvangt. Het lijkt allemaal wat simpeler dan de Ierse route, maar ik heb de test nog niet gedaan en weet dus niet hoe makkelijk of hoe moeilijk het is om je papiertje binnen te halen.
Nou allemaal ook de Engelse test doen, kijken we eind 2021 wie de meeste drone-bewijzen heeft gescoord ;-)
Succes!!
 
Is het jou ook opgevallen dat op dit bewijs geen EASA logo staat. Dus zal hoogstwaarschijnlijk alleen voor UK gelden.
 
Willy: Ik vond de UK test moeilijker dan de Ierse. Maar daar staat tegenover dat je 40 vragen krijgt en er maar 30 goed hoeft te hebben. Ik weet niet of je foute vragen opnieuw mag beantwoorden zoals op de Ierse site. Verder krijg je na de geslaagde test een link in je account zodat je je "brevet" kan uitprinten op A4 of op creditcard formaat.

Geen ID uploaden op de UK site. Dit komt denk ik pas aan orde als je een drone wilt registreren. Maar wel vreemd dat ze je ID niet checken.
 
Toelichting zou fijn zijn in het Nederlands.

Volgens Google Translate: ;)

burgerluchtvaart autoriteit​

ORS4 No.1449: Unmanned Aircraft - Wijzigingen in de 'standard permissions' van UAS-exploitanten afgegeven vóór 31 december 2020​

Hieronder vindt u de details van de CAA-publicatie die u heeft geselecteerd. Afhankelijk van de beschikbaarheid kunt u het bestand downloaden of een gedrukt exemplaar kopen.
Opnieuw zoeken


EU-exit

Houd er rekening mee dat, in het geval dat het VK deelneemt aan EASA en de wederzijdse erkenning van licenties en certificaten stopt, sommige CAA-website-inhoud en aanvraagformulieren mogelijk het EASA-logo blijven dragen of verwijzen naar de EU of EASA in plaats van naar de UK CAA in de korte termijn. Deze zullen te zijner tijd worden geactualiseerd na de uitkomst van de onderhandelingen over de overgangsperiode over de langetermijnluchtvaartrelatie tussen het VK en de EU. Ondertussen blijven de geboden begeleiding en de aanvraagformulieren die toegankelijk zijn via het CAA-websiteportaal geldig.
Referentie:ORS4 nr.1449
Titel:Onbemande luchtvaartuigen - Wijzigingen in de 'standaardmachtigingen' van UAS-exploitanten die vóór 31 december 2020 zijn afgegeven
Omschrijving:Algemene autorisatie die de exploitatievoorwaarden wijzigt van bepaalde machtigingen voor kleine onbemande luchtvaartuigen die zijn afgegeven onder de vorige voorschriften, vaak aangeduid als een 'standaardvergunning' of 'PFCO', zodat ze in overeenstemming zijn met de voorwaarden van de 'vervangende' operationele autorisatie die zal worden uitgegeven vanaf 31 december 2020. De autorisatie zorgt ervoor dat de relevante UAS-exploitanten allemaal dezelfde rechten hebben.
Toestand:Actueel
Recensie commentaar:Geen
Versie:01
Datum:18 december 2020
Bestand bekijken:Open document in nieuw venster Download PDF156kb
Aankoopexemplaar:Gedrukt exemplaar is niet te koop
 
Voor mij een hele simpele vraag: Ik heb een mavic Pro (weegt meer dan 250 gr en heeft een camera).
Is het zinvol om via de Ierse route alvast een certificaat te halen (gratis)?
 
Voor mij een hele simpele vraag: Ik heb een mavic Pro (weegt meer dan 250 gr en heeft een camera).
Is het zinvol om via de Ierse route alvast een certificaat te halen (gratis)?
Voor mij een hele simpele vraag: Ik heb een mavic Pro (weegt meer dan 250 gr en heeft een camera).
Is het zinvol om via de Ierse route alvast een certificaat te halen (gratis)?
Via Ireland gaat je dit jaar niet lukken als je account niet is goedgekeurd..
Ivm de feestdagen behandelen ze geen aanvragen dat doen ze vanaf 4 januari weer.
maar voor een mavic pro heb je ook A2 nodig dus mijn advies is om het complete pakket in Nederland te doen.
 
Heeft het halen van de UK A1/A3 nou echt zin? Wat ook opvallend is is dat je dus straks per land sowieso een operator ID moet maken en daarmee je drone moet beplakken. Dat zijn dan veel ID's op een kleine Drone plakken. Tevens kost het bij de UK ook nog is een klein bedrag om je te registreren.

Ik heb de Ierse route helaas nog niet mogen doen, dat zal pas na 4 Januari vervolgen. Dat gezegd te hebben, zal het waarschijnlijk voor de Mini 2 niet eens nodig zijn, maar wel als persoon, dus operator ID te hebben.

Ik vind het allemaal apart. Ik vind wel nadat ik de test van UK heb gedaan(gewoon omdat ik graag de regelgeving wil weten), je dit wel minimaal nodig hebt. Gewoon een stukje bewust zijn van waar we nou mee te maken hebben. Wat dit natuurlijk weer grappig maakt is dat het dus niet nodig is als je een drone hebt onder de 250 gram met camera, maar je wel moet registreren en dus de verantwoordelijkheid neemt zonder dat je de regelgeving test hebt gedaan. Kortom is het in mijn beleving verstandig om het toch te doen, wat immers ook wordt aangegeven, maar naar mijn mening had dit gewoon verplicht moeten zijn.

Ik hoop niet dat we in elk land dit moeten gaan doen, gewoon 1 vlieg bewijs en klaar.
 
Je kan je enkel registreren als operator in het land waar je je vaste stek hebt. De registratie is dan voor de ganse EU. Je hebt op jouw auto ook maar één NL of BE nummerplaat, en je mag in gans Europa rijden... En ja, zo'n A1/A3 zou toch wel voor iedereen het minimum mogen/moeten zijn... Dus als je die hebt via IRL is het zeker OK. UK is een strikvraag... wegens Brexit...
 
Ik heb op dit moment UK maar ga op 4 januari me Nederlandse halen.
Wil zelf geen gezeur krijgen voor een paar tientjes.
 
De reden dat de Europese droneregels ingaan op de 'rare datum' van 31 december 2020 (dus niet 1-1-2021) is dat op die manier het VK nog mee kon doen met de nieuwe regels. Net voordat de Brexit een feit is dus.

Als ik het goed heb stapt het VK dus uit de EA, maar blijven ze aangesloten bij EASA, en daarin zit 'm de crux.

Update: ik had het mis over EASA, die banden worden dus ook doorgesneden per 1-1-2021. Eerlijk gezegd weet ik niet wat dat betekent voor de geldigheid van 'Britse' EU dronebewijzen op de korte en lange termijn. Ik zou alleen al om die reden niet gebruik maken van de 'Britse route'.
Dat zou ik ook niet doen. :)

Landen buiten de EU als Zwitserland, Noorwegen en IJsland zijn wel lid van de EASA en in deze landen is het EU Dronebewijs geldig. Wat betreft de VK: Geen EU land (op zich geen probleem) en geen EASA lid meer (dat is problematisch).