Drone build

SanderV

New Member
Lid geworden
11 okt 2018
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
29
Locatie
Netherlands
Hallo,
Sorry als ik deze topic in de verkeerde plek post, ik wist niet zeker waar dit behoorde.
Ik maak voor mijn PWS een quadcopter. We waren eerst van plan om een FPV drone te maken met FPV Goggles, maar dit is dus blijkbaar illegaal. Nu doen we gewoon een drone met OTG receiver die het op een computer of telefoon laat zien.
We hebben veel tijd besteed om onderdelen te vinden, en veel onderzoek gedaan naar wat wat doet.
We hebben uiteindelijk een lijst gemaakt met alle onderdelen. Het enige waar we nu bang voor zijn is dat de onderdelen niet compatibel zullen zijn. We hebben gekeken naar mogelijke problemen, maar hebben bijna niks kunnen vinden. Maar voordat we alles gaan bestellen hebben we toch besloten even hier voor advies te vragen. Als het eenmaal blijkt dat de drone niet werkt door iets niet compatibel, hebben we geen tijd meer om op nieuwe onderdelen te wachten. Ik snap als dit er een beetje lui uitziet, maar we dachten dat het slimmer is toch te vragen.
Dit is de lijst van onderdelen:"
Flight Controller
Electronic Speed Controller
Motor
Frame
Transmitter; Manual
OTG Receiver
Propeller
VTX Receiver
Battery
Battery Charger
FPV Camera
Voltage Alarm

Alvast bedankt
 
Ik zou met deze 4S batterij / 5045 prop kijken of ik er een 30A, of misschien zelfs een 40A ESC bij kon vinden. Zie de tabel bij de info over de motor. Daar staat zelfs 37 A als stroom bij 100% throttle.
En i.h.a. zijn Chinese Ampères altijd niet iets anders dan je zou verwachten . Een beetje marge kan nooit kwaad...

Voor de rest: gaan met die banaan!


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Ik zou met deze 4S batterij / 5045 prop kijken of ik er een 30A, of misschien zelfs een 40A ESC bij kon vinden. Zie de tabel bij de info over de motor. Daar staat zelfs 37 A als stroom bij 100% throttle.
En i.h.a. zijn Chinese Ampères altijd niet iets anders dan je zou verwachten . Een beetje marge kan nooit kwaad...

Voor de rest: gaan met die banaan!


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
Dank voor de reactie,
Ik ben nog een beginner, dus snap ik niet helemaal wat je precies bedoelt. Ik neem aan dat je maar maximaal 20A kan geven aan de motor, wat het niet de maximale pull geeft?
Maar wat is betekent pull überhaupt in deze tabel?
Een ESC van 30A kost ook weer behoorlijk wat meer (van wat ik heb gezien) en we willen wel wat lager blijven in de prijs.


Verder ziet u dus geen andere mogelijk problemen met de drone? Ik sta namelijk echt op het punt te bestellen.
 
Het werkt eigenlijk een beetje andersom. De motor, bij een gegeven spanning, verbruikt een bepaalde hoeveelheid stroom. Dat is wat in de tabel staat. De prop heeft ook nog invloed (grotere spoed betekent meer weerstand, dus lager toerental, dus minder stroom), dus staan er verschillende diameter / spoed verhoudingen van props in de tabel.
Anyway, als de motor meer stroom vraagt dan de ESC kan leveren, dan brandt de ESC door (één van de 4 als eerste; dan tuimelt je drone al uit de lucht). De ESC wil je dus zwaarder hebben dan wat de motor vraagt.
Als een zwaardere ESC geen optie is, dan kun je ook voor een 3S accu kiezen. Die leveren minder spanning en daarmee vragen de motoren minder stroom. Dat is de bovenste helft van de tabel. Uit mijn hoofd zeg ik dat dan een 20A ESC genoeg zou zijn, maar dat moet je zelf nog even checken. Ook kun je dan nog variëren met de propellerkeuze om misschien nog wat marge in te bouwen. 3S accu is lichter, maar vanwege minder spanning zal de drone minder fel op het "gas" reageren. Fel genoeg, naar mijn mening. Maar dat is slechts mijn mening. Ervaren racers of freestylers zweren bij 4S (sommigen zelfs 6S...), maar om mee te beginnen is 3s echt zat.
Ook kun je nog overwegen 4 losse ESCs te kopen. Als er dan één doorbrandt hoef je er maar één te vervangen. Het levert een minder clean design op, maar als het op vervanging aankomt...

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
 
Nog even in de tabel gekeken:
5045 prop met 3S accu trekt max 15A en levert dan 600 gram lift op. Dat is die pull waar je naar vroeg. Dat is per motor, dus 4x600 gram = 2400 gram lift. Als het totaalgewicht van de drone bijvoorbeeld 400 gram is, dan zal hij bij vol gas met 6G opstijgen. Dat is akelig snel! Is je totaalgewicht 600 gram, dan trek je max 4G, etc.
Voor de beeldvorming: De totale lift moet 2x het gewicht zijn wil je überhaupt fatsoenlijk kunnen vliegen (a la camera drone), ook nadat de accuspanning begint af te nemen.

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
 
Het werkt eigenlijk een beetje andersom. De motor, bij een gegeven spanning, verbruikt een bepaalde hoeveelheid stroom. Dat is wat in de tabel staat. De prop heeft ook nog invloed (grotere spoed betekent meer weerstand, dus lager toerental, dus minder stroom), dus staan er verschillende diameter / spoed verhoudingen van props in de tabel.
Anyway, als de motor meer stroom vraagt dan de ESC kan leveren, dan brandt de ESC door (één van de 4 als eerste; dan tuimelt je drone al uit de lucht). De ESC wil je dus zwaarder hebben dan wat de motor vraagt.
Als een zwaardere ESC geen optie is, dan kun je ook voor een 3S accu kiezen. Die leveren minder spanning en daarmee vragen de motoren minder stroom. Dat is de bovenste helft van de tabel. Uit mijn hoofd zeg ik dat dan een 20A ESC genoeg zou zijn, maar dat moet je zelf nog even checken. Ook kun je dan nog variëren met de propellerkeuze om misschien nog wat marge in te bouwen. 3S accu is lichter, maar vanwege minder spanning zal de drone minder fel op het "gas" reageren. Fel genoeg, naar mijn mening. Maar dat is slechts mijn mening. Ervaren racers of freestylers zweren bij 4S (sommigen zelfs 6S...), maar om mee te beginnen is 3s echt zat.
Ook kun je nog overwegen 4 losse ESCs te kopen. Als er dan één doorbrandt hoef je er maar één te vervangen. Het levert een minder clean design op, maar als het op vervanging aankomt...

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.

Oh nu snap ik het wel grotendeels.
We waren eerst van plan 4 ESCs te halen, maar de goedkope waren uitverkocht helaas, dus besloten we deze te nemen.
Aangezien dit project toch voor school is en niet voor serieuze drone racing hoeft het ook niet heel snel te zijn.
Ik heb nog een paar vragen:

Zou de ESC zeker doorbranden met de drone die we nu hebben?
Ik neem aan dat de tijd die de drone kan vliegen niet ligt aan hoeveel cells die heeft maar aan de capacity, betekent dat dat de vlieg tijd vrijwel even lang is?

Ook zou ik nog wat advies willen vragen voor wat ik zou moeten doen.
Ik heb wat rondgekeken, en zie nu een paar opties.

3S Battery halen met dezelfde propellors. (komt uit op max 25A, nog steeds boven mijn ESC)
3S Battery halen met 5040 propellors. (komt uit op max 13.5A, onder mijn ESC)
4S Battery halen met 5040 propellors. (Komt uit op max 19.5A, dat is 0.5A onder mijn ESC)

Ik nijg naar de laatste optie te gaan, aangezien we altijd nog de throttle output range kunnen aanpassen naar 50% of 60% als het te lastig te besturen is. Maar ik weet niet of die 0.5A verschil wel genoeg zal zijn dat mijn ESC niet doorbrand, in theorie niet maar in praktijk?
 
Ik zou in dit geval voor 3S / 5040 gaan. Met 13.5A heb je voldoende marge, denk ik.
0.5A marge vind ik zelf te weinig. En ja, bij overspanning of overstroom brandt een ESC vrij snel door (paar seconden is genoeg om 'm te ver op te warmen).

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
 
Ik zou in dit geval voor 3S / 5040 gaan. Met 13.5A heb je voldoende marge, denk ik.
0.5A marge vind ik zelf te weinig. En ja, bij overspanning of overstroom brandt een ESC vrij snel door (paar seconden is genoeg om 'm te ver op te warmen).

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
Had al een gevoel dat 0.5A te weinig marge zou zijn.

Ik heb weer wat rondgekeken naar nieuwere onderdelen.
Ik ga vrij zeker deze props halen

Maar voor de batterij weet ik het niet helemaal zeker. Er is niet zoveel keuze voor 3S battery's.
Ik twijfel nu tussen een paar battery's, maar ik weet niet of deze uberhaupt goed zijn.
Wat ik heb begrepen is dat hogere discharge rate beter is, en dat 65-70C wel goed genoeg is.
Ook heb ik begrepen dat meeste mensen 1300 mAh tot 1500 mAh. Maar dit doen ze omdat dit lichter is dan batterijen met hogere mAh.
Ik vraag me af of hogere mAh ook kan, bijvoorbeeld 1800 mAh of zelfs 4000 mAh, hieronder zie je welke battey's ik bedoel.

Ik keek eerst voor 65C, en vond deze 2:
1800 mAh
Drone weegt met deze battery ongeveer 475,24 g
2000 mAh
Drone weegt met deze battery ongeveer 511,24 g

En voor 70C vond ik deze 2:
1600 mAh
Drone weegt met deze battery ongeveer 456,24 g
4000 mAh!?
Drone weegt met deze battery ongeveer 660,24 g

Sorry dat ik zoveel vragen stel, maar ik vond het ook zeer interessant en ik leer ondertussen ook super veel.
Bedankt voor al het hulp tot nu toe.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou in dit geval voor 3S / 5040 gaan. Met 13.5A heb je voldoende marge, denk ik.
0.5A marge vind ik zelf te weinig. En ja, bij overspanning of overstroom brandt een ESC vrij snel door (paar seconden is genoeg om 'm te ver op te warmen).

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
Wat ik nu heb gedaan is de motoren veranderd voor deze, het zegt dat het 19A is met 5045 props, dus haal ik 5040 props. Ik hoop dat dit me genoeg marge geeft. Heb ook gezien dat vrijwel niemand de maximale ampere haalt, dus ik hoop dat deze niet mijn ESC zullen doorbranden.

Ik vraag me alleen af of het slim is om deze batterij te halen: ZOP Power 4000 mAh
 
Qua batterij zou ik ergens tussen 3S 1200mAh en 3S 1800mAh blijven. Groter wordt echt te zwaar ten opzichte van wat je aan capaciteit wint. Je gaat er nauwelijks vliegtijd mee winnen, maar wel manouvreerbaarheid mee inleveren.
Die RacerStar motoren zijn een redelijk standaard - dus goede - keuze.

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
 
Qua batterij zou ik ergens tussen 3S 1200mAh en 3S 1800mAh blijven. Groter wordt echt te zwaar ten opzichte van wat je aan capaciteit wint. Je gaat er nauwelijks vliegtijd mee winnen, maar wel manouvreerbaarheid mee inleveren.
Die RacerStar motoren zijn een redelijk standaard - dus goede - keuze.

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.

Ik heb nu heel veel onderzoek gedaan en rondgekeken naar verschillende onderdelen op banggood.
Ik heb een goeie ESC van 35A gevonden voor maar een paar euro meer.
Dit betekent dat ik ook weer me ouder motors en een 4S lipo batterij kon gebruiken. Alleen moest ik wel naar 5040 props inplaats van 5045, maar dit is helemaal niet zo erg.
Verder heb ik nog de charger veranderd aangezien best veel reviews vertelde dat het een super slechte charger was en kans had van opblazen of kapot gaan / kapot maken van de batterij, gewoon over het algemeen niet zo goed. Dus heb ik een 10 euro duurder charger genomen die wel goed zou moeten zijn.
Ik heb ook nog een extra female xt60 plug gehaald voor de zekerheid, en een LiPo proof bag voor de veiligheid. Ook nog een camera mount voor 1 euro.

Ik denk dat alle onderdelen die ik nu heb wel solid zijn. En alles ook compatibel is en veilig. Het kostte me wat meer, maar denk dat het 't wel uiteindelijk waard is.
Dank voor alle hulp en op de hoogte brengen van de gevaren van de ESC


Dit is mijn lijst nu:
unknown.png

Hier nog even de lijst me alle links:

Frame

ESC

FC

Motors

Battery

Charger

Props

Transmitter

VTX

Camera and Camera mount

ROTG01 Receiver 5.8Ghz

Buzzer

Female plug XT60

LiPo proof bag
 
Netjes! Zeker gezien het budget helemaal niet verkeerd.
Lader is inderdaad een stap vooruit; meer zeker van je ESCs (wat toch qua elektra het meest kritisch is); camera mount heb je niet echt nodig, maar kan handig zijn als je wilt improviseren en kost niet veel.
De FPV ontvanger heb ik geen ervaring mee, maar daar kun je snel genoeg vervanging voor krijgen. Of lenen van een vliegvriendje die je snel genoeg opdoet wanneer je eenmaal buiten gaat spelen met je quad. Dat gezegd hebbende: probeer m niet binnen uit met props er op! Als je schrikt en je schuift het gas per ongeluk juist vol open in plaats van dicht, dan zit ie binnen 0,1 seconde tegen het plafond (of erger). That reminds me ... ik heb nog een binnendeur om te plamuren en opnieuw te schilderen ... :eek::D
 
Netjes! Zeker gezien het budget helemaal niet verkeerd.
Lader is inderdaad een stap vooruit; meer zeker van je ESCs (wat toch qua elektra het meest kritisch is); camera mount heb je niet echt nodig, maar kan handig zijn als je wilt improviseren en kost niet veel.
De FPV ontvanger heb ik geen ervaring mee, maar daar kun je snel genoeg vervanging voor krijgen. Of lenen van een vliegvriendje die je snel genoeg opdoet wanneer je eenmaal buiten gaat spelen met je quad. Dat gezegd hebbende: probeer m niet binnen uit met props er op! Als je schrikt en je schuift het gas per ongeluk juist vol open in plaats van dicht, dan zit ie binnen 0,1 seconde tegen het plafond (of erger). That reminds me ... ik heb nog een binnendeur om te plamuren en opnieuw te schilderen ... :eek::D
Ja ik heb ook al genoeg videos gezien waarin ze vertellen dat de props af moeten binnen het huis, heel belangerijk detail dat veel mensen kunnen missen.
Naja nog is bedankt voor alles, heb behoorlijk wat geleerd.