Drone dromer met grote twijfels

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Ict Drone

New Member
Lid geworden
30 jan 2022
Berichten
18
Waarderingsscore
2
Punten
3
Locatie
Zandhoven
Hoi

ik ben Robbe. Een tijdje geleden heb ik kort met een mini2 gevlogen (om eens te proberen)en ik was direct verkocht.
Nu twijfel ik tussen een Air2S (voorkeur) en Mini2.
Mijn voorkeur gaat naar de 2S maar omdat er nog geen duidelijkheid is rond het label, twijfel ik nog. Ik zou in A1 of A2 willen vliegen en niet in A3. Wat zouden jullie doen?
 
Waarom heeft de A2s je voorkeur? een Mini2 zou ik sowieso niet nemen.
 
Een A2S is een veel betere drone. om even op de vraag van de TS in the springen. De heikele kwestie is natuurlijk de regelgeving, en in hoeverre dat doorslaggevend voor je is. Wat je koopt moet je natuurlijk helemaal zelf weten. De mini2 koop je op elke straathoek wat natuurlijk erg laagdrempelig is. Maar het blijft voor mij een uitgekleed ding. De camera presteert eigenlijk alleen goed bij zonlicht en zodra het bewolkt word veranderen de beelden al heel snel in dynamiekloze zwarte vlakken. Voorbeelden genoeg hier op het forum te vinden. Als het dan toch 250 gram moet zijn dan zijn er tegenwoordig een paar aardige alternatieven.
 
De Mini 2 is een uitstekende drone. De beeldkwaliteit is verbluffend, zeker voor zo'n klein toestel. Check mijn review of bijvoorbeeld deze video, waarvan alle droneshots met de Mini 2 zijn gemaakt. De Air 2S biedt weliswaar betere beeldkwaliteit, maar omdat deze drone geen Cx-label. heeft mag je er na 1-1-2023 alleen nog mee in Open cat A3 vliegen. De Mini 2 weegt <250 gram en mag als enige 'legacy drone' in A1 gebruikt blijven worden. Ik lees her en der ook goede beoordelingen over de nieuwe Autel Nano (weegt ook minder dan 250 gram), zeker op het gebied van de camera, maar daarentegen weer minder qua vliegprestaties.
 
De Mini 2 is een uitstekende drone. De beeldkwaliteit is verbluffend, zeker voor zo'n klein toestel.
100% mee eens, fantastische drone. Zeker ook omdat je er overal mee mag vliegen tov de zwaardere Air.
 
De Mini 2 is een uitstekende drone. De beeldkwaliteit is verbluffend, zeker voor zo'n klein toestel.
Helemaal mee eens. Er is natuurlijk beter, maar dat is altijd het geval. In deze prijsklasse is het een prachtig machientje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz
Ik zou de AIR2S nemen omwille van de extra functies(bv. Follow me), betere camera en betere vliegprestaties. Ik hoop een beetje dat er achteraf nog een Cx label aan kan toegekend worden.
 
Ik zou de AIR2S nemen omwille van de extra functies(bv. Follow me), betere camera en betere vliegprestaties. Ik hoop een beetje dat er achteraf nog een Cx label aan kan toegekend worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: BramB
Er is sprake dat het achteraf toekennen van retrofit mogelijk wordt in de regelgeving, de vraag is echter of de dronefabrikanten die moeite gaan nemen voor relatief laaggeprijsde consumentendrones die ook nog eens snel verouderen. Zekerheid daaromtrent is er niet, en vanuit de fabrikanten blijft het stil. Dat zie ik al als een teken aan de wand. Dus op zich is het advies om voor één van de sub 250gram drones te gaan niet slecht . Wees je er van bewust dat er tegenwoordig ook sub 250 gram drones op de markt zijn met follow me tracking, en zelfs waypoints right out-of-the-box, zonder gebruik te hoeven maken van software van een derde partij. Voorbeelden zijn: Autel Robotics Nano+, Hubsan ZIno Mini, en de Hubsan Zino Mini Pro. Alle drie beschikken deze over beeldsensoren die minimaal 3 keer zo groot zijn als die van een mini2.
 
Ik kan me niet voorstellen dat men plots al die (nieuwere) drones in A3 gaat steken. Dan geraken ze die aan de straatstenen niet meer kwijt. Het feit dat er nu nog steeds geen regels zijn is voor mij ook een teken aan de wand. Nog eens uitstel of een nieuwe overgangsmaatregel waarbij enkel nieuw uitgebrachte toestellen aan de regelgeving moeten voldoen om in A2 terecht te komen.
Of ben ik aan het dromen:)

Wat raden jullie aan het toestel apart kopen of de fly more combo?
 
Hoi

ik ben Robbe. Een tijdje geleden heb ik kort met een mini2 gevlogen (om eens te proberen)en ik was direct verkocht.
Nu twijfel ik tussen een Air2S (voorkeur) en Mini2.
Mijn voorkeur gaat naar de 2S maar omdat er nog geen duidelijkheid is rond het label, twijfel ik nog. Ik zou in A1 of A2 willen vliegen en niet in A3. Wat zouden jullie doen?
Ik heb hier maar één advies op te geven: zolang niets bekend is over hoe het gaat aflopen met drones die geen CxCE label hebben en hoe dat zal gaan met nieuwe drones voor 2023, die WEL een CxCE label MOETEN hebben omdat je anders alleen daarmee in klasse C3 mag vliegen, op `150 meter van personen......... nu even afwachten hoe dit gaat aflopen en vooral geen nieuwe drone kopen, hooguit een 2de handse!! Want bijna overal waar je gaat vliegen in NL kom je makkelijk op minder dan 150 meter van personen te vliegen en met een drone zonder de vereiste labels mag je volgend jaar dan dus alleen ver van mensen vliegen, en dat is in clubverband niet te doen! Kortom: nu een nieuwe drone kopen betekent in wezen geld weggooien.
 
Om dezelfde redenen heb ik de Air2S die ik overwoog, maar "even" op de parkeerstand gezet, en vlieg nog zeker dit jaar met de mini2, waar ik trouwens uiterst tevreden mee ben.