Drone foto's plaatsen op FB

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Rick Ruttentuttels

New Member
Lid geworden
6 mei 2017
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
62
Locatie
Hellevoetsluis
Hoi,
Als amateur drone vlieger maak ik soms foto's van plaatsen die ik op mijn account van FB plaats.
In hoeverre is het dan toegestaan dat bv een commercieel bedrijf die foto deelt op zijn/haar pagina?

Is het toegestaan om bv een hogere resolutie van een bepaalde foto aan zo'n bedrijf/instelling/stichting
te geven zodat zij hem op hun internet pagina kunnen plaatsen? Met geven bedoel ik dat hiervoor geen
vergoeding o.i.d. wordt ontvangen.

Rick.
 
In principe begeef je je op glad ijs. Maar in de praktijk zal je denk ik weinig problemen krijgen. Ik heb laatst uitleg gehad hoe moeilijk het is om bv RTL verantwoordelijk te houden voor gemaakte drone opnamen in hun programma's waarbij overtredingen zijn gepleegd. Dus een foto weggeven is op eigen verantwoordelijkheid omdat het gezien kan worden als beroepsmatig gebruik maar of er ook iets tegen gedaan wordt...

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
Hoi Falco,
Bedankt voor je bericht. Sorry, was even niet in staat om eerder te reageren.
Ik hou het dan maar bij de mogelijkheid om een foto te kunnen sharen via FB of ander medium maar niet het orgineel
af te staan aan desbetreffend belangstellende instelling.

Rick.
 
Hoi Falco,
Bedankt voor je bericht. Sorry, was even niet in staat om eerder te reageren.
Ik hou het dan maar bij de mogelijkheid om een foto te kunnen sharen via FB of ander medium maar niet het orgineel
af te staan aan desbetreffend belangstellende instelling.

Rick.
Ik denk dat je daar verstandig aan doet. Succes

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
Beetje late reactie, maar ben er ook even ingedoken.
Voor alle foto's/videos geldt het auteursrecht. De maker van de foto, ook wel eigenaar genoemd mag als enige beslissen wat hij/zij met zijn foto doet.
Mocht een bedrijf belang hebben bij jouw foto om deze voor commerciële doeleinden te gebruiken dan dient hij toestemming te hebben van de eigenaar, jij dus.
Uiteraard kun je hem zo weggeven ,een vergoeding vragen of naamsvermelding eisen.
Als je een vergoeding vraagt wordt het bedrijf de eigenaar.
Zonder jouw goedkeuring mag jouw foto NIET zomaar voor commerciële doeleinden worden gebruikt. Ook niet als deze van Facebook wordt "geplukt".

Mocht het bedrijf jouw foto gebruiken moet deze kunnen bewijzen dat deze foto rechtmatig verkregen is.

Google even op portretrecht/auteursrecht.

Groeten, Dennis.
 
Ik vind het een goede vraag van Rick, die voor mij ook nog niet helemaal duidelijk is.
Ik maak als amateur een luchtfoto met mijn drone. Ik geef deze weg, ik ben dus zelf niet commercieel bezig, aan een bedrijf die deze foto wel voor commerciële doeleinden gaat gebruiken. Ben ik dan fout volgens de regelgeving?
 
Beetje late reactie, maar ben er ook even ingedoken.
Voor alle foto's/videos geldt het auteursrecht. De maker van de foto, ook wel eigenaar genoemd mag als enige beslissen wat hij/zij met zijn foto doet.
Mocht een bedrijf belang hebben bij jouw foto om deze voor commerciële doeleinden te gebruiken dan dient hij toestemming te hebben van de eigenaar, jij dus.
Uiteraard kun je hem zo weggeven ,een vergoeding vragen of naamsvermelding eisen.
Als je een vergoeding vraagt wordt het bedrijf de eigenaar.
Zonder jouw goedkeuring mag jouw foto NIET zomaar voor commerciële doeleinden worden gebruikt. Ook niet als deze van Facebook wordt "geplukt".

Mocht het bedrijf jouw foto gebruiken moet deze kunnen bewijzen dat deze foto rechtmatig verkregen is.

Google even op portretrecht/auteursrecht.

Groeten, Dennis.
Het gaat hier om het feit dat je beroepsmatig bezig bent zodra je met je opnamen geld en/of giften krijgt. En dat is het geval indien je een vergoeding ontvangt. Dus buiten auteursrecht heb je voor jezelf ook rekening te houden met een aantal regels.

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
Ik vind het een goede vraag van Rick, die voor mij ook nog niet helemaal duidelijk is.
Ik maak als amateur een luchtfoto met mijn drone. Ik geef deze weg, ik ben dus zelf niet commercieel bezig, aan een bedrijf die deze foto wel voor commerciële doeleinden gaat gebruiken. Ben ik dan fout volgens de regelgeving?
Je mag jouw foto's overal aanbieden(Gratis of tegen betaling). Foto's maken met een drone mag altijd, tenzij je de privacy-wet in acht houdt.
Je mag altijd een vergoeding vragen als je niet commercieel bezig bent, algemene regel is dat je dit wel opgeeft bij de inkomstenbelasting (Inkomsten uit hobby).
Zelf zie geen probleem om jouw foto te delen.

Er is een groot verschil tussen een commercieel bedrijf en een foto die uit de hobby komt...
 
Ik vind het een goede vraag van Rick, die voor mij ook nog niet helemaal duidelijk is.
Ik maak als amateur een luchtfoto met mijn drone. Ik geef deze weg, ik ben dus zelf niet commercieel bezig, aan een bedrijf die deze foto wel voor commerciële doeleinden gaat gebruiken. Ben ik dan fout volgens de regelgeving?

Principieel wel. In de praktijk valt het allemaal nog wel mee.

Het moeilijk doen over commerciële activiteiten stamt uit de luchtvaartwet. Daarin staat dat je niet commercieel mag vliegen (een vergoeding in welke vorm dan ook ontvangen, of “in opdracht” vliegen) zonder dat je een commercieel brevet hebt.
Bij gebrek aan anders is de luchtvaartwetgeving ook voor onbemande vluchten van toepassing.
Zo heb ik een PPL (Private Pilot’s License), maar geen CPL. Ik mag nu geen passagiers tegen vergoeding meenemen. Ik mag ook niet afspreken dat ik die-en-die dag, zo-en-zo laat van A naar B zal vliegen met een passagier. Tot een paar jaar geleden mocht ik zelf de daadwerkelijk gemaakte kosten delen. Tegenwoordig wordt dat gedoogd, maar volgens de letter van de wet mag het nog steeds niet. Het is alleen nauwelijks te handhaven.

In de praktijk is jouw geschetste scenario natuurlijk ook niet praktisch handhaafbaar. Jij mag jouw plaatjes officieel niet ter beschikking stellen voor commerciële toepassing, ook al ontvang jij er zelf geen vergoeding voor. Maar goed, die voorkennis is natuurlijk makkelijk te ontkennen. Maar vooral: die commerciële toepasser had voor zijn beeldmateriaal een piloot met een commercieel brevet moeten inhuren (daar is dus die link met de luchtvaartwet en ROC / ROC-light)

Kortom: volgens de letter van de wet zit jij dan fout en de opdrachtgever nog fouter. In de praktijk gebeurt het echter dagelijks en wordt er niet tegen opgetreden.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
@Eric-Jan
Het ging me niet om de vraag of de wet te handhaven is, maar om de wet te begrijpen. Ik krijg nu twee tegenstrijdige antwoorden. Die van jou en die van Dennis. Wellicht toont dit juist goed aan hoe multi-interpretabel (ja, ik ken ook moeilijke woorden) de wetgeving momenteel op dit gebied is.
 
Als je eenmalig een foto aan iemand aanbiedt ben je niet commercieel bezig...
 
Dennis gaf antwoord vanuit zijn fotografie achtergrond, ik vanuit de luchtvaartwetgeving. Het leven is kleurrijk en zo ook het boeket van van toepassing zijnde wetgevingen ;)

Maarehhh als ik moet ophouden met de regeltjes uit te leggen dan doe ik dat hoor. Dat is een beetje wat ik proef uit alle reacties op mijn posts, de laatste tijd.
Antwoord daar maar niet op in deze thread. Ik open wel een nieuwe. Anders vliegen we weer te ver uit de bocht.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Sorry dat ik te moeilijke woorden gebruik. Ik zal mijn antwoord nog eens over doen:

Nee. Van de luchtvaartwet mag het niet. Ook niet één keer of tegen de werkelijke kosten, of gratis weggeven voor een commerciële toepassing. En degene die beelden commercieel gebruikt had een commerciële piloot in moeten huren. En die luchtvaartwetwet heb je je (onder andere) aan te houden wanneer je met een drone vliegt.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
@Dennis: ik lees de vraag anders, omdat dit een drone forum is en omdat hij begint met “Als amateur drone vlieger...”


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Hij is ook een amateurvlieger als ik het goed heb. Zou je misschien enige duidelijkheid kunnen geven over de "Luchtvaartwet"? Recreatieve drone-piloten dienen zich namelijk te houden aan: wetten.nl - Regeling - Regeling modelvliegen - BWBR0019147
Wij zitten denk ik met zijn allen te springen om duidelijke regels, dus een link naar duidelijke regels/wetgeving is hier denk ik zeer welkom.
 
Poeh, hé. Dat is geen makkelijke om te beantwoorden...

Ik heb hier een boekje naast me liggen van 235 bladzijden (Bas Vrijhof, Luchtvaartwetgeving en operationele procedures), waar het allemaal in staat samengevat. Het is alleen niet in een simpel antwoord of en linkje te vatten.

Het begint allemaal bij het verdrag van Chicago dat door zo ongeveer de hele wereld is ondertekend (de fundatie van ICAO). Op basis daarvan zijn alle EASA richtlijnen en verordeningen opgesteld, en dan heb je nog nationale "wetten in de formele zin" (besluiten van de koning(in), ministers en Staten Generaal uit de Eerste en Tweede Kamer) die daar weer van afgeleid zijn - of op zijn minst niet mee in tegenspraak zijn. Daarmee zijn we afgedaald tot op het veel te abstracte niveau van de Wet Luchtvaart. Daarin staat nog steeds nagenoeg niets concreets, alleen een globale beschrijving van hoe het systeem in elkaar steekt en de Algemene Maatregelen van Bestuur die de boel een beetje nader specificeren. In die AMvBs kunnen verantwoordelijkheden (voor de specifieke inhoud) ook nog gedelegeerd zijn naar ministeries; de zogenaamde ministeriële regelingen.

En dat alles is niet alleen wollige, lastig te lezen wetstekst, het is ook nog eens voor 80% niet van toepassing op onbemande vluchten - en dat onderscheid moet je i.h.a. zelf zien te maken.
En ja, voor drones is de (ministeriële) Regeling Modelvliegen van toepassing verklaard, waardoor een hoop van de Wet luchtvaart overbodig is voor drones. Ook dat mag je er zelf uitfilteren. Zo mag je niet hoger dan 120 meter, waardoor je nooit in luchtruimklasse A terecht komt, bijvoorbeeld. En zo is "Flight Crew Licensing" dan weer in een aangepaste vorm van toepassing (met ROC / ROC-light) - maar wel gebaseerd op de teksten van Flight Crew Licensing vanuit de bemande luchtvaart.

Kortom: het is een moeras. Prik er in en er komen honderden belletjes boven drijven.

Ik heb dat boekje van Bas Vrijhof redelijk recent uit mijn hoofd geleerd en ik ben er over overhoord door het CBR. Vandaar dat ik het nog redelijk in mijn hoofd heb zitten. Mocht je er in geïnteresseerd zijn, het is onder andere te koop bij de Pilotshop op luchthaven Lelystad (naast die 747 van het Aviodrome).
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel voor de moeite van het opschrijven Eric-Jan. Interessante maar ook ingewikkelde materie.
 
Tsja... Leuker kan ik het niet maken. Makkelijker ook niet :D

Ik verzin het niet zelf, maar ik ben het wel met je eens dat het overmatig complex is voor de materie die het probeert te reguleren - voor wat betreft drones, dan.

Vandaar ook dat ik in mijn eerdere toelichting teruggreep naar de luchtvaartwet als bron van alle ellende voor wat betreft commercieel bezig zijn (even weer een beetje terug naar het originele topic). Bij gebrek aan iets anders voorhanden, is daar indertijd naar gegrepen en daar stamt dus dit stukje regelgeving van af. Niet om te leren begrijpen waarom je geen foto mag weggeven aan een commerciële gebruiker, maar om te begrijpen waar de regel vandaan komt dat je dat niet mag.
Verder gaf ik tot nu toe expres mijn mening over dit stukje van de regelgeving niet, om het maar zo objectief mogelijk te houden. Maar als gezegd: ik vind het overmatig complex. Bovendien niet te handhaven en zonder handhaving hebben regels geen zin heb ik al eens eerder vermeld. Ben ik het nog steeds mee eens.

Er is wel wat beweging op het gebied van speciefieke drone wetgeving, maar dat soort molens draaien traag. Trager dan de ontwikkelingen in de sector, helaas. Ik probeer waar ik kan te duwen in de goede richting, maar als individu bereik je niet heel veel. Tenzij je wat vriendjes op de juiste ministeries hebt die het dan weer als hun eigen idee naar voren kunnen brengen ;)

@Sjakie: excuses voor mijn overdadig chagrijnige reactie eerder. Ik heb wat andere dingen in mijn leven waar ik niet blij mee ben en die had ik niet op jou moeten afreageren. Sorry.
 
Er is dus veel theoretisch achtergrondmateriaal dat overal en nergens ronddwarrelt.
Ga er niet te diep induiken denk ik, dan zie ik helemaal door de bomen het bos niet meer.

Misschien interessant, zo'n 1,5 jaar geleden heb ik mij voorgenomen om een en ander uit te spitten om voor mijzelf te beginnen als zzp-er, dronepiloot.
Hiervoor contact opgenomen met een bedrijf dat starters helpt en informeert, hier meerdere afspraken gehad en zij kwamen met het volgende voorstel:
Gezien ik een uitkering heb, en het financieel risicovol is om ondernemer te worden het volgende:
Ga door als hobbyist en je mag een vergoeding vragen, mits je de administratie bijhoudt en opgeeft bij de inkomstenbelasting. Daarnaast bestaan er mini-contracten die ook veilig zijn voor de opdrachtgever wat verzekering en betaling betreft, dit is "ergens" te downloaden, ik dacht ook bij de belastingdienst.
Hier staat een maximaal bedrag voor dat je per jaar als neveninkomsten mag ontvangen. Mocht ik hier boven komen moet ik uiteraard overstappen naar ondernemer.
Enige navraag gedaan bij de belastingdienst en zij zagen hier geen probleem in.

Het nadeel: Dit soort onderwerpen staan nergens zwart op wit, je zweeft dan ergens tussen in...

Dus dit is ook allemaal wazig helaas.