Drone gebruik NOS bij tv opnamen in no fly zone

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Tweety

New Member
Lid geworden
22 mei 2020
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
60
Locatie
Nieuwkoop
Wie kan mij vertellen hoe het nu werkt als bijvoorbeeld de NOS of een andere officieel media bedrijf een drone wil inzetten voor tv opnamen maar de opanmen locatie bevind zich in een no fly zone.
Gisteren werd de laatste uitzending uitgezonden van de serie "denkend aan Holland" welke zich afspeelde in onze regio.
In deze aflevering werd regelmatig gebruik gemaakt van de drone wat mooie beelden opleverende.
Daar ik in de regio woon weet ik als geen ander dat op die plaatsen een no fly zone van kracht is.
Nu ben ik zeer benieuwd hoe dat nu geregeld gaat worden.
Hebben zij altijd toestemming en/of aan wie moeten zij toestemming vragen / of deze instantie informeren.
En wat als de opnamen dag wijzigt.
Zijn deze aanvragen openbaar en moeten deze ergens gepubliceerd worden of staan deze ergens vermeld op een website met daarbij de voorschriften.
Gewoon leuk om te weten hoe dat nu werkt want volgens mij heeft tegenwoordig iedere cameraploeg een drone in zijn koffer zitten en wordt deze ook bij elke opnamen ingezet.
Voor wie de uitzending van denkend aan Holland in het groene hart wil zien (en ook de inzet van de drone) hierbij de link:
 
Ik vermoed dat er zelden een ontheffing wordt aangevraagd, hup dat ding de lucht in, mooie plaatjes schieten en weer landen. Andere bedrijven doen dat ook, op Funda staan genoeg mooie foto's vanuit de lucht midden in een drukke wijk. (niet door Funda gemaakt uiteraard maar vermoedelijk door de makelaar zelf.) Boete? Pakkans is minimaal en so what die paar duizend Euri's?
 
Op de publieke omroep en bij de commerciëlen zie je regelmatig droneshots die 'niet kunnen'. Op een paar uitzonderingen na betreft het meestal de drone van een geluidsman of een cameraman die het dronen 'erbij doet', vaak zonder ROC-light. Los daarvan zie je inderdaad ook vaak shots boven bebouwing of in CTR-gebieden die eigenlijk alleen maar door volledige ROC gecertificeerde operators gemaakt kunnen worden. Maar er is zelden budget om zo'n operator in te huren voor een paar shots en de pakkans is toch nihil (ILT, lezen jullie mee?). Dus vandaar dat je ook op tv om de oren wordt geslagen met illegale droneshots.

PS. Ik ben zelf sinds kort met Dronewatch volledig ROC gecertificeerd, met de extra ontheffingen voor dronevluchten boven bebouwing en in CTRs, maar het is zo'n gedoe om een shot te maken in de bebouwde omgeving dat ik er niet eens veel werk van maak om het actief aan te bieden. En zelfs met deze ontheffing kun je niet zomaar over huizen vliegen, je moet het grondgebied namelijk onder controle hebben en dat zorgt er automatisch voor dat je alsnog zeer beperkt bent in de mogelijkheden.
 
Zal straks de regelgeving zodanig wijzigen dat een of andere instanties gelijkend op de BUMA / STEMRA / Commissariaat voor de media haar zakken weer kan vullen (zeker de oprichter) omdat deze achteraf vaststelt dat voor een video-opname / tv uitzending /fotoreportage een drone is gebruikt en men niet kan aantonen dat de vereisten vergunnigen zijn verstrekt en dus hoge boete's oplegt.
 
Net ook weer een mooi voorbeeld in eerste aflevering van nieuwe make-over-programma van Frank & Rogier door cameraploeg met (dit is mijn aanname..) iemand erin die ook een drone heeft en zo maar even wat doet..

B&B ligt kort naast het spoor, met de toegangsweg er kort naast. En hoe zie je de hoofdpersonen uit de lucht gefilmd met de auto aankomen? Vanuit een gezichtspunt bijna van recht boven de spoorbaan. #zucht
 
Laatst bewerkt:
We zijn geen van allen " Roomser dan de Paus", iedereen doet wel eens iets waarvan je weet dat het eigenlijk niet mag. Ik ben blij dat er de laatste jaren mooie beelden van boven te zien zijn in programma's zoals het nieuws, geeft een extra dimensie.
Toen ik mijn mini net had stond ik met de buurman er over te babbelen en hij zij dat je mooi de dakgoten kon bekijken, gelijk maar ff gedaan. Stoute ikke. (Ze waren schoon.)
 
We zijn geen van allen " Roomser dan de Paus", iedereen doet wel eens iets waarvan je weet dat het eigenlijk niet mag.
Dat ben ik wel met je eens, maar dat hoef je dan nog niet op de nationale tv uit te zenden. Alhoewel je hebt daar wel een leuk format voor een nieuw tv-programma te pakken. ;)
 
Wij waren aan het werk bij een bedrijf ( niet drone werkzaamheden) maar voor mijn normale job. Waar ook tv opnamen waren voor eigen huis en tuin. Ook hier werd een drone ingezet. Omdat ik er wel wat vanaf wist even een kijkje genomen en in gesprek geraakt met de cameraman ( tevens drone piloot). Met de mavic werden de beelden voor in de uitzending geschoten. , hemelsbreed niet meer dan 1,2 kilometer vanaf EHEH. Mag dat hier wel vroeg ik? Antwoord wij als tv productie mogen overal opnamen maken zolang we maar onder de 100 meter blijven. De man wist waarschijnlijk wel dat ie dat eigenlijk niet mocht. De productie regelde de vergunningen vertelde hij nog. Ik geloofde hem natuurlijk niet.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Hij had in ieder geval wel een antwoord paraat, die voor een leek nog aannemelijk klinkt ook.
 
Veel foto’s van bovenaf op Funda worden niet met een drone gemaakt, ik weet dat uit eigen ervaring. Er wordt dan gebruik gemaakt van een 1-poots statief wat wel tot 10 meter uit kan schuiven.
 
Nou is de drempel om legaal te willen vliegen ook wel erg groot gemaakt. Nederland is als een lappendeken bijna geheel bedekt met no-fly zones (GoDrone) en dan zullen we maar niet eens beginnen over Natura-2000...
Als hobbyist vliegen is natuurlijk wel nog wat anders als in opdracht / voor een uitzending. Hopelijk wordt het beter in december