Drone gewicht

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Filmvogel

New Member
Lid geworden
19 dec 2020
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
74
Locatie
Schaijk
Hallo,

Mijn drone is een DJI mavic pro 2.
Volgens de fabikant weegt deze 907 gram.
Dat is 7 gram teveel voor de c1 klasse.
Mijn vraag is, of dit gewicht inclusief het lensbeschermkapje is.
Dat kapje weegt 13 gram.
Je vliegt zonder dit kapje. Ik heb de drone op een precisie weegschaal gewegen en komt dan duidelijk onder de 900 gram.
Mijn vraag is nu of ik kan volstaan met het certificaat voor de c1 klasse.
Wie kan hier iets over zeggen?
 
Het gaat er voor de regels niet om wat een drone werkelijk weegt, maar wat de fabrikant opgeeft als MTOM (Maximum Take-Off Mass).
Die is gespecificeerd als 907 gram. Dat zal dan waarschijnlijk de massa zijn zonder dat lensbeschermkapje, Dat is namelijk een onderdeel dat je voor de eventuele TOM (Take-Off Mass) berekening niet hoeft mee te nemen. Dat zal de fabrikant waarrschinlijk ook niet gedaan hebben toen zij de MTOM bepaalden, tenzij ze vinden dat je hem er bij het vliegen op mag laten zitten, zie handleiding. De MTOM is namelijk de massa die de drone mag hebben met maximaal alles erop en eraan in vliegblare toestand.

Dus wat je er ook afhaallt, doet er niet toe, de DJI mavic pro 2 is gespecificeerd met een MTOM van 907 gram en valt daarmee automatisch in klasse C2.
Je mag er dus met een A3 mee vliegen onder de voorwaarden van A3 dus op minstens 150 m van stedelijke'gebieden,, of als je een A2 hebt onder de voorwaarden van A2
 
Helaas, het gewicht zoals de fabrikant dat aangeeft telt.
 
Nog een poging, kijken of deze wel zichtbaar wordt:

Het gaat er voor de regels niet om wat een drone werkelijk weegt, maar wat de fabrikant opgeeft als MTOM (Maximum Take-Off Mass).
Die is gespecificeerd als 907 gram. Dat zal dan waarschijnlijk de massa zijn zonder dat lensbeschermkapje, Dat is namelijk een onderdeel dat je voor de eventuele TOM (Take-Off Mass) berekening niet hoeft mee te nemen. Dat zal de fabrikant waarrschinlijk ook niet gedaan hebben toen zij de MTOM bepaalden, tenzij ze vinden dat je hem er bij het vliegen op mag laten zitten, zie handleiding. De MTOM is namelijk de massa die de drone mag hebben met maximaal alles erop en eraan in vliegblare toestand.

Dus wat je er ook afhaallt, doet er niet toe, de DJI mavic pro 2 is gespecificeerd met een MTOM van 907 gram en valt daarmee automatisch in klasse C2.
Je mag er dus met een A3 mee vliegen onder de voorwaarden van A3 dus op minstens 150 m van stedelijke'gebieden,, of als je een A2 hebt onder de voorwaarden van A2
 
Je komt met de Mavic 2 sowieso in Open categorie A2, omdat het een ‘legacy drone’ zonder Cx CE label is. Die paar gram maakt dus niet uit. Zie ook EU droneregels: in welke categorie kom je terecht?

(Je kunt er ook voor kiezen om in categorie A3 te vliegen, maar dan moet je minstens 150 meter afstand houden van mensen en bebouwing)
 
en valt daarmee automatisch in klasse C2.
Even om spraakverwarring te voorkomen:

Je valt met een drone in een bepaalde categorie (A1, A2 of A3).

Het Cx CE label zal in de toekomst bepalen in welke categorie je valt met je drone. Zie ook EU droneregels: vanaf 1 januari 2023 nieuwe CE-labels voor drones

De Mavic 2 heeft en krijgt geen C2 label, omdat het in principe niet mogelijk is om achteraf een Cx CE-klasse toe te kennen aan een reeds verkochte drone: Nieuwe CE classificatie kan niet achteraf worden toegepast op reeds verkochte drones

Nu zegt DJI wel te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om toch Cx CE labels toe te kunnen aan legacy drones, maar ik geloof er niks van dat het gaat lukken om dit te realiseren bij de consumer drones.
 
Volgens wat ik begrepen heb val je met een bepaalde drone NIET in een bepaaalde open categrie A1, A2 of A3.
Voor drones ten behoeve van vliegen in de open categorie bepaalt de aanduiding/type/gewicht (privately built, legacy, C0-C4) de Class van de drone. Het is dus niet zo dat je bijvoorbeeld een categorie A3 drone hebt. Je hebt een privately built, legacy, C0-C4 class drone.

Vervolgens bepaalt de Klasse van de drone + Je papieren in welke open categorie je met die drone zou mogen vliegen. Voor het vliegen in een bepaalde categorie (A1, A2 of A3) moet je dus een drone hebben van de juiste klasse, de juiste papieren en bovendien aan een aantal operationele voorwaarden voldoen.
 

Bijlagen

  • 1608541147556.png
    1608541147556.png
    282,4 KB · Weergaven: 9
Volgens mij zijn we het eens, maar was er sprake van wat linguïstische interpretatieverschillen :).

Het is precies wat je zegt: Je hebt een 'privately built' OF 'legacy' OF 'C0-C4 class drone'. Aan de hand daarvan bepaal je vervolgens met welke categorie je te maken krijgt.
 
Inderdaad wat linguistische verschillen. We zijn het inderdaad eens! :)

Wat algemene filesofie van mijn kant:
Het is altijd lastig de definities en de praktijk uit elkaar te houden. Vaak wordt de (complexe) praktijk of een voorbeeld tot definitie verheven en dan ontstaat de verwarring. Ik probeer altijd eerst de definities helder te krijgen en dan door te redeneren naar de praktijk.

In dit geval is er dus een definitie verschil tussen class en categorie, helaas allebei beginnend met een 'c', Een drone heeft een class, de categorie daarentegen gaat over de operatie zelf en de voorwaarden die daar gelden, o.a. welke klasse drone je voor een categorie mag gebruiken.