Drone liefhebber van het eerste uur ...

Guzzio

New Member
Lid geworden
11 aug 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
48
Guzzio uit België en er zijn hier al wat drones de revue gepasseerd.

Euh ... begonnen met een DJI FC40 (wie kent die nog?!?!?!), gevolgd door een DJI F450 flamewheel met Pixhawk flightcontroller.
Zwabberbakken in de lucht, maar we hadden plezier voor 10! :)

DJI kwam toen op de markt met zijn Phantom reeks, dus er kwam een Phantom Standard, later gevolgd door een Phantom 3 Professional, en dan nog later een Phantom 4 Pro. King of the Sky en weg waren we. Met een gigantische bak in de kofferruimte en een heuse set-up; alsof we professionele filmmakers waren voor National Geographic. :cool:

Ondertussen ook een Mavic Pro gehad en een Mavic Pro Platinum. Maar de telefoon tussen die klemmen friemelen vonden we toch maar een gedoe. Gelukkig was er een leuke phonehouder van PolarPro.

De Europese wetgeving kwam eraan en dan was het tijd voor een Mavic Mini. Die kleintjes waren fun, maar de ontvangst was echt wel bangelijk flauw.

Al snel volgde een Mini 2, een Mini 3 Pro (Yes! Een zender met ingebouwd scherm!!! Whaauuuw!!!) en uiteindelijk een Mini 4 Pro. Het plezier in het vliegen met vertrouwen in de ontzettend snel evoluerende machines van DJI, groeide meer en meer.

Tussendoor nog een Spark, een Air 2, een Air 2S, een Mavic 3 en nu een Air 3.

En ook mijn A1-A3 brevetje van het eerste uur op zak natuurlijk. ;-)

De Mavic 3 heb ik verkocht wegens te lomp om zo snel, gauw mee te nemen op de fiets of motorfiets.
Maar meer nog voor het kabaal in de lucht. Discreet vliegen met een Mavic 3 is echt niet mogelijk.

Nu ... de Mini 4 Pro heb ik verkocht, omdat ik dan toch overstag gegaan ben voor een Air 3. En ja, het is een bloedmooi toestel! Momenteel misschien wel het mooiste toestel uit het ganse DJI gamma. Een ideale mix van beide werelden. Het performante van de Mavic serie, toch compacter, die heerlijke telelens, ongeziene lange vliegtijd, alle toeters en bellen, MAAR ... toch weer dat kabaal in de lucht! Potverdorie, quasi evenveel lawaai als de Mavic 3. Had ik niet verwacht ... :confused:

Ik betrap me er steeds weer op dat ik echt de limiet van 120 meter hoogte ga opzoeken, in de hoop zo discreet mogelijk te kunnen vliegen zonder dat ik opgemerkt word.

Concreet mijn vraag: om zoveel als mogelijk 'discreet' te vliegen, zonder dat ik 'betrapt' word en / of aangesproken word, ga ik toch steeds zo snel als mogelijk richting 120 meter. Gezien het C1 label van de Air 3 mag ik boven bebouwing vliegen, al hou ik dat beperkt. De Air 3 zendt de RID (Remote I.D.) uit en ik tracht volgens de regels te vliegen. Maar ... mag ik in een reguliere fly zone steeds tegen de 120 meter grens vliegen? Ik krijg wel telkens rond de 90 meter al een pop-up melding op het scherm. En wat als ik dan toch richting 140 meter hoog ga. I know, 't mag niet ... maar wat zijn de consequenties die daaraan vasthangen? Mag en kan eender welke politiedienst je vlucht gegevens inkijken?

Hoor het wel. Grtz.

Bijlagen

• PXL_20240728_210426073.jpg
    PXL_20240728_210426073.jpg
    60,2 KB · Weergaven: 6
Welkom op het forum Guzzio!

En wat als ik dan toch richting 140 meter hoog ga. I know, 't mag niet ... maar wat zijn de consequenties die daaraan vasthangen?
Je zou er minimaal een schuldgevoel van moeten krijgen. ;)