Drone mee op reis: Alle tips & regels op een rijtje

Discussie in 'Regelgeving, ROC(-light) en verzekeringen' gestart door Semopreis, 10 dec 2018.

  1. Semopreis

    Semopreis New Member

    Lid geworden:
    10 dec 2018
    Berichten:
    1
    Leuk Bevonden:
    0
    Hi Iedereen,

    Voor iedereen die binnenkort op reis gaat met een drone; ik heb een video gemaakt waarin ik de belangrijkste tips en regels behandel voor het meenemen van je drone op reis. Voor het meenemen van je drone in het vliegtuig heeft elke maatschappij weer andere regels bijvoorbeeld.



    Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Mochten jullie aanvullingen of andere ervaringen hebben dan hoor ik het graag :)

    Gr. Sem op reis
     
  2. wdejager

    wdejager Administrator
    Medewerker

    Lid geworden:
    4 jul 2016
    Berichten:
    2.343
    Leuk Bevonden:
    758
    Dank voor je bijdrage in de vorm van deze uitgebreide uitlegvideo. Het is een onderwerp dat de gemoederen vaak bezig houdt, zowel qua regelgeving in het buitenland als qua do's & dont's met betrekking tot het meenemen van je drone in het vliegtuig.
     
  3. peSHIr

    peSHIr Well-Known Member

    Lid geworden:
    23 jul 2018
    Berichten:
    819
    Leuk Bevonden:
    265
    Sorry dat ik zo zeg, hoor, maar wat een l*l-verhaal. Ik heb persoonlijk een hekel aan filmpjes kijken; geef mij maar een lap tekst die ik op eigen snelheid kan scannen naar wat voor mij interessant is. Maar goed, dat ben ik, grumpy zeikerd die ik soms ben..

    Daarnaast wordt hier niet eens zo heel veel informatie gegeven (ik zal de doelgroep wel niet zijn) en kloppen er ook nog een aantal zaken niet.

    Een IMU is geen "iemuu", maar het is een afkorting van Inertial Measurement Unit ofwel "ai-em-joe" (of in het Engels "I am you"). En dat ding is niet per se alleen evenwichtsorgaan, maar een apparaat dat door middel van electronische sensoren (soms in grotere mechanische exemplaren met gyroscopen) nauwkeurig de gemaakte bewegingen kan waarnemen en zo de afstand in drie dimensies en de houding ten opzichte van een beginpunt kan bijhouden.

    Dit alles is onder andere afhankelijk van de zwaartekracht van de aarde die nergens echt constant is, omdat de aarde meer de vorm van een bobbelige aardappel heeft (overdreven gezegd) in plaats van een perfecte bol. Daarom wordt het aangeraden iedere keer als je tussen uit- en weer aanzetten van je drone meer dan een zekere afstand over de aarde bent verplaatst (zeg een paar honderd kilometer) je IMU opnieuw te calibreren op de ter plaatse geldende waarden.

    Iets dergelijks geldt trouwens ook voor de aparte set magnetische sensoren die er ook in een drone zitten. Deze lijken op die in je smartphone, waarvoor in principe een dergelijke calibratiemethode ook geldt in dezelfde situatie, al is dat een stuk minder belangrijk dan in een luchtvaartuig.

    Ook is het voor het behoud van LiPo accu's net zo belangrijk dat ze niet te leeg zijn als dat ze niet te ver worden opgeladen. Ze zouden wel niet zozeer kunnen exploderen als je ze te ver leeg trekt, maar zelfs met de firmware van DJI smart batteries zouden ze kapot kunnen gaan als ze veel te leeg worden gemaakt. Batterijen voor vervoer in handbagage in het vliegtuig opgebruiken tot tussen de 10 en de 25 procent is volgens mij veilig genoeg en veel beter voor het behoud ervan.

    En dan die sterk veranderende wind die je drone ineens een sneller wegblaast dan verwacht? Weet je zeker dat je drone wel GPS-ontvangst had (gewacht met opstijgen tot er een GPS fix was, rekening gehouden Kp-index ter plaatsen?), want het genoemde windprobleem klinkt als een drone in ATTI-mode, niet als een drone die zichzelf stabiel op een vaste GPS-locatie kan houden. Of misschien vliegen in voor je drone te harde wind, dat kan ook.

    Windrichting in de gaten houden is wel altijd snugger natuurlijk (meestal zijn windrichting en - kracht niet hetzelfde als op de grond, en nog variabel naar gelang de hoogte waarop je vliegt) en bij een langere vlucht kan je dat uiteraard beter eerst tegen de wind in doen en dan terugvliegen net wind mee in plaats van anders om.

    Kortom, dat filmpje was voor mij zo goed als vijf verspilde minuten, als ik heel eerlijk ben. Maar ik wens je verder alle views toe die je zou willen..
     
    #3 peSHIr, 10 dec 2018
    Laatst bewerkt: 11 dec 2018
  4. vayreda

    vayreda Active Member

    Lid geworden:
    21 apr 2017
    Berichten:
    540
    Leuk Bevonden:
    122
    @peSHIr, zoals je zegt”ik zal de doelgroep niet zijn” waarschijnlijk ik ook niet, maar ik zie veel beginners vragen voorbij komen op dit forum en dan is dit filmpje een mooie toevoeging als je op reis gaat. Goed, leuk en simpel uitgelegd.
     
    Dennis Mengerink vindt dit leuk.
  5. Cisca1953

    Cisca1953 Member

    Lid geworden:
    21 jul 2018
    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    10
    Ach, hij heeft zijn best gedaan en dat valt op zich te prijzen.


    Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
     
  6. peSHIr

    peSHIr Well-Known Member

    Lid geworden:
    23 jul 2018
    Berichten:
    819
    Leuk Bevonden:
    265
    Één post, daarna niet meer op forum geweest zo te zien, geen reacties. Puur views aan het farmen en verder niks. #prima #wathijwil
     
    #6 peSHIr, 15 dec 2018
    Laatst bewerkt: 15 dec 2018
    vayreda en Sjakie vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina