Drone meenemen op vakantie naar Portugal

Dronie vermeulen

New Member
Lid geworden
17 mrt 2022
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
59
Hallo allemaal
als eerste de beste wensen voor het nieuwejaar 2024
en veel vlieg plezier voor iedereen
Een vraag van de zomer ga ik met mijn vrouw naar madeira en wil mijn drone meenemen om daar filmpjes en foto's te maken.
Waar moet ik op letten of naar kijken en wat heb ik nodig aan papieren om daar te vliegen waar ik zoeken voor een aanvraag?
groetjes
henk

Ook de beste wensen.

Informatie omtrent het vliegen in Portugal vind je op de site van A.N.A.C

[Autoridade Nacional da Aviação Civil]

Informatie:
Info
Kaart no-fly

Laatst bewerkt:
Om foto's te mogen maken moet je toestemming hebben van de ANAC

Kijk ook eens op droneopreis.nl, daar staan heel veel tips, per land, maar ook per vliegmaatschappij.

Hallo.
Ook namens mij de beste wensen voor 2024,
Zat dit topic te lezen ,en moet zeggen dat het door TomDB,mooi is uitgelegd,en hier dus goed mee uit de voeten kunt.
Nu ik hier toch op het forum zit ,was het mijn bedoeling eigenlijk voor info vwb registratie,heb 2 weken terug ook info gevraagd over de DJI mini,daar ik van plan ben om toch iets professioneler aan te schaffen .
Nu werd via MP een mini 3 pro aangeboden en was geregistreerd,nu mijn vraag in deze:blijft de registratie ook geldig als hij van eigenaar verwisseld,of is het beter om opnieuw te registreren,is mij niet geheel duidelijk of dit persoons gebonden is.
Excuus mocht dit het verkeerde forum wezen voor deze vraag.

Informatie vergaren op niet-officiele sites is wat mij betreft afgeraden.

Nu werd via MP een mini 3 pro aangeboden en was geregistreerd,nu mijn vraag in deze:blijft de registratie ook geldig als hij van eigenaar verwisseld,of is het beter om opnieuw te registreren
De RDW registratie is persoon- en niet dronegebonden. Je moet dus zelf een registratie bij de RDW verzorgen

Informatie vergaren op niet-officiele sites is wat mij betreft afgeraden.
Eens, altijd ook de officiële site raadplegen. In geval van de door mij genoemde site wordt de info van de officiële ANAC site volgens mij goed (en beter te begrijpen) samengevat. Ook staan de relevante links naar de ANAC site er steeds bij.
Ten aanzien van het aanvragen van toestemming wordt er bijvoorbeeld gelinkt naar de ANAC site waar staat:

My device has a built-in system for capturing images or recording video. Do I need authorization to carry out aerial surveys (taking photos, recording films and audio)?​

Yes. The rules for capturing images and making videos are regulated by other legislation, namely Regulation (EU) 2016/679, of the European Parliament and of the Council, of April 27, 2016, on the protection of natural persons in relation to concerns the processing of personal data and the free movement of such data (National Data Protection Commission – www.cnpd.pt ), and the authorizations to be requested from the National Aeronautical Authority/Portuguese Air Force ( www.aan.pt ).

Vraag: heeft er iemand ervaring met het aanvragen van toestemming voor fotograferen of filmen met een drone?

Zojuist ook de app met de kaart van ANAC gevonden, genaamd Voa na Boa. Deze is op de telefoon een stuk duidelijker dan de site.
Android: Voa na Boa - Apps op Google Play
iOS: ‎Voa na Boa

Hallo,
Zeg bedankt voor het antwoordt op mijn vraag vwb registratie.Denk dat ik het drone vliegbewijs erbij gaan halen,lijkt me wel een stuk handiger.
Beter op safe spelen.

Ik ga eind april begin mei naar de Azoren en zat met dezelfde vraag omdat ik mijn drone wil meenemen. Hierdoor kwam ik bij dit topic terecht. Ik wilde mij registeren maar dat lukte niet via internet dus dan maar het formulier per post opgestuurd naar het Gabinete da Autoridade Aeronáutica Nacional. Ondertussen op Google maps die instantie gegoogled en kwam ik deze twee onderstaande recensies tegen van buitenlandse dronevliegers die toestemming wilde hebben om te vliegen. Stemt mij niet vrolijk. Ik ben benieuwd wat het voor mij gaat worden.

1. Systeem volledig bureaucratisch, ingewikkeld, processen lang. Het is het beste om zonder vergunning te vliegen, net als iedereen op het eiland. Je kunt jezelf de uren besparen op de homepage van de Portugese luchtvaartautoriteit, je zult jezelf alleen maar irriteren...

2. Catastrofaal systeem. Ik heb me half januari aangemeld bij het portaal, documenten per post naar Portugal gestuurd en navraag gedaan naar verschillende gebieden voor het vliegen met een mini-drone. Helaas zijn ze allemaal afgewezen, wat wellicht terecht is (hoewel de gebieden die ik had aangevraagd niet als verboden zones op de kaart waren gemarkeerd), maar ik werd hier pas een paar dagen voor mijn vakantie van op de hoogte gebracht (zonder enige verdere uitleg), Ik heb dus geen nieuwe aanvragen ontvangen, aangezien deze minimaal een week van tevoren moeten worden ingediend. Zelfs via persoonlijk contact wordt u geadviseerd om alleen in de kortst mogelijke tijd naar de kleinst mogelijke gebieden te informeren. Omdat je per piloot echter maximaal drie aanvragen per dag kunt indienen en zelfs vluchten binnen een straal van 30 meter op één dag worden afgewezen, raad ik aan om de tijd beter te benutten. Dat is echt een goede concurrentie voor de Duitse bureaucratie.

Ik probeer er een beetje wijs uit te worden.
Maar kom zoveel verschillende teksten tegen dat ik het even niet meer snap.

Moet je nou als geregistreerde en vluegbewijs hebbende piloot nu wel of niet extra toestemming vragen om op Madeira te mogen vliegen (buiten de vlieg en heli velden) ?

Wil daar van de zomer gaan hiken en wat mooie familie foto’s maken met mijn verse Air3.

Even een aanvulling op mijn verhaal hierboven.
Qua algemene europese regelgeving is het in Portugal hetzelfde als hier. Afhankelijk van je drone zal je wel of geen drone bewijs moeten hebben. In jouw geval dus eentje voor de categorie A1/A3. Los daarvan moet je voor elke vlucht toestemming aanvragen. Dat betekent dat je eerst een account bij de ANAC moeten aanmaken. Tijdens het aanmaken krijg je de melding dat je een getekend formulier moet aanleveren.
Dat kan digitaal als je een officiele digitale handtekening kunt zetten of je download een formulier, vult dat in en stuurt het per post op. Dat heb ik gedaan en kreeg netjes een mail dat mijn account was goedgekeurd. In dat account vul je gegevens van jezelf en je drone in.
Tot zover ging alles goed. Toen ik ging kijken op het aanvragen van toestemming werd ik minder vrolijk. Je moet precies de datum, tijd en exacte locatie aangeven waar je wilt vliegen alsmede de actieradius vanaf je startpunt. Ik dacht even aan te geven van die tot die datum op dat eiland en dan zelf in de gaten houden of je niet in een no-fly zone zit. Zo werkt het blijkbaar niet. Aangezien ik vanuit hier niet kan bepalen waar ik wil vliegen gaat dit systeem niet echt werken.
Nu snap ik de twee reviews hierboven die ik op Google maps vond.

In de praktijk een compleet onwerkbaar bureaucratisch systeem voor als je ergens komt en je drone wil gebruiken.

Bedankt voor het delen van je ervaring !
Nog maar even verder in verdiepen dus.
Maar voor mij geld momenteel ook nog.
Ik weet alleen nog maar de periode dat ik daar ben.
Ik weet nog niet welke dag ik op welke plek ben.
Dat is namelijk uiteindelijk ook een beetje weersafhankelijk, en kan daarom dus tot een dag van te voren nog veranderen.
Dit soort lastige manieren van aanvragen creëren in mijn ogen alleen maar meer mensen die het dan maar overslaan en gewoon gaan vliegen.

Bedankt voor het delen van je ervaring !
Nog maar even verder in verdiepen dus.
Maar voor mij geld momenteel ook nog.
Ik weet alleen nog maar de periode dat ik daar ben.
Ik weet nog niet welke dag ik op welke plek ben.
Dat is namelijk uiteindelijk ook een beetje weersafhankelijk, en kan daarom dus tot een dag van te voren nog veranderen.
Dit soort lastige manieren van aanvragen creëren in mijn ogen alleen maar meer mensen die het dan maar overslaan en gewoon gaan vliegen.
Inderdaad en dat is ook precies zoals ik het ga doen. Op de site https://uas.anac.pt/registry kom je op een pagina met bovenin een knop "explore" waarin de nofly zones getoond worden. Die kan je ook nog als KML file downloaden zodat ik op bijvoorbeeld google earth of maps.me de zones makkelijk kan bekijken

Nogmaals een aanvulling: Ik heb net de app "Voa na boa.pt" gedownload waar de no fly zones duidelijker in terug te vinden zouden moeten zijn. Bij het opstarten van de app voor de eerste keer staat een uitleg waarin onder andere zelfs twee keer vermeld wordt: "in the open subcategories (A1,A2,A3) you do not need prior authorization from ANAC If you comply with the open category rules."
Dat klinkt al weer een heel stuk gunstiger.

Bijlagen

• Screenshot_20240227_163739_Voa Na Boa.jpg
    Screenshot_20240227_163739_Voa Na Boa.jpg
    467,7 KB · Weergaven: 10
Nogmaals een aanvulling: Ik heb net de app "Voa na boa.pt" gedownload waar de no fly zones duidelijker in terug te vinden zouden moeten zijn. Bij het opstarten van de app voor de eerste keer staat een uitleg waarin onder andere zelfs twee keer vermeld wordt: "in the open subcategories (A1,A2,A3) you do not need prior authorization from ANAC If you comply with the open category rules."
Dat klinkt al weer een heel stuk gunstiger.
Nou inderdaad, gewoon overheen gelezen denk ik
Zo zie je maar, altijd eerst goed lezen
Super bedankt voor het mee denken allemaal !
Ga met een iets geruster hart de vakantie verder plannen. (Ja ik zoek mijn vakanties tegenwoordig uit op drone vlieg mogelijkheden )

Even uit ervaring (maart 2023)

- account aanmaken bij ANAC ging heel vlot: het document digitaal getekend en minder dan 2 uur later was mijn account in orde
- ik maakte een rondreis in Algarve dus ik wist wanneer ik waar zou zijn. Ik kon dus voor de plaatsen waar dat nodig was een aanvraag indienen.
- de aanvragen deed ik meer dan 5 weken voor vertrek, maar die kregen de status "niet dringend" Uiteindelijk kwam de toelating 2 dagen voor vertek...
- ik heb wegens teveel wind maar op 1 plaats zo'n toelating kunnen gebruiken (rond en een beetje in de grot van Benagil)

nergens kreeg ik controle, maar laat dat geen reden zijn om de regels aan je laars te lappen...