Drone meenemen op vakantie naar Portugal

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

sparkrick

New Member
Lid geworden
1 feb 2019
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
39
Locatie
delft
Beste allemaal,

Ik kon (verrassend) weinig informatie vinden over het meenemen van drones in het vliegtuig. Ikzelf heb een Spark, niet de allergrootste drone, en wil deze binnenkort meenemen naar Portugal.

Nu zitten daar schijnbaar wat haken en ogen aan. Mijn Portugees is niet zo goed, maar schijnbaar moet je je drone (als die foto's kán maken) registreren bij de AAN. Dan moet je daar een aanvraag doen (waar en wanneer je gaat vliegen) en krijg je officieel toestemming.

Ik heb dat geprobeerd in te vullen en blijkbaar moet je drones boven 250gram óók registreren bij de ANAC. Goed, dat is ook in gang gezet. Het is allemaal formeel, maar als ik wat ervaringen lees, is het allemaal niet zo'n groot probleem.

Maar ik moet de drone ook meenemen in het vliegtuig. We vliegen met Easyjet en TAP Air. Op de site van Easyjet staat niets over drones (alleen over batterijen). Op de site van TAP staat expliciet dat drones in het ruim mee moeten. Dat zou jammer zijn, want ik was eigenlijk van plan om alleen handbagage mee te nemen.

Anderzijds lees ik her en der dat de douane drones behandeld net zoals ze dat doen met laptops/ipads/etc. En ik heb nog nooit meegemaakt dat de luchtvaartmaatschappij de handbagage nog eens controleert. Maarja, als ik daar sta en ik moet alleen voor de Spark bagage inchecken in het ruim, word ik ook niet zo blij van.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met het meenemen van drones in het vliegtuig? Of met vliegen in Portugal? Hoor het graag!
 
Hoi Sparkrick,

Heb tot nu toe altijd mijn drones probleemloos mee kunnen nemen in m’n handbagage. Accu’s doe ik wel altijd in een LiPo bag.

Drone vliegen heeft ook nog geen problemen opgeleverd in Portugal. Moet er wel bij zeggen dat ik voornamelijk langs de kust in onbewoonde en verlasten gebieden heb gevlogen.
 
Zijn vorig jaar naar madeira geweest en had al weken van te voren de aanvraag bij aan ingediend. Kreeg te horen dat pas 3 dagen voor vertrek van de reis de aanvraag in behandeling wordt genomen. En inderdaad kreeg ik deze per email . Het is alleen een toestemming voor fotografie en/of video . Voor normaal vliegen zonder te filmen , heb je geen vergunning nodig. Alleen je houden aan de algemene regels , zoals die in nederland. Nadat ik de toestemming binnen kreeg , las ik dat als je langs de kust wilt vliegen , moet je weer een aparte vergunning hebben , die je bij de capitano van de haven van het gebied waar je wilt gaan vliegen kunt aanvragen. Dat heb ik niet meer gedaan , ik vond het welletjes met deze rompslomp en heb t er gewoon op gegokt. Geen problemen verder, niemand heeft mij nooit naar de papieren gevraagd. Je kunt ook n app downloaden met een kaart waar wel of niet gevlogen mag worden. Deze heet voa na boa


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app