Drone terug vinden

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wimwes

New Member
Lid geworden
23 jun 2020
Berichten
8
Waarderingsscore
4
Punten
3
Leeftijd
73
Locatie
Delft
Hallo forumleden, misschien is dit niet de juiste plaats maar ik hoop toch op een goede tip. Ik heb een zwarte Hubsan H501SS. Hij is een keer ongecontroleerd weggevlogen waarna ik grote moeite had hem terug te vinden. Hij bleek ergens in een struik te hangen en was nauwelijks te zien. Bestaat er iets wat een luide pieptoon geeft als de drone onzacht ergens terecht is gekomen? Ik heb wel eens buzzers gezien bij Ali maar weet niet of ik daar iets aan heb. Bedankt alvast, Wim
 
Hallo Wes,

Bij de brandweer heeft men een bewegingsalarm dat Firefly heet.
Zolang de manschappen in beweging zijn blijft de firefly stil.
Echter op het moment dat er iemand onwel wordt in een met rook gevuld gebouw gaat de firefly een zeer luid alarm geven zodat de overige manschappen hun collega kunnen traceren.
Ook in andere beroepen waar een medewerker in afgesloten ruimten moet werken beschikken ze over een dergelijk alarm.
Of en waar dit voor een drone piloot te koop is weet ik niet.

Succes

Ruud
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager
Misschien is dit iets?
watch
Voor een aantal DJI drones is hiervoor een speciale houder ontwikkeld, of die er ook voor de Hubsan is weet/denk ik niet. Dan zal je zelf iets moeten bedenken, bijvoorbeeld met klittenband.
Groet,
Janosh
 
Hallo Wimwes, ik ken de Hubsan H501SS niet, maar mogelijk is deze optie, 'Find my drone', ingebouwd. Bij mijn DJI Mavic Mini, in combinatie met de DJI Fly App, is dit standaard ingebouwd. Als ik hem kwijt ben, kan ik deze optie activeren, waarna de drone gaat piepen en knipperen. Ik zou zeggen: kijk eens in de handleiding van je software voor de drone. Succes!
 
Echter op het moment dat er iemand onwel wordt in een met rook gevuld gebouw gaat de firefly een zeer luid alarm geven zodat de overige manschappen hun collega kunnen traceren.
Of en waar dit voor een drone piloot te koop is weet ik niet.
Bedoel je nou een alarm voor een drone piloot, zodra iemand van ons onwel wordt wij hem kunnen traceren? Zelf als hobbyisten onder elkaar gaat dat een beetje te ver voor mij. ;)
 
  • Haha
Waarderingen: kwabratseur
In de FPV wereld (droneracing) hebben ze daar wel ervaring mee. Check bijvoorbeelkd Shop - HellGate FPV Buzzer
jep, dat werkt inderdaad mooi. Maar je moet hem wel aansluiten op een vrije IO die je via je radio kan schakelen zodat hij weet dat hij moet piepen. Je kan hem wel solderen op alleen voeding (5V) en GND, maar dan gaat hij pas piepen als je je accu verliest, of als je accu leeg is.

Het lijkt mij dat iemand met een hubsan hem liever niet openschroeft om een 5V en GND te vinden en daar vervolgens op te solderen.

En die IO heeft hij ook niet, tenzij je de firmware reverse engineered en dit zelf inbouwt, dus dan is het wachten tot de accu leeg is.
 
jep, dat werkt inderdaad mooi. Maar je moet hem wel aansluiten op een vrije IO die je via je radio kan schakelen zodat hij weet dat hij moet piepen. Je kan hem wel solderen op alleen voeding (5V) en GND, maar dan gaat hij pas piepen als je je accu verliest, of als je accu leeg is.

Het lijkt mij dat iemand met een hubsan hem liever niet openschroeft om een 5V en GND te vinden en daar vervolgens op te solderen.

En die IO heeft hij ook niet, tenzij je de firmware reverse engineered en dit zelf inbouwt, dus dan is het wachten tot de accu leeg is.
Die pieper heeft geen IO nodig - hij gaat piepen zodra de main stroomtoevoer wordt onderbroken. Moet je inderdaad wel een draadje aanleggen.

Ander idee: tegenwoordig heb je van die AirTags van Apple (of Tile bluetooth GPS tracker, als je geen Apple hebt). In de buitenlucht zouden die toch een bereik van enkele tientallen meters moeten hebben.
 
Die pieper heeft geen IO nodig - hij gaat piepen zodra de main stroomtoevoer wordt onderbroken. Moet je inderdaad wel een draadje aanleggen.

Ander idee: tegenwoordig heb je van die AirTags van Apple (of Tile bluetooth GPS tracker, als je geen Apple hebt). In de buitenlucht zouden die toch een bereik van enkele tientallen meters moeten hebben.
inderdaad, ik denk dat een bluetooth tag/airtag / extern bestuurbare buzzer een wat betere oplossing is, hiervoor hoef je niks te verbouwen, tag er op plakken en je bent min of meer klaar. Alleen wel de batterij van je tag in de gaten houden :rolleyes:
 
De batterij van de apple airtag gaat een jaar mee het is een standaard knoopcelbatterij.
Het bereik is enkele tientallen meters maar iedere iPhone die er toevallig langs loopt geeft via de cloud een melding naar de eigenaar van de airbag en het bereik is dan de hele wereld.
 
  • Haha
Waarderingen: kwabratseur
De batterij van de apple airtag gaat een jaar mee het is een standaard knoopcelbatterij.
Het bereik is enkele tientallen meters maar iedere iPhone die er toevallig langs loopt geeft via de cloud een melding naar de eigenaar van de airbag en het bereik is dan de hele wereld.
werkt het ook als je niet de gelukkige eigenaar bent van een airbag?
 
Bedoel je nou een alarm voor een drone piloot, zodra iemand van ons onwel wordt wij hem kunnen traceren? Zelf als hobbyisten onder elkaar gaat dat een beetje te ver voor mij. ;)
Nee, Sjakie natuurlijk niet voor de piloot.
De vraag was voor een oplossing om een zoekgeraakte drone te kunnen terug vinden.
Ligt de drone stil in een struik geeft de firefly een luid alarm.
Dat was mijn idee, want wat is het verschil tussen een zoekgeraakte manschap lokaliseren of een drone.

Ruud
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb nu in ieder geval een aantal opties.
Het gaat wel lukken. Of ik moet wat meer vertrouwen hebben en hopen dat hij niet meer "verdwijnt" zoals ik 2x gehad heb.....
Wim
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb nu in ieder geval een aantal opties.
Het gaat wel lukken. Of ik moet wat meer vertrouwen hebben en hopen dat hij niet meer "verdwijnt" zoals ik 2x gehad heb.....
Wim
Als ik 2 fly aways zou hebben gehad, zou ik er ook weinig vertrouwen in hebben, en inderdaad zoeken naar een optie om hem makkelijk terug te vinden...

Succes er mee, ik hoop dat je een oplossing kan vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: wimwes
Als ik 2 fly aways zou hebben gehad, zou ik er ook weinig vertrouwen in hebben, en inderdaad zoeken naar een optie om hem makkelijk terug te vinden...

Succes er mee, ik hoop dat je een oplossing kan vinden.
Ik laat het nog weten....
 
  • Leuk
Waarderingen: kwabratseur
Ik heb gekeken, de Samsung tracker is misschien een goed idee. Bedankt....
 
  • Leuk
Waarderingen: kwabratseur