Drone valt naar beneden tijdens inspectie in hartje San Francisco

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.281
Waarderingsscore
2.919
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl

Een drone-inspectie van een raam in de Millennium Tower in San Francisco is helemaal verkeerd afgelopen nadat de drone onbestuurbaar raakte, tegen het gebouw aanvloog en naar beneden viel. Een paar voorbijgangers werden op een haar na geraakt door de neerstortende drone. Volgens de bestuurder van de drone viel het satellietsignaal weg.

Lees verder
 
Dat de dji Phantom 4 problemen kan ondervinden met interferentie en ontvangst van gps-signaal kan ik me iets bij voorstellen. Ik vraag me even af welk merk/type drone dan wel geschikt zou zijn voor dit soort inspecties.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Een drone was in dit geval sowieso het verkeerde gereedschap voor de klus. Vanuit het pand aan de andere kant van de straat, op een meter of 30 afstand, had men met een telelens een vergelijkbaar of beter resultaat gehad.

Elk type drone had in dit geval problemen ondervonden met de GPS ontvangst, en in mindere mate met de signaalontvangst. Men had beter in ATTI kunnen vliegen of tenminste voorbereid moeten zijn op overschakelen naar deze modus, maar dat brengt andere risico's met zich mee en het lijkt er alle schijn van te hebben dat de piloot in kwestie überhaupt onbekwaam was om in deze modus te vliegen. Daarnaast is niet voorzien in alle veiligheidsmaatregelen die een Part 107 vergunning (Amerikaanse ROC(L) variant) vereist voor vluchten in een omgeving als deze.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app
 
Een drone was in dit geval sowieso het verkeerde gereedschap voor de klus. Vanuit het pand aan de andere kant van de straat, op een meter of 30 afstand, had men met een telelens een vergelijkbaar of beter resultaat gehad.
Dat heeft ook zijn nadelen. Als je een heel pand moet inspecteren, moet je aan de overkant vragen of je naar binnen mag. Als dat dan ook nog eens individuele appartementen zijn, ben je daar wel even mee bezig.
 
Dat heeft ook zijn nadelen. Als je een heel pand moet inspecteren, moet je aan de overkant vragen of je naar binnen mag. Als dat dan ook nog eens individuele appartementen zijn, ben je daar wel even mee bezig.
Daarom ook expliciet 'in dit geval'. Het ging niet om een volledige gebouwinspectie maar enkele foto's van een enkel raam i.v.m. enkele barsten.

Foto's vanaf de overkant waren hoe dan ook sneller, veiliger en voordeliger. Formeel had de piloot in kwestie een deel van de straat/voetpad moeten afsluiten, meerdere VOs moeten gebruiken en extra personeel om derden op afstand te houden. In elk opzicht overkill als het om slechts 1 raam gaat, zeker als er alternatieven voorhanden zijn.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app
 
@Bob
Met onze eigen uitgangspunten hebben we beide gelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: BobvdM