Drone van 600 gram

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

streetwise

New Member
Lid geworden
27 jul 2021
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
1
Locatie
Brouwershaven
Hi,

Als ik dit jaar een drone van 600 gram wil kopen moet ik de cursus volgen voor het certificaat A1,A3 en aanvullend A2.
Als ik (in theorie) besluit om de koop uit te stellen tot 2023 heb alleen A1,A3 nodig, want dan vervalt A2 heb ik begrepen.

Is mij bewering juist? Want deze regelgeving het is voor mij enigszins verwarrend.

Alvast bedankt voor de reactie.

Groet,

Gerrit
 
Welkom!

Ik heb (nog) nergens gelezen dat A2 vervalt, dat is volgens mij niet zo. Het hoort toch bij de hagelnieuwe regels en wetten?

Maar je kunt beter wachten tot die officiële C-classificatie er is, koop je nu een drone van 600 gram, dan mag je er straks alleen nog in A3 mee vliegen. Dus op grote(re) afstand van mensen.
In een ander topic staat een tabel waaruit je kunt afleiden wat je wel en niet mag, nu en straks.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ardjoen
Als je dit jaar een 600 gram drone koopt, zal deze geen C label hebben en heb je idd een A2 nodig en altijd 50 meter afstand houden tot niet betrokken personen.
Vanaf 01/01/2023 heb je voor 600 gram idd enkel een A1 nodig, je mag dan vliegen tot 900 gram dan vervalt het gebruik van een A2 brevet, het is wel zo dat deze drone moet beschikken over een C label (die zijn momenteel nog niet in de handel te verkrijgen).
De drone die je nu zou kopen van 600 gram zonder het C1 label mag enkel nog in A3 vliegen vanaf 1/1/2023.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ardjoen
Beste streetwise, je kunt een 600g drone op dit moment vliegen onder de a3 classificatie wat betekent 150m afstand houden. Haal je nu ook nog een a2 dan mag je tot 1 jan 2023 een afstand van 50m aanhouden. Na 1 jan 2023 mag de 600g drone alleen nog maar onder a3 gevlogen worden, dus 150m afstand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vranz van Maaren