Drone verzekering

Discussie in 'Regelgeving, ROC(-light) en verzekeringen' gestart door luukbotzen, 22 nov 2018.

1. luukbotzen

luukbotzen New Member

Lid geworden:
    22 nov 2018
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste drone piloten,

Ik ben benieuwd of ik mijn drone kan verzekeren als ik deze crash, dus niet schade aan anderen maar, het verzekeren van schade aan de drone. Weet iemand van het bestaan van zo'n verzekering af?

Ik hoor graag

(Sorry als deze vraag al een keer gesteld is, ik kan niet zo snel een antwoord vinden.)

2. peSHIr

peSHIr Active Member

Lid geworden:
    23 jul 2018
    Leuk Bevonden:
    59
    Tuurlijk. Alles kun je casco verzekeren, als je maar betaalt. Kwestie van navragen bij je verzekeringstussenpersoon of even Googlen. (Ik heb zelf geen enkele ervaring met cascoverzekering van drones.)

#2 peSHIr, 22 nov 2018
    Laatst bewerkt: 23 nov 2018
  3. PHTB

PHTB Active Member

Lid geworden:
    29 sep 2017
    Leuk Bevonden:
    199
    Je kunt als particulier een hele boel verzekeren , je huis, auto, fiets, inboedel etc., maar voor een drone zou je , zoals peSHIR al zei, misschien je verzekeraar moeten vragen , mocht die dat willen doen, wat ik niet denk, gaat het je een hoop geld kosten.
    Met een drone van DJI kan je je verzekeren voor verlies en schade. Dat doe je dan bij de aankoop of nog een tijdje daarna.
    Als de drone bedrijfsmatig wordt gebruikt is het een ander verhaal natuurlijk.

Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app

4. klaas

klaas New Member

Lid geworden:
    17 dec 2016
    Leuk Bevonden:
    3
    Ik gebruik mijn drone zakelijk en heb ook een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten voor schade aan derde, ik kon ook de drone meeverzekeren ,premie loog er niet om ruim € 400,- per jaar boven op de premie van de normale verzekering . Ik hoor van sommige mensen dat hun drone onder de inboedel met buitenhuis dekking valt, mij lijkt het een broodje aap, want anders vliegt iedereen na de garantie periode wel even tegen een lantarenpaal aan of in een boom om zo even goedkoop aan een nieuwe te komen.

5. BobvdM

BobvdM Active Member

Lid geworden:
    9 sep 2016
    Leuk Bevonden:
    72
    De eerste optie zou een verzekering/uitgebreide garantie van de fabrikant zijn. Bijvoorbeeld in de vorm van Care Refresh in het geval van DJI.

Wat betreft persoonlijke verzekeringen durf ik niet te zeggen of dat mogelijk is. Een WA dekking, voor schade of letsel aan derden, is bij sommige verzekeraars inbegrepen bij de persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering. Maar van een zgn. casco dekking, dus voor schade aan de drone zelf, heb ik in de privé sfeer nog nooit gehoord.

Zakelijk zijn er voldoende mogelijkheden. Wel vereist dit een speciale luchtvaartverzekering, een reguliere bedrijfsaansprakelijkheid- of cascoverzekering volstaat veelal niet. De premies zijn zoals gezegd hoog. De WA premie is afhankelijk van de gewenste maximum dekking:

~ €350,- per jaar voor 1 miljoen dekking;
    ~ €450,- per jaar voor 2.5 miljoen dekking;
    ~ €550,- per jaar voor 5 miljoen dekking;

De casco premie wordt bepaald a.d.h.v. een vast percentage van de nieuwprijs van de drone en accesoires welke men wenst te verzekeren. Dat percentage is relatief hoog, beginnend bij ~7.2% voor consumenten 'spul' en een steeds lager percentage naarmate de nieuwwaarde toeneemt.

Voor de beeldvorming: wij moeten voor één van onze drones elk jaar maar liefst ruim €1550,- aan premie aftikken. Daarvan heeft €350,- betrekking op de WA-verzekering, voor de casco-dekking mogen wij jaarlijks €1200,- afdragen. Toegegeven bedraagt het hier een industriële en absoluut geen consumenten drone, maar het geeft aan dat de premies in dit wereldje relatief prijzig uitvallen.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app

6. Cisca1953

Cisca1953 Member

Lid geworden:
    21 jul 2018
    Leuk Bevonden:
    6
    Ik denk dat het een kwestie is van inschatten en calculeren. Vlieg je professioneel en met een vrij kostbare drone, dan loopt je bedrijf risico bij uitval. Dan is een verzekering zinvol. Vlieg je privé en doe je niet al te gekke dingen, dan kun je je afvragen of casco verzekeren wel zinvol is. Je kunt ook maandelijks een bedrag apart zetten voor vervanging. Blijft je drone gedurende de spaarperiode heel, dan heb je een mooi bedrag in reserve staan. Hou er rekening mee dat bij schade de verzekeraar nauwlettend zal controleren of je je wel aan alle regeltjes hebt gehouden!

Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app

BobvdM vindt dit leuk.
  7. PHTB

PHTB Active Member

Lid geworden:
    29 sep 2017
    Leuk Bevonden:
    199
    Heb net een nieuw topic geplaatst over verzekeren onder regelgeving ROC en verzekeringen.

Deel Deze Pagina