Drone vliegen vlakbij een kazerne

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

dr0noer

New Member
Lid geworden
3 jun 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
34
Locatie
Amsterdam
Beste drone piloten,

Voor een sportvereniging wil ik binnenkort een aantal drone beelden schieten van bovenaf. Zelf heb ik een vliegcertificaat en een Mavic Pro 2.
Nu is er vlak bij een kazerne (no-fly zone, Aeret Infrastructuur 2021 Open, Vitale Infrastructuur en beveiligde gebieden Militaire inrichting). Het is logisch dat je niet over deze rode cirkel heen mag vliegen. Het gaat dus om het stuk ten westen van de A27. En ten (zuid)oosten van de rode cirkel. We hebben dus wel 'uitzicht' op de basis van een afstand wanneer we de shots maken. We vliegen ook in de buurt, maar niet over de cirkel zelf.

Nu zijn mijn vragen:
  1. Zolang ik niet over de cirkel heen ga, dan is er toch niks aan de hand? Ik kan er wel omheen vliegen?
  2. Is het nog raadzaam of nodig om de kazerne in te lichten? Ik weet niet of het anders problemen kan opleveren?
Zie ook de afbeelding hieronder.

 
Laatst bewerkt:
Dit is een lastig dingetje denk ik.
1) eromheen vliegen zul je wel moeten. Maar ik denk ook dat het niet gewaardeerd wordt als de camera naar binnen de cirkel is gericht.
2) de kazerne inlichten kan sowieso problemen opleveren. "Nee heb je, ja kan je krijgen", met hele goede redenen. Ongetwijfeld hebben zij apparatuur staan die de omgeving scant voor ongewenste indringers.

Wellicht dat andere hier meer praktische ervaring mee hebben...
 
2) de kazerne inlichten kan sowieso problemen opleveren. "Nee heb je, ja kan je krijgen", met hele goede redenen. Ongetwijfeld hebben zij apparatuur staan die de omgeving scant voor ongewenste indringers.
Ik neem aan dat je bedoelt: "de kazerne niet inlichten kan sowieso problemen opleveren"?
 
Ik zie het probleem niet wanneer jij je drone vliegt buiten de rode cirkel en je aan de gewone regels (120m, VLOS, etc) houdt. Je doet dan toch niets verkeerd? Als ze het bij de kazerne vervolgens nodig zouden vinden om bij je langs te komen om te informeren waar je mee bezig bent (kan het me niet voorstellen) dan nog doe je niets verkeerd? Kampong trouwens? Of waar? ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: remark6
Ik kan een kazerne niet vergelijken met een gevangenis, en Nederland niet met België.
Maar ik heb in Oudenaarde (BE) een gelijkaardig probleem gehad, omdat er een gevangenis vlakbij lag.
Ook een rode zone dus uiteraard, maar ik stond op +50m afstand van de grens van die cirkel en dat bleek voldoende.
Ik kreeg uiteraard wel een waarschuwing van de DJI app dat er een rode zone vlakbij was, maar voor de rest was het een vlotte vlucht.

Als je dus naar de letter van de wet wilt werken lijkt me dat ok. De rode zone is een no-fly zone. Zit je daarbuiten ben je in orde.
En je maakt je beelden van de sportvereniging, niet van de kazerne. Lijkt me ook doenbaar dus.
Hou je hoogte goed in de gaten en je richting. Probeer zoveel mogelijk weg te kijken van de kazerne en zoek het dus niet te hoog.
Dan lijkt me alles wel vlot te zullen gaan.
 
Binnen de rode zone = niet vliegen
Buiten de rode zone = wel vliegen

Zo simpel is het.
 
Je kunt zonder problemen buiten de rode cirkel vliegen, ook als de kazerne in beeld komt. Let verder op met je Mavic 2 Pro, je moet 50m afstand houden van de snelweg en van mensen op de grond (aannemende dat je het A2 dronebewijs hebt).
 
Als je bewust film maakt van een militair object dan zou daar wel wetgeving voor kunnen bestaan. dit is echter geen griekenland (Waard dit je een zware gevagenisstraf kan opleveren). (Een flink objectief op een camera kan ook fotos maken van het object).
Buiten de zone mag je hoe dan ook vliegen.