Misschien is het juist voor een beginner verstandig om wel een examen te doen. Het is niet echt moeilijk en bovendien worden door deze kennis misschien wat minder vraagstellingen opgeworpen die hier al zo’n 10 keer behandeld zijn.
Maar ook de wetgeving an sich is belangrijk om te kennen.
Verzonden met mijn iPhone en de
Dronepilots.nl app
Helemaal eens met RGM voor wat betreft examen.
Ik ben in januari ingestapt in het drone wereldje en misschien wel door mijn leeftijd (67) aanvankelijk te angstig tijdens vliegen. Tweemaal in de eerste maand gecrasht. Op geringe hoogte in een boom en tegen de muur van mijn huis. In beide gevallen alleen kapotte propellers gelukkig. Maar de terughoudendheid nam maar toe.
Ik had een volgens mij leuke drone, DJI Mini 2, met voor mijn behoeftes voldoende specs. Tot iemand mij adviseerde een cursus te volgen bij Drone Academy en aansluitend een online examen voor een vliegbewijs van de RDW. Niet nodig voor mijn mini, maar mijn contact zei 'Doe het nou. Je krijgt meer kennis, meer zelfvertrouwen en je wordt automatisch ook getraind in alle wettelijke bepalingen.'
Nou, hij kreeg gelijk. Ik slaagde met een 8,7 en sindsdien gaat alles ineens stukken beter. Althans wat vliegen betreft. Cameratechnisch en qua instellingen moet ik nog veel leren. Dadelijk een post over trubbels met de yaw.
Maar ik heb er ineens enorm veel lol in, omdat ik niet meer wordt gehinderd door enige 'vliegangst'. Go for it zou ik zeggen. Je bent met dat vliegbewijs ook nog eens op toekomstige wijzigingen voorbereid denk ik zo.