Drone voor een beginner

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Sandman161

New Member
Lid geworden
26 mei 2023
Berichten
3
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
61
Locatie
Den Haag
Ik ben onlangs aan een paar centen gekomen en wil een drone aanschaffen. Ben een beginner maar wil niet eerst allerlei eenvoudigere drones aanschaffen maar meteen een nieuwer(beter?) model aanschaffen. Mijn voorkeur gaat sterk uit naar de nieuwe DJI Mavic 3 Pro. Argumenten daarbij zijn dat alle dji drones naar mijn idee een soortgelijke wijze van bedienen hebben. Wellicht zit ik ernaast. Ik hoor graag jullie reacties. Heb ook het idee dat een gelijksoortige post vast al eens eerder is gepost waarvoor mijn verontschuldigingen vast Spreek je uit ajb.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kinsella
Naar bediening toe heb je gelijk, maar de M3 Pro heeft voor Europa één groot nadeel en dat is dat het een C2 label heeft en niet een C1. Dit betekent dat je naast een online examen ook nog een extra schriftelijk examen moet doen, en dat je niet in A1 mag vliegen; dus altijd verder van mensen en gebouwen zal moeten wegblijven. Als je toch direct voor een Mavic 3 wil gaan is de classic wellicht een betere keuze (is een C1) maar deze heeft geen telelenzen zoals de Pro. Als je nog wat geduld kan hebben: algemeen wordt verwacht dat binnenkort een opvolger van de Air 2S eraan komt en deze: (1) is goedkoper, (2) weinig kwaliteitsverschil met de mavic, (3) zal een C1 zijn, (4) er zijn geruchten (niet bevestigd dus don't shoot me) dat hier misschien ook een 2de lens op zou zitten.
 
Naar bediening toe heb je gelijk, maar de M3 Pro heeft voor Europa één groot nadeel en dat is dat het een C2 label heeft en niet een C1. Dit betekent dat je naast een online examen ook nog een extra schriftelijk examen moet doen, en dat je niet in A1 mag vliegen; dus altijd verder van mensen en gebouwen zal moeten wegblijven. Als je toch direct voor een Mavic 3 wil gaan is de classic wellicht een betere keuze (is een C1) maar deze heeft geen telelenzen zoals de Pro. Als je nog wat geduld kan hebben: algemeen wordt verwacht dat binnenkort een opvolger van de Air 2S eraan komt en deze: (1) is goedkoper, (2) weinig kwaliteitsverschil met de mavic, (3) zal een C1 zijn, (4) er zijn geruchten (niet bevestigd dus don't shoot me) dat hier misschien ook een 2de lens op zou zitten.

Je vergeet de gewone Mavic 3 (dus niet de classic en de pro), of de Mavic 3 Cine (als je van je geld af wil), die hebben wel een telelens, en een c1 label!

Heb even overwogen om hem in te ruilen voor de M3pro, maar dat C2 label houdt mij ook tegen

DJI Mavic 3 - Most recent video on YouTube: Paris citytrip - sunrises & sunsets. Next video: Speulderbos 8K
 
De hele 3 serie stelt wat mij betreft opnieuw teleur. Het lukt DJI maar niet om scherpe én contrastrijke beelden te produceren. Zo'n 4/3 inch klinkt leuk op de verjaardag, maar je hebt er weinig aan als het lenswerk niet in orde is. De beelden zijn wat mij betreft te onscherp en detailloos, met mame in de ''diepte'' en hierdoor gaat er wat mij betreft te veel detail verloren.
 
Heren, allereerst excuus vd late reactie. Maar erg veel dank alvast. Tsja nu begin ik een beetje te twijfelen over dat Cx-verhaal. Ik heb nog geen certificering van wat dan ook. Ik neem die beslissing pas zodra ik definitief kies. Merk wel uit jullie argumenten dat enige voorkennis zeker handig is. Ik lees en ik lees en ik lees...maar echt duidelijk wordt het niet qua A1/A3 en A2 versus of juist icm de Cx labels in het Open Segment. Kan iemand mij dit in nijntje-taal eens rustig uit de doeken doen? Of is het echt zo simpel als C2 label betekend A2 certificaat halen en mag je met +900gram op afstand van 30m tov C1 label die dan weer A1/A3 is maar wel een afstand van 150m inhoud als afstand tot mensen? Of zie ik het nu verkeerd? Als er voor ga ga ik vd volle 100% maar dan wel met wat voorkennis. Is mijn manier van aanpak altijd geweest. Overigens is een M3 (niet de classic) tov van de M3 Pro nauwelijks in prijs verschillend zie ik. De Classic is wel voordeliger qua aanschaf. Maar ja die heeft dus geen tele-lens erin zitten. Dat lijkt me zo gaaf van die andere 2. Hoop weer vanjullie te horen. Ik zit nu in de tuin dit te tikken en denk "dit is best goed drone-vliegweer" helder en weinig wind. Ideaal voor wat mooie beelden hier in het Haagse. Het duin of bij de pier lijkt me mooie plekjes om te filmen. Happy flying guys.
 
Ik zou een Mini 3 pro kopen. Voldoende mogelijkheden voor elke beginner en geen examen nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sandman161
Ik zou een Mini 3 pro kopen. Voldoende mogelijkheden voor elke beginner en geen examen nodig.

Misschien is het juist voor een beginner verstandig om wel een examen te doen. Het is niet echt moeilijk en bovendien worden door deze kennis misschien wat minder vraagstellingen opgeworpen die hier al zo’n 10 keer behandeld zijn.
Maar ook de wetgeving an sich is belangrijk om te kennen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Misschien is het juist voor een beginner verstandig om wel een examen te doen. Het is niet echt moeilijk en bovendien worden door deze kennis misschien wat minder vraagstellingen opgeworpen die hier al zo’n 10 keer behandeld zijn.
Maar ook de wetgeving an sich is belangrijk om te kennen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Helemaal eens met RGM voor wat betreft examen.
Ik ben in januari ingestapt in het drone wereldje en misschien wel door mijn leeftijd (67) aanvankelijk te angstig tijdens vliegen. Tweemaal in de eerste maand gecrasht. Op geringe hoogte in een boom en tegen de muur van mijn huis. In beide gevallen alleen kapotte propellers gelukkig. Maar de terughoudendheid nam maar toe.
Ik had een volgens mij leuke drone, DJI Mini 2, met voor mijn behoeftes voldoende specs. Tot iemand mij adviseerde een cursus te volgen bij Drone Academy en aansluitend een online examen voor een vliegbewijs van de RDW. Niet nodig voor mijn mini, maar mijn contact zei 'Doe het nou. Je krijgt meer kennis, meer zelfvertrouwen en je wordt automatisch ook getraind in alle wettelijke bepalingen.'
Nou, hij kreeg gelijk. Ik slaagde met een 8,7 en sindsdien gaat alles ineens stukken beter. Althans wat vliegen betreft. Cameratechnisch en qua instellingen moet ik nog veel leren. Dadelijk een post over trubbels met de yaw.
Maar ik heb er ineens enorm veel lol in, omdat ik niet meer wordt gehinderd door enige 'vliegangst'. Go for it zou ik zeggen. Je bent met dat vliegbewijs ook nog eens op toekomstige wijzigingen voorbereid denk ik zo.
 
Laatst bewerkt:
Een extra voordeel van de Mini 3 Pro is dat deze ook buiten de EU meestal zonder verder gedoe te gebruiken is omdat de meeste landen het gemakkelijk maken voor drones die minder wegen dan 250 gr - zo zit ik nu in Canada, zie Salvage, Newfoundland.
Voor drones vanaf 250 gram moet vaak vooraf een examen worden gedaan en soms zelfs een praktijk examen.

Het halen van een A1/A3 certificaat is zonder meer aan te bevelen! Zou eigenlijk voor iedere dronepiloot gewoon verplicht moeten worden en omdat alles online gaat moet dat ook kunnen voor een schappelijk prijsje of voor niks,
 
Een extra voordeel van de Mini 3 Pro is dat deze ook buiten de EU meestal zonder verder gedoe te gebruiken is omdat de meeste landen het gemakkelijk maken voor drones die minder wegen dan 250 gr - zo zit ik nu in Canada, zie Salvage, Newfoundland.
Voor drones vanaf 250 gram moet vaak vooraf een examen worden gedaan en soms zelfs een praktijk examen.

Het halen van een A1/A3 certificaat is zonder meer aan te bevelen! Zou eigenlijk voor iedere dronepiloot gewoon verplicht moeten worden en omdat alles online gaat moet dat ook kunnen voor een schappelijk prijsje of voor niks,
Is inderdaad raadzaam, alleen al om gewoon wat basis kennis t hebben. In een paar landen is t gratis. Engeland bijvoorbeeld, maar daar kan je hier niets mee. Heb er zelf uiteindelijk 30 euro voor betaald, voor de A1/A3. Vind dat nog redelijk schappelijk, vergeleken met veel andere prijzen die ik voorbij zag komen. Maar mag van mij ook wel gratis hoor, de theorie. Mits er praktijk les of examen bij gedaan word.
 
V.b.w. de praktijk: oefenen, oefenen, oefenen! En veel filmpjes op Youtube kijken waar mensen demnonstreren wat ze allemaal fout hebben gedaan en tips die ze geven!
 
Hallo beginnende droners,

Mijn persoonlijke bedenking ivm “Drone voor beginners”: indien je daarmee bedoelt dat je nog niet zeker weet of het iets voor jou is, dan mag deze terminologie. In dat geval zou ik contact zoeken met iemand die reeds een drone heeft. Je wil niet te veel geld besteden aan iets wat in de kast zal belanden.
In alle andere gevallen bestaat er geen serieuze drone voor beginners, want je stuurt iets de lucht in waarover je steeds controle moet houden. Het is niet omdat de drone minder dan 250 gr weegt dat je verantwoordelijkheid daardoor minder is. Ze is mijns inziens exact gelijk aan wie een zwaardere drone bestuurd. Een mini 3 kan iemand behoorlijk kwetsen. Een mini wil je ook niet kwijt raken …

Ik kocht onmiddellijk een Mavic, nam doelbewust geen dji-verzekering omdat ik vol voor veiligheid gegaan ben in mijn leertijd. Ik heb ondertussen al meer dan 800 vlieguren en neem nog steeds geen risico’s.
Ondertussen heb ik een extra mini 3 pro om makkelijker te kunnen dronevliegen op vakantie. Vliegen met de mini is moeilijker dan met de mavic, want het weer-venster waarin je kan vliegen is (veel) kleiner. Bij windstoten of hevige wind blijft de mavic veel stabieler dan de mini en dat heeft niets met de piloot te maken. Ik vind vliegen met de mini dus moeilijker dan met de grotere broer omdat je nog beter de externe factoren moet controleren.
Op het gebied van besturing is de mini exact hetzelfde als zijn grote broer.

Groetjes,
Riho