Drone Wet en Regelgeving Factsheet

Discussie in 'Regelgeving, ROC(-light) en verzekeringen' gestart door Jeroen van Craaikamp, 17 okt 2016.

1. Jeroen van Craaikamp

Jeroen van Craaikamp Administrator
    Medewerker

Lid geworden:
    12 sep 2016
    Leuk Bevonden:
    83
    Wat je wanneer met een drone mag, is afhankelijk van de aard van de vlucht, over welke vergunningen en ontheffingen de vlieger beschikt en welke locale omstandigheden/beperkingen er zijn.

Inspectie IL&T, onderdeel van het Nederlands Ministerie Infrastructuur en Milieu, maakt onderscheid tussen drie groepen van mensen die met een drone vliegen.
    • Mensen die -puur als hobby- gebruik maken van een drone tot 25 kilo worden als recreatieve vliegers aangemerkt en zij dienen zich te houden aan de Regeling modelvliegen.
    • Remote Operator Certificate (ROC) is een vergunning voor bepaalde tijd, welke onder randvoorwaarden wordt uitgegeven voor het beroepsmatig gebruik van Drones. ROC is bedoeld voor mensen/firma's die zakelijk gebruik maken van drones en/of diensten leveren met drones tot 150 kilo. ROC vluchten vallen onder de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen.
    • ROC-Light is een lichtere variant van het ROC, voor drones tussen 0 en 4 kg. Voor ROC-Light wordt minder kennis/vaardigheid vereist als bij ROC. ROC-Light vluchten vallen ook onder de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen maar binnen de beperkingen die voor ROC-Light van toepassing zijn.
    De Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen is zowel op ROC als ROC-Light van toepassing, de wetgever heeft haar bedoelingen met beiden bekend gemaakt in de Staatscourant.

Alleen wanneer je over een volledig ROC beschikt, kan je (eenmalig of voor onbepaalde tijd) bij IL&T ontheffing worden aanvragen voor de beperkingen die er gelden. Er worden geen ontheffingen verleend aan vliegers met een ROC-Light en/of vliegers die recreatief met een drone vliegen..

Onderstaand Factsheet van IL&T, geeft de onderlinge verschillen aan (stand van zaken juli 2016):

Links m.b.t. wet en regelgeving:

#1 Jeroen van Craaikamp, 17 okt 2016
    Laatst bewerkt: 9 nov 2016
  2. bzrk

bzrk New Member

Lid geworden:
    28 jun 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste Jeroen,

Hartelijk dank voor jouw post. Ik ben totaal nieuw in de drone wereld en ik heb zonder na te denken eergister een DJI Phantom 4 Pro besteld (I know, dom). Toen werd ik er op geanttendeerd door mijn collega's dat er best wel stricte regels zijn en heb nu dan ook de order geannulleerdIk heb de factsheet bekeken, maar voor mij is het niet 100% duidelijk of ik onder de categorie recreatie of beroepsmatig (ROC light) val.

Ik vlog en praat in mijn vlog over bitcoins, en ik had het idee om een drone aan te schaffen die mij ook volgt terwijl ik praat, vandaar dat ik maar gelijk voor een DJI pahtom 4 pro ben gegaan. Dus in principe hoeft de drone niet meer dan 50 meter van mij vandaan te zijn.

Maar de vraag is, aangezien ik advertentie inkomsten gerenereer via YouTube en andere social media kanalen, wordt dit dan wel als commercieel gezien en zou ik dan een ROC Light vergunning moeten hebben? Ik ga het niet gebruiken om diensten aan te bieden.

Ik hoor graag van je. Bedankt alvast!

Gr.

3. Marcel Miog

Marcel Miog Member

Lid geworden:
    11 nov 2016
    Leuk Bevonden:
    5
    Aangezien jij er commercieel belang bij hebt, zou je een ROC Light moeten halen.

4. bzrk

bzrk New Member

Lid geworden:
    28 jun 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Dag Marcel,

Bedankt voor jouw reacie! Is dat ook het geval als ik een "speelgoed" drone koop als de drone minder dan 1 KG weegt? Zoals een DJI Sparkle.

5. Henk_O

Henk_O New Member

Lid geworden:
    12 jul 2017
    Leuk Bevonden:
    6
    • Remote Operator Certificate (ROC) is een vergunning voor bepaalde tijd, welke onder randvoorwaarden wordt uitgegeven voor het beroepsmatig gebruik van Drones. ROC is bedoeld voor mensen/firma's die zakelijk gebruik maken van drones en/of diensten leveren met drones tot 150 kilo. ROC vluchten vallen onder de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen.
    • ROC-Light is een lichtere variant van het ROC, voor drones tussen 0 en 4 kg. Voor ROC-Light wordt minder kennis/vaardigheid vereist als bij ROC. ROC-Light vluchten vallen ook onder de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen maar binnen de beperkingen die voor ROC-Light van toepassing zijn.

Paar kanttekeningen:
    ROC / ROC light worden afgegeven voor onbepaalde tijd.
    Aanvullende ontheffingen moeten in je handboek staan en zijn goedgekeurd,dat kun je iedere keer aanpassen als je de leges maar betaald. Op de sit van ILT kun jeeen lijst zien met de bestaande ROC houders en hun extra ontheffingen https://www.ilent.nl/binaries/ilt/documenten/publicaties/2017/06/27/overzicht-roc-vergunningen/ROC+vergunningen+26-6-2017_tcm334-380989.pdf

RPA-l bevoegdheden zijn wel gebonden aan tijd.

ROC en ROC L eigenaren zijn beide "Operators" dwz dat ze commercieel gebruik maken van een luchtvaartuig. Het verschil zit hem niet alleen in de MTOW, je kunt ook met een drone, die onder de 4 kg MTOW is, een ROC hebben. Je mogelijkheden om hem in te zetten zijn dan groter (120m hoog / CTR).

6. vayreda

vayreda Active Member

Lid geworden:
    21 apr 2017
    Leuk Bevonden:
    122
    Hoi Jeroen, ik kan nergens vinden als je een ROC-Light hebt of deze automatisch wordt omgezet naar EU Dronebewijs

Deel Deze Pagina