Dronebeelden gebruiken voor mijn YouTube kanaal

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Erik Drone

Member
Lid geworden
15 okt 2018
Berichten
45
Waarderingsscore
15
Punten
8
Leeftijd
67
Locatie
Borne
Website
bit.ly
Hallo, ik heb een YouTube kanaal (Camper TV). Dat is een privé (hobby) kanaal zonder commercieel oogmerk en daar plaats ik video's op met bijv. interviews met de eigenaren of bezoekers over camperplekken en campings waar ik ben geweest. Ik wil ook graag dronebeelden die ik heb gemaakt tijdens mijn bezoeken aan die camperplekken en campings in mijn video's monteren. Natuurlijk heb ik toestemming gevraagd aan de eigenaar voor zover mogelijk.

Ik ben even benieuwd hoe jullie aankijken tegen mijn volgende vragen:
1. Geldt dit als privégebruik, dus recreatief gebruik? (en geen commercieel gebruik?)
2. Onlangs heb ik in Nederland, België en Frankrijk een aantal beelden geschoten op plekken waar dat eigenlijk niet is toegestaan volgens de wet- en regelgeving. weliswaar op zeer geringe hoogte, maar toch: niet toegestaan. Zou ik een risico lopen om die beelden toch te gebruiken of riskeer ik alleen een boete (of erger) bij een "heterdaadje"? (Ik was toen nog een 'newby" en had mij nog niet 100% verdiept in de regels (shame on me). Inmiddels gelukkig wel, ook online certificaten gehaald voor Frankrijk en Duitsland en ik zal nooit meer vliegen waar het niet is toegestaan. Maar de beelden die ik heb gemaakt zijn eigenlijk te mooi om niet te gebruiken ;-) Alvast dank voor de reacties.
 
1. Het antwoord op deze vraag geef je zelf. Je plaatst de video's zonder commercieel oogmerk, dus is het recreatief.
2. In Nederland zou de politie via YouTube overtredingen opzoeken en een waarschuwing of boete uitdelen, zie linkje.
Tweakers
Hoe men hier in het buitenland mee omgaat weet ik niet. Maar als uit de beelden duidelijk te herleiden is waar je ze geschoten hebt, zou ik het er niet op wagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erik Drone
1. Als je advertenties op dat YouTube kanaal aan hebt staan zou het als commercieel aangemerkt kunnen worden. Anders valt het waarschijnlijk wel mee.

2. Ik zou het risico niet nemen om dronebeelden online te plaatsen die zijn opgenomen op overduidelijk als verboden stukken luchtruim te herleiden plekken. In Nederland en in de VS (b)lijken overheden op basis daarvan waarschuwingen of boetes uit te delen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie en Erik Drone
1. Als je advertenties op dat YouTube kanaal aan hebt staan zou het als commercieel aangemerkt kunnen worden. Anders valt het waarschijnlijk wel mee.
Dan zou dat niet als commercieel aangemerkt kunnen worden, dan ben je commercieel. Advertenties zet je aan op YouTube onder 'inkomsten genereren met mijn videos'. Dat is zo'n beetje de definitie van commercieel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erik Drone en peSHIr
Maar wel een goede tip voor Erik dat hij advertenties dus niet aan moet zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erik Drone
Dank voor de reacties. 1.Adverteren op YouTube is voor mij nog niet aan de orde, ik heb 582 abonnees. Je moet er min 1000 hebben en 4000 uur kijktijd. Ik zit er ook niet echt op te wachten om 0,30 € per maand te verdienen.

2. Met jullie reacties kom ik ook tot de conclusie dat ik de beelden uit de nofly zones niet ga gebruiken. Waarom onnodig risico lopen? Bedankt.

Verzonden met mijn moto g(6) plus en de Dronepilots.nl app
 
Zelfs al zou je advertenties aan hebben staan hoeft dat nog niet gelijk commercieel te zijn. Vergelijk het maar eens met piloten die onder een RPL brevet vliegen. Zij mogen gewoon geld vragen om de kosten van een vlucht te dekken of te delen. Zolang er maar geen winstoogmerk aan zit.
Zolang de inkomsten de waarde van je spullen niet dekken verwacht ik er niet echt een probleem van (en uiteindelijk is het alleen de rechter die bepaald of iets commercieel is of niet).