Dronefoto's in no-flyzones: in hoeverre kan opdrachtgever beboet worden?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

rovinge

Member
Lid geworden
19 apr 2021
Berichten
31
Waarderingsscore
10
Punten
8
Leeftijd
60
Locatie
Heerhugowaard
In hoeverre kan een opdrachtgever (makelaar in dit geval) voor luchtfoto's aansprakelijk gesteld of zelfs beboet worden voor gebruik van dronefoto's die niet volgens de juiste regels gemaakt zijn? Bijv. in een no-flyzone of de piloot/operator is niet in bezit van juiste certificeringen/exploitatievergunning.

Regelmatig zie ik bij dronefoto's van woningen te koop/te huur voorbij komen, waarvan ik bij voorbaat al weet dat op die op een locatie in een permanente no-flyzone gemaakt zijn. Nu zou het nog zo kunnen zijn dat deze in de specifieke categorie onder STS-01 of PDRA-S01 gemaakt zijn, maar gezien de kosten (certificering, verplichte trainingen, exploitatievergunning, e.d.) en voorbereidingen voor het maken van die foto's kan ik het me niet voorstellen de operator/vlieger daarvoor gecertificeerd is of deze op orde heeft, laat staan dat de makelaar daarvoor een juiste (kostendekkende) prijs betaald.

Dat de operator/vlieger beboet kan worden is duidelijk; maar kan ook een opdrachtgever hiervoor op aangesproken of zelfs beboet worden?

Ik vergelijk het met een case waar een woningeigenaar zijn huis heeft laten schilderen door een schildersbedrijf. Blijkt de persoon achteraf een torenhoge boete gekregen te hebben omdat de schilders van dat bedrijf die zijn huis schilderen geen werkvergunning te hebben......omdat het iets is wat de eigenaar had moeten controleren (hij kreeg meen ik een boete van tegen de €14.000...?).

Zelf zit (ook) in de vastgoedsector waarin ik als media-specialist verschillende, vaste makelaars voorzie van de bekende Funda plaatjes en filmpjes en waarbij ik vaak ook drones gebruikt voor die plaatjes. Toch verkoop ik altijd een steevast NEE aan de makelaars waar het niet mag (legaal) of gewoon niet kan (invloed van weer etc). In de regio waar ik voor makelaars werkzaam ben is een groot civiel (Schiphol) en een belangrijke civiel/militaire luchthaven (de Kooy) waar ik -nogmaals- gewoon niet vlieg binnen het CTR-gebied. Momenteel heb ik alle benodigde A1-A3 + A2 certificeringen, verzekering en registratie, plus ik overweeg het zelfs uit te breiden naar specifiek PDRA-S01 met alle vergunningen, goedkeuring en kosten die daarbij horen.

En toch zie ik regelmatig (weliswaar prachtige) hoogtefoto's van woningen die echt wel in het CTR gebied vallen....

Hoor graag hoe jullie erover denken, en wat eventueel wetgeving hierover zegt.
Roel
 
Ik ben zeer benieuwd, voor een werkvergunning kan je de aanvrager/eigenaar nog wel verantwoordelijk houden. Maar foto's is lastiger. Die kunnen ook aangeleverd zijn door de bewoners... Los van of dit waarschijnlijk is.

Ik ben benieuwd of anderen hier iets over weten.
 
Ik denk niet dat de opdrachtgever beboet kan worden, je kunt niet aannemen dat deze de regels kent, de operator van de drone wél!
Zie het als een taxichauffeur, als ik tegen hem zeg "rij hier tegen de richting in want hier woon ik" dan krijgt de taxichauffeur de bon, niet ik.
 
Ik ben opzich wel benieuwd. @wdejager maakt nog wel eens commerciële vluchten met Drones.
Misschien dat die er iets over kan roepen.
Ik ben voor een paar dagen voor een droneklus in het buitenland. Ik zal hier later uitgebreid op reageren. Herinner me er gerust aan ;).
 
  • Leuk
Waarderingen: Martijn.Gr
Hoi, ik ben inderdaad terug van mijn klus!

Tsja, hier valt veel over te zeggen. Ten eerste is de kans klein dat er überhaupt een partij een boete krijgt vanwege een illegaal gemaakte drone-opname. Het probleem is namelijk dat achteraf moeilijk te bewijzen valt dat iemand de regels heeft overtreden. Probeer maar eens te bewijzen dat partij X die foto heeft gemaakt. En de politie heeft sowieso wel andere prioriteiten dan het op de bon slingeren van dronepiloten (tenzij ze iemand heterdaad betrappen op een overtreding).

En dan is het maar zeer de vraag of een opdrachtgever opdraait voor een eventuele bekeuring. Een opdrachtgever heeft in principe wel een verantwoordelijkheid om alleen partijen in te huren die legaal werken, maar als een drone-operator zegt 'zijn papiertje te hebben' dan kun je je afvragen in hoeverre een opdrachtgever vervolgens in staat is om te beoordelen wat er dan wel of niet mag met dat papiertje.

Tot slot is het tegenwoordig ook niet meer zo makkelijk om te beoordelen of een dronefoto wel of niet in lijn met de regelgeving is genomen. Het is immers mogelijk om in een CTR te vliegen (met de juiste autorisatie en RT), of boven bebouwing (met een minidrone). Daardoor is het lastiger geworden om beunhazen te ontmaskeren, tenzij je zeker weet door wie een bepaalde foto is genomen en je weet wat voor soort papieren die partij heeft.

Gelukkig zijn er opdrachtgevers die in principe alleen willen werken met drone-operators die alles volgens het boekje doen (daar leef ik ook deels van), maar helaas zijn er ook genoeg opdrachtgevers die (al dan niet bewust) geen idee hebben van de regels en iemand inhuren die de klus 'voor weinig' doet, zonder de juiste bevoegdheid.

Nu moet ik zelf zeggen dat ik me af en toe afvraag wat die Specific vergunning en dat geklooi met RT in vredesnaam toevoegt op het gebied van veiligheid. Het is heel vaak een hoop gedoe, met name RT in de stedelijke omgeving is een drama. En in mijn optiek niet nodig zolang je VLOS vliegt en het omringende luchtruim goed in de gaten houdt. Maar ja, de regels he...
 
Voor de buitenstaanders RT staat voor Tafio Transmission en gaat over de spraakverbinding met de luchtverkeersleiding.

Dank voorbouw uiteenzetting. Een nette verwoording van mijn beeld dat ik reeds had.

RT is natuurlijk lastiger te realiseren vanaf grondniveau dan vanuit de lucht.
Ik geloof dat men tegenwoordig ook andere oplossingen (telefoon) willen gebruiken voor dat deel.

Er zijn bijvoorbeeld een aantal TRA waar je ook als burger je drone vlucht eerst bij MilATC moet aanmelden.

Ik denk dat de Specific prima is om pro’s te onderscheiden van recreanten, maar de hoeveelheid no fly zones blijft belachelijk hoog in Nederland. Maar dat is een andere discussie waard.

Verder denk ik dat drones ansichtkaart netbsd maatregelen best dichter bij Schiphol kunnen vliegen.
Een en ander is afhankelijk van de banen die op het moment suprême in gebruik zijn.
Laten we wel wezen als een Boeing 747 of een Airbus 380 op 4 km van Schiphol, haaks op een landingsbaan, op een hoogte van 120 meter overkomt, hebben we ongetwijfeld al een ander probleem dan een vliegende drone.
 
Hoi, ik ben inderdaad terug van mijn klus!

Tsja, hier valt veel over te zeggen. Ten eerste is de kans klein dat er überhaupt een partij een boete krijgt vanwege een illegaal gemaakte drone-opname. Het probleem is namelijk dat achteraf moeilijk te bewijzen valt dat iemand de regels heeft overtreden. Probeer maar eens te bewijzen dat partij X die foto heeft gemaakt. En de politie heeft sowieso wel andere prioriteiten dan het op de bon slingeren van dronepiloten (tenzij ze iemand heterdaad betrappen op een overtreding).

En dan is het maar zeer de vraag of een opdrachtgever opdraait voor een eventuele bekeuring. Een opdrachtgever heeft in principe wel een verantwoordelijkheid om alleen partijen in te huren die legaal werken, maar als een drone-operator zegt 'zijn papiertje te hebben' dan kun je je afvragen in hoeverre een opdrachtgever vervolgens in staat is om te beoordelen wat er dan wel of niet mag met dat papiertje.

Tot slot is het tegenwoordig ook niet meer zo makkelijk om te beoordelen of een dronefoto wel of niet in lijn met de regelgeving is genomen. Het is immers mogelijk om in een CTR te vliegen (met de juiste autorisatie en RT), of boven bebouwing (met een minidrone). Daardoor is het lastiger geworden om beunhazen te ontmaskeren, tenzij je zeker weet door wie een bepaalde foto is genomen en je weet wat voor soort papieren die partij heeft.

Gelukkig zijn er opdrachtgevers die in principe alleen willen werken met drone-operators die alles volgens het boekje doen (daar leef ik ook deels van), maar helaas zijn er ook genoeg opdrachtgevers die (al dan niet bewust) geen idee hebben van de regels en iemand inhuren die de klus 'voor weinig' doet, zonder de juiste bevoegdheid.

Nu moet ik zelf zeggen dat ik me af en toe afvraag wat die Specific vergunning en dat geklooi met RT in vredesnaam toevoegt op het gebied van veiligheid. Het is heel vaak een hoop gedoe, met name RT in de stedelijke omgeving is een drama. En in mijn optiek niet nodig zolang je VLOS vliegt en het omringende luchtruim goed in de gaten houdt. Maar ja, de regels he...

Hoi Wiebe,

Als er iets misgaat (een ongeluk bijvoorbeeld) en het komt voor de rechter, dan kan er misschien ook gekeken worden naar medeplichtigheid m.b.t. de operator die de opdracht heeft gegeven, maar de uitvoering heeft gedelegeerd. Iets met verantwoordelijkheid...?

Het RT verhaal, daar heb je wat mij betreft gelijk in. Dat zou anders kunnen (wat betreft VLOS operaties) door in GoDrone en/of andere platformen in te checken voor ATC clearance. Ze hebben de vluchtvoorbereiding immers gezien en beoordeeld.

De vergunning voor de specifieke categorie levert je in elk geval een goedgekeurd operationeel handboek op. Dat is je naslagwerk qua operaties en noodprocedures om op terug te vallen. Lijkt mij niet verkeerd, evenals dat je, dankzij de vergunning, hebt voldaan aan kennis- en vaardigheidseisen voor de specifieke categorie.
 
Ik ben opzich wel eens benieuwd naar een concept operationeel handboek of een inhoudsopgaveqatvstaat er zoal in?
Ik heb nog nergens gevonden wat er nu in moet staan alleen sater bedrijven zijn die dit voor je tegen (forse?) betaling schrijven en je (optioneel) begeleiden bij een Operational Authorisation.
 
Ik ben opzich wel eens benieuwd naar een concept operationeel handboek of een inhoudsopgaveqatvstaat er zoal in?
Ik heb nog nergens gevonden wat er nu in moet staan alleen sater bedrijven zijn die dit voor je tegen (forse?) betaling schrijven en je (optioneel) begeleiden bij een Operational Authorisation.



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Waarom,toch alles zo ingewikkeld maken? Of spoken zien?
Dronepiloot is verantwoordelijk voor zijn vlucht in no Fly zone.
Koper van foto betaalt enkel de uitvoering, en kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor het al dan niet respecteren van de regelgeving bij uitvoering.
Bij dergelijke opdrachten, op factuur, steeds de melding laten plaatsen: fotosessie met afstand van rechten…
zelfs een advocaatje van zijn eerste broek, moet dit kunnen binnenhalen, al twijfel ik of het ooit zo ver kan komen,bij justitie hebben ze andere katjes te geselen zunne.