Dronekaart van Aeret als eerste up-to-date gemaakt

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Het blijft verwarrend, vooral door deze tekst:
gebruik van drones of modelvliegtuigen in het broedseizoen
(1 maart tot 1 september)

Bij vergunningstoets staat wel een ‘x’

Ik zie 't denk ik over het hoofd, Guus. Mis ik wat? Waar vind ik wat jij ziet?
Vaak zijn dit gewoon "intepretaties". Een club vindt iets van iets, omdat... Ik lees e.e.a. graag vastgelegd in een aangenomen Wet. In de Regeling Onbemande Luchtvaart kom ik er denk ik niets over tegen. In de Wet Natuurbescherming mis ik zo'n vliegverbod ook.
Je mag flora en fauna niet (bewust!) 'verstoren'. Dat lees ik wel in de bepalingen!
 
Laatst bewerkt:
Ik zie 't denk ik over het hoofd, Guus. Mis ik wat? Waar vind ik wat jij ziet?
Vaak zijn dit gewoon "intepretaties". Een club vindt iets van iets, omdat... Ik lees e.e.a. graag vastgelegd in een aangenomen Wet. In de Regeling Onbemande Luchtvaart kom ik er denk ik niets over tegen. In de Wet Natuurbescherming mis ik zo'n vliegverbod ook.
Je mag flora en fauna niet (bewust!) 'verstoren'. Dat lees ik wel in de bepalingen!
Ik las het in een bijlage: https://www.bij12.nl/wp-content/uploads/2020/07/Natura-2000-Beheerplan-57-Veluwe-bijlagen.pdf
 

Het zal wel. Als er in het betreffende Beheersplan van een specifiek verbod is opgenomen, dan is het verboTen. Maar als er in het Beheersplan van het bewuste gebied geen drone-verbod (of toegangsbeperking) is opgenomen, dan mag je er gewoon dronen. Ookal is 't N2000-gebied. Je moet er dan alleen voor zorgen dat je flora en fauna niet (bewust) verstoort.
 
Het zal wel. Als er in het betreffende Beheersplan van een specifiek verbod is opgenomen, dan is het verboTen. Maar als er in het Beheersplan van het bewuste gebied geen drone-verbod (of toegangsbeperking) is opgenomen, dan mag je er gewoon dronen. Ookal is 't N2000-gebied. Je moet er dan alleen voor zorgen dat je flora en fauna niet (bewust) verstoort.
Die aanname kun je hebben. Maar het blijft een aanname.

Ik denk dat de snelste manier om er achter te komen welke regels er gelden, is om samen met een BOA in een N2000 gebied te gaan vliegen, hem/haar proces-verbaal te laten opmaken en het dan voor te laten komen. Alleen dat zal duidelijkheid scheppen.
 
Die aanname kun je hebben. Maar het blijft een aanname.

Ik denk dat de snelste manier om er achter te komen welke regels er gelden, is om samen met een BOA in een N2000 gebied te gaan vliegen, hem/haar proces-verbaal te laten opmaken en het dan voor te laten komen. Alleen dat zal duidelijkheid scheppen.

Ach, da's een oplossing. Het enige dat ik roep is, dat het niet automatisch verboden is om boven een N2000-gebied te vliegen omdat dat N2000-gebied zou zijn. Het is alleen verboTen als er beperkingen zijn opgenomen in het Beheersplan van het betreffende gebied.
 
  • Leuk
Waarderingen: JH54
Mmm...? In de Regeling Onbemande Luchtvaartuigen (= 1) lees ik zo een-twee-drie niets over een verbod om boven de Maasvlakte (of welk havengebied dan ook) te vliegen? In de Bijlage (= 2) bij Artikel 8 wordt slechts gesproken van een verbod rond "objecten of gebieden die onderdeel uitmaken van vitale processen" als a) het hoogspanningsnetwerk, b) productielocaties voor de drinkwatervoorziening en c) innamepunten in oppervlaktewater.
In de Wet Luchtvaart (= 3) kom ik onder Artikel 5.4 tegen: "Het is verboden boven [...] industrie- en havengebieden [...] aan het luchtverkeer deel te nemen op een zodanige hoogte dat het niet meer mogelijk is een noodlanding uit te voeren zonder personen of zaken op het aardoppervlak in gevaar te brengen.
Mij is nog niet duidelijk waaruit zou blijken dat het Havengebied Maasvlakte in z'n geheel verboden terrein zou zijn? Iemand?

1 = Staatscourant 2020, 66578 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen
2 = Staatscourant 2020, 66578 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen
3 = https://wetten.overheid.nl/BWBR0005555/2021-01-01

Ben het met je eens. Maar de 'overheid' heeft aan de kaartenmakers en binnenkort ook de officiële drone app (GoDrone) de coordinaten gegeven welke gebieden no-fly zones worden / zijn.
Uit de kaart van Aeret, die de wijzigingen al verwerkt hebben, blijkt dat de Maasvlakte in zijn geheel als no-fly zone is aangemerkt. Er is dus niet ergens een wet of regel die havengebied X aanmerkt als 'verboden', maar het verbod komt dus uit de no-fly zone 'database' die 'iemand bij de overheid' maakt / opstelt.
 
Ik een simpele drone vlieger, 1 jaartje, inmiddels dji mini 2 gekocht en toevallig gezien dat regels in 2021 veranderd zijn. Dus gelijk exploitantnummer aangevraagd bij rdw.

En dus lekker vliegen, maar dacht even van ik kijk even waar ik wel en niet mag vliegen. Pff waar ben ik beland, rdw, rijksoverheid, aeret, godrone en vervolgens drone pilots forum, verschillende treads gelezen... Eindresultaat is dat het niet eenduidig is en dat het daardoor lastig is.

Als ik bv ib godrone kijk dan zie ik wat anders dan aeret.

Volgens godrone kaart mag je dus niet vliegen in Deventer ivm ATZ teuge. In de app wordt er ook geen minimum of maximum aangegeven.

Wel in aeret maar die heeft dan de ATZ Teuge niet.

Je mag niet eens met boven de IJssel vliegen wat ik vaak deed.

Snap er geen bal meer van.

Tevens heb je beneden een laag vlieggebied die oranje is, hier ook geen extra info in godrone maar wel in aeret.
Wat betekenen de onder en bovengrens waarden?

Naam
Deventer
Afkorting
n.v.t.
Luchtruim
FSLA
Ondergrens
30 mtr / 100 ft
Bovengrens
150 mtr / 500 ft
Uitleg
Dit gebied wordt gebruikt om noodlandingen te oefenen voor de (kleine) burgerluchtvaart. Let hier dus goed op voor laagvliegende vliegtuigen en helikopters.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210126-231241.jpg
    Screenshot_20210126-231241.jpg
    342,9 KB · Weergaven: 20
  • Screenshot_20210126-231546_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210126-231546_Samsung Internet.jpg
    372,2 KB · Weergaven: 19
beste @The Master FK

- De ATZ is alleen 'actief' buiten de daglichtperiode.
- De laagvliegroute Deventer is geen no-fly zone, maar een gebied waar je wel (extra) op je hoede moet zijn ivm bemande vliegtuigen die noodlandingen simuleren / oefenen.

Mark
 
beste @The Master FK

- De ATZ is alleen 'actief' buiten de daglichtperiode.
- De laagvliegroute Deventer is geen no-fly zone, maar een gebied waar je wel (extra) op je hoede moet zijn ivm bemande vliegtuigen die noodlandingen simuleren / oefenen.

Mark
Oh ok, rood Atz leek mij no fly.
Bij Laagvliegroute moet ik dus ondergrens aanhouden? Dus niet hoger dan 30 mtr?
 
Oh ok, rood Atz leek mij no fly.
Bij Laagvliegroute moet ik dus ondergrens aanhouden? Dus niet hoger dan 30 mtr?
In dit geval niet hoger dan 30m, klopt.
De bovengrens (150m) is sowieso niet toegelaten, en zelfs indien wel: hoe geraak je daar zonder door de no-fly-zone te komen hè ;)
 
Oh ok, rood Atz leek mij no fly.
Bij Laagvliegroute moet ik dus ondergrens aanhouden? Dus niet hoger dan 30 mtr?
Het is niet per se verboden maar als je niet hoger dan 30 mtr gaat zit je (zeker) goed. Anders kun je misschien beter gebruik maken van een spotter / observer die voor jou uitkijkt terwijl jij de drone in de gaten houdt.
 
Met dank aan Frans Janssen voor het scherpe oog. Er zit een (klein) verschil tussen de gebruikte binnenring Schiphol tussen GoDrone en wat LVNL zelf als binnenring gebruikt. We hebben het gebied binnen/buitenring CTR aangepast en gekozen voor het gebied wat LVNL aangeeft (dit geeft de meeste ruimte voor drone piloten in de ROC / Specific categorie). Verschil is als feedback teruggestuurd naar ministerie IenW.
 

Bijlagen

  • verschil ctr binnenring eham.jpg
    verschil ctr binnenring eham.jpg
    472,8 KB · Weergaven: 35
Ik woon in een gebied waar defensie vliegoefeningen houdt, en waar ook een hangglider veldje is.
De vliegoefeningen van defensie zijn ALTIJD 's nachts, en het hangglider veldje wordt hooguit 4 avonden in het jaar gebruikt.
Dat hangglider veldje heeft geen contact gegevens, dus bellen of mailen is niet mogelijk.

En toch mag je er niet vliegen.
Best balen :-(
 
Ik woon in een gebied waar defensie vliegoefeningen houdt, en waar ook een hangglider veldje is.
De vliegoefeningen van defensie zijn ALTIJD 's nachts, en het hangglider veldje wordt hooguit 4 avonden in het jaar gebruikt.
Dat hangglider veldje heeft geen contact gegevens, dus bellen of mailen is niet mogelijk.

En toch mag je er niet vliegen.
Best balen :-(
Welk veldje bedoel je? Meeste hang glider velden zijn geen no fly zone meer. Wel raden we aan om (extra) alert te zijn.
 
Bij de Maasvlakte had je voorheen net buiten de fly zone een plek waar je op mocht stijgen en dan buiten de haven schepen kon fotograferen die uit de haven kwamen of net voordat ze de haven in gingen.
Op de nieuwe kaart lijkt het dat je helemaal nergens meer mag opstijgen daar en dat zou betekenen dat je helemaal daar niet meer mag vliegen in de open categorie.

Is dit juist ?

Helaas is dat juist.

Helaas is dat juist.
 
Helaas is dat juist.
Beste Wouter,
Kan jij mij een officiële verordening of verbod in de Regeling onbemande luchtvaartuigen Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat & ILenT 2020/2021 vinden en laten zien dat er letterlijk in of rond havengebieden 'niet' gevlogen mag worden met de categorie open?
(op de vitale processen na)
Een (veiligheid) kaart is een kaart die dus wel onderbouwd moet zijn door de nationale wetgever en deze is dit naar mijn mening zeker niet, ik ben zeer benieuwd of jij eventueel duidelijk kan geven en het onderbouwen van deze EU uitvoeringverordening.
Ik ben erg benieuwd naar jouw uitkomst Wouter.

Vgr,
Danny

 
Is dit een reactie op mijn vraag aan Wouter? Master FK?