Dronekaart van Aeret als eerste up-to-date gemaakt

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.280
Waarderingsscore
2.916
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Dronekaart van Aeret als eerste up-to-date gemaakt

Dronepiloten die op een kaart van Nederland willen checken waar ze wel (of beter gezegd: niet) mogen vliegen met hun drone hebben de keuze uit een aantal apps en webapplicaties, waaronder Drone Preflight van Aeret, Vlieg Veilig van a.s.r. en GoDrone van LVNL. De webapp van Aeret is als eerste up-to-date gemaakt aan de hand van de nieuwe droneregels.

Lees verder
 
  • Leuk
Waarderingen: Menno Schaefer
Bij de Maasvlakte had je voorheen net buiten de fly zone een plek waar je op mocht stijgen en dan buiten de haven schepen kon fotograferen die uit de haven kwamen of net voordat ze de haven in gingen.
Op de nieuwe kaart lijkt het dat je helemaal nergens meer mag opstijgen daar en dat zou betekenen dat je helemaal daar niet meer mag vliegen in de open categorie.

Is dit juist ?
 
Ik vind het kleurgebruik in de Aeret kaartviewer niet overal even handig. Zeker t.a.v. de Natura2000 gebieden:

Natura2000 uitgevinkt:
Uit.png

En aangevinkt:
Aan.png
 
Bedankt. Had even beter moeten kijken. Zo te zien heb je de meeste ruimte op het IJSSELMEER en daaronder.
 
Zo te zien heb je de meeste ruimte op het IJSSELMEER en daaronder.
Ware het niet dat het IJsselmeer ook Natura2000 gebied is en dus verboden voor drones. Daarom vind ik die lichtblauwe kleur zo onhandig. Dat is dezelfde kleur als het IJsselmeer op de kaart al heeft. Groen (zoals in de Godrone app) zou veel duidelijker geweest zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Wat is het verschil tussen de blauwe kleur die er bvb bij Ijsselmeer bij komt, en de groene van bvb de Westerschelde?
Beiden verschijnen bij het aanvinken van Natura 2000.
 
Bij de Maasvlakte had je voorheen net buiten de fly zone een plek waar je op mocht stijgen en dan buiten de haven schepen kon fotograferen die uit de haven kwamen of net voordat ze de haven in gingen.
Op de nieuwe kaart lijkt het dat je helemaal nergens meer mag opstijgen daar en dat zou betekenen dat je helemaal daar niet meer mag vliegen in de open categorie.

Is dit juist ?
Helaas is dat juist.
 
Wat is het verschil tussen de blauwe kleur die er bvb bij Ijsselmeer bij komt, en de groene van bvb de Westerschelde?
Beiden verschijnen bij het aanvinken van Natura 2000.
Dat vraag ik mij ook af, Veluwe is ook groen/geel, bij de rivieren weer blauw...
 
Hoi Allen,

Afgelopen tijd niet heel veel tijd gehad om op dit forum mee te draaien.
Dank voor de feedback op de Natura2000 gebieden (kleuring). Hier gaan we mee aan de slag.

p.s. als er wensen zijn kun je die ook achter laten via het Feedback formulier.


Mark (Aeret)
 
  • Leuk
Waarderingen: virgilc en peSHIr
De volgende dingen zijn nu aangepast:


Basic:
- Natura2000 dataset op eigen server gezet (laadt nu ook sneller in)
- Alle gebieden zijn groen semi-transparant en rood omlijnd

Pro:
- Natura2000 dataset op eigen server gezet (laadt nu ook sneller in)
- Alle gebieden zijn groen semi-transparant en rood omlijnd
- Dronebeperkingen actief op dat gebied

Mark (Aeret)
 

Bijlagen

  • natura2000 basic.jpg
    natura2000 basic.jpg
    425,9 KB · Weergaven: 37
  • natura2000 pro.jpg
    natura2000 pro.jpg
    473,1 KB · Weergaven: 38
Ware het niet dat het IJsselmeer ook Natura2000 gebied is en dus verboden voor drones. Daarom vind ik die lichtblauwe kleur zo onhandig. Dat is dezelfde kleur als het IJsselmeer op de kaart al heeft. Groen (zoals in de Godrone app) zou veel duidelijker geweest zijn.
"...dus verboden voor drones"? Het is toch niet zo dat alle N2000-gebieden verboden zijn voor drones?
 
Bij de Maasvlakte had je voorheen net buiten de fly zone een plek waar je op mocht stijgen en dan buiten de haven schepen kon fotograferen die uit de haven kwamen of net voordat ze de haven in gingen.
Op de nieuwe kaart lijkt het dat je helemaal nergens meer mag opstijgen daar en dat zou betekenen dat je helemaal daar niet meer mag vliegen in de open categorie.

Is dit juist ?

Helaas is dat juist.

Mmm...? In de Regeling Onbemande Luchtvaartuigen (= 1) lees ik zo een-twee-drie niets over een verbod om boven de Maasvlakte (of welk havengebied dan ook) te vliegen? In de Bijlage (= 2) bij Artikel 8 wordt slechts gesproken van een verbod rond "objecten of gebieden die onderdeel uitmaken van vitale processen" als a) het hoogspanningsnetwerk, b) productielocaties voor de drinkwatervoorziening en c) innamepunten in oppervlaktewater.
In de Wet Luchtvaart (= 3) kom ik onder Artikel 5.4 tegen: "Het is verboden boven [...] industrie- en havengebieden [...] aan het luchtverkeer deel te nemen op een zodanige hoogte dat het niet meer mogelijk is een noodlanding uit te voeren zonder personen of zaken op het aardoppervlak in gevaar te brengen.
Mij is nog niet duidelijk waaruit zou blijken dat het Havengebied Maasvlakte in z'n geheel verboden terrein zou zijn? Iemand?

1 = Staatscourant 2020, 66578 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen
2 = Staatscourant 2020, 66578 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen
3 = https://wetten.overheid.nl/BWBR0005555/2021-01-01
 
Het is in beginsel inderdaad verboden om boven Natura2000 gebieden te vliegen. Het is in bepaalde gebieden mogelijk om op aanvraag een ontheffing hiervoor te krijgen; aan te vragen bij de beheerder of de provincie.

Lees ook https://www.dronewatch.nl/wp-content/uploads/2020/10/RWS-brochure-Drones-en-Natura-2000.pdf

Hierin staat o.a.:
Bekijk bijlage 2072

Leuke folder, maar die laat alleen wat resultaten van onderzoeken zien. Ik kom nergens tegen dat 't "in beginsel verboden" zou zijn om over N2000 te vliegen.
Het is natuurlijk niet te verdedigen dat iemand met een drone van een paar honderd gram niet boven het IJsselmeer zou mogen vliegen, terwijl er vrachtschepen van tientallen tonnen met dieselmotoren doorheen stomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Ik kom nergens tegen dat 't "in beginsel verboden" zou zijn om over N2000 te vliegen.
De geciteerde tekst staat in diezelfde folder.
Als je ergens een vergunning of ontheffing voor nodig is het volgens mij in beginsel verboden, tenzij ... ;)
Ook als het er niet expliciet in een foldertje staat.
 
De geciteerde tekst staat in diezelfde folder.
Als je ergens een vergunning of ontheffing voor nodig is het volgens mij in beginsel verboden, tenzij ... ;)
Ook als het er niet expliciet in een foldertje staat.

Dat zou zo kunnen zijn, maar je kunt 't ook omdraaien: Je hebt alleen een vergunning of een ontheffing nodig indien een verbod zou gelden. Dat is in verschillende gebieden het geval. In heel veel N2000-gebieden is dat gewoon niet het geval.
 
Dat zou zo kunnen zijn, maar je kunt 't ook omdraaien: Je hebt alleen een vergunning of een ontheffing nodig indien een verbod zou gelden. Dat is in verschillende gebieden het geval. In heel veel N2000-gebieden is dat gewoon niet het geval.
Het blijft verwarrend, vooral door deze tekst:
gebruik van drones of modelvliegtuigen in het broedseizoen
(1 maart tot 1 september)

Bij vergunningstoets staat wel een ‘x’