Dronen in Turkije?

Discussie in 'Regelgeving, ROC(-light) en verzekeringen' gestart door wdejager, 26 sep 2018.

Tags:
  1. wdejager

wdejager Administrator
    Medewerker

Lid geworden:
    4 jul 2016
    Leuk Bevonden:
    297
    Hallo medeforumgenoten,

Binnenkort zit ik een paar dagen in Turkije. Ik dacht leuk mijn <1 kg drone mee te nemen voor recreatieve doeleinden, maar op de website van de Turkse luchtvaartautoriteit zie ik dat je jezelf eerst moet registreren, en op het aanmeldformulier moet je verplicht een Turks BSN nummer opgeven. Die heb ik niet, dus het lijkt einde oefening. Of is er toch een andere optie die ik over het hoofd zie? Wie heeft hier ervaring mee? De Turkse douane lijkt me nou niet bepaald een partij om mee te sollen dus ik denk dat ik het er anders maar niet op ga wagen.

2. vayreda

vayreda Active Member

Lid geworden:
    21 apr 2017
    Leuk Bevonden:
    82
    Problematische landen, niet meenemen. Als je pech hebt, zit je de hele dag in je cel naar je Drone te kijken

3. PHTB

PHTB Active Member

Lid geworden:
    29 sep 2017
    Leuk Bevonden:
    164
    Wees voorzichtig Wiebe, heb geen ervaring met Turkije, maar gezien de sfeer, die Erdogan oproept, neem geen risico.

Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app

vayreda vindt dit leuk.
  4. wdejager

wdejager Administrator
    Medewerker

Lid geworden:
    4 jul 2016
    Leuk Bevonden:
    297
    O wacht, onder de 500 gram hoeft een drone niet geregistreerd te worden, zie ik net. De Mavic Air kan met 430 gram dus gewoon mee. Ik gok het erop. Als jullie niks meer van me horen, dan weten jullie waarom :D

vayreda en peSHIr vinden dit leuk.
  5. Jeroen van Craaikamp

Jeroen van Craaikamp Administrator
    Medewerker

Lid geworden:
    12 sep 2016
    Leuk Bevonden:
    80
    Ben vandaag terug gekomen van twee weken Bodrum Turkije. Had dezelfde afwegingen als Wiebe en besloot om mijn Mavic Pro niet mee te nemen. Achteraf had ik er spijt van. Wat blijkt: Je kan in Turkije vollop kleine drones kopen.

Of je met een drone langs de turkse douane komt of dat er tijdens het tripje iemand met een grote pet de drone de drone afpakt lijkt me een beetje een kwestie van willekeur. Die mannen met die petten spreken niet noodzaklijkerwijs engels en/of hebben in-depth kennis van de lokale regels. Er zullen enkelen zijn die graag een bijdrage van jou willen ontvangen om jouw drone terug te kopen. Er zijn ook vast correcte types die denken dat ze in hun recht staan en je meteen opsluiten als je er op lijkt dat je hen poogt om te kopen. Ergo: Russische roulette....

Ik heb in de hele twee weken maar 1 (Phantom 3/4) drone in de lucht gezien en heb de piloot ervan niet kunnen zien. Ik heb echter in een boel afgelegen baaitjes met een zeilboot gelegen en volgens mij kon je daar (m.u.v. English Bay waar E. zijn buitenhuis heeft) prima met een done vliegen zonder gedoe. Boven een stad/haven zou ik niet gaan vliegen. Formeel: gezien moet je altijd eerst naar de lokale politie gaan en hen om toestemming te vragen om ergens te mogen opstijgen.

==//==

FYI: Ik had vooraf een mailtje gestuurd of ik met een EU passport mijn drone kon registeren en kreeg thet volgende antwoord terug:

Sent: vrijdag 24 augustus 2018 09:11
    To: Craaikamp, Jeroen van
    Subject: General Directorate Of State Airports Authority (DHMI) Call Center

Your request which 241159 registration number finalized by General Directorate Of State Airports Authority (DHMI) Call Center.

Dear Jeroen van CRAAICAMP, The rules and procedures for registration, operation, navigation, maintenance and airworthiness of unmanned air vehicle systems is determined by DGCA (The Directorate General of Civil Aviation of Turkey). So you are required to apply to DGCA for your complaints and necessary flight permission and licence process. National Legislation has ben issued on 04.08.2016 with the circular numbered UOD-2016/7 regarding the transport of Unmanned air vehicles within the aircraft. You need to visit www.iha.shgm.gov.tr for all data such as flight permission, complaint, authorized flight schools etc. SHGM (DGCA) Call Center: +90 312 444 60 01 Web Site: Importation of Unmanned Aerial Vehicle | Directorate General Of Civil Aviation Web Site for UAVs: SHGM - İHA Kayıt Sistemi Best Regards.

You can query your result details with passport number and registration number from www.alo.dhmi.gov.tr...

Have a nice day...

vayreda vindt dit leuk.
  6. Sjakie

Sjakie Well-Known Member

Lid geworden:
    11 sep 2016
    Leuk Bevonden:
    342
    Gokhan is er ook op vakantie geweest, zie link. Misschien hem een PM-etje sturen?
    Vakantie opname Turkije.

7. vayreda

vayreda Active Member

Lid geworden:
    21 apr 2017
    Leuk Bevonden:
    82
    Persoonlijk zou ik het niet doen. Als iemand zegt dat je misschien aan het spioneren bent, zijn de rapen gaar. Als je de Drone toch meeneemt, vraag voordat je gaat vliegen aan een agent of het geen probleem is. Wie o wie houdt zich dan bezig met dit waanzinnige forum?

#7 vayreda, 27 sep 2018
    Laatst bewerkt: 27 sep 2018

Deel Deze Pagina