DroneOpReis - Alle Drone Regels Voor Jouw Vakantie.

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Hallo (ik ben nieuw hier :D)

Heb wel een vraagt met betrekking rond vliegen in buitenland.
Er zijn per land natuurlijk regels en je hebt te maken met je a1-a2-a3 certificaten.

Maar hoe zit het met inwoners zelf? zijn er landen waar de inwoners echt fel tegen drones zijn of juist heel nieuwsgierig ?
Hebben jullie daar ervaringen mee ?
 
HIER is een overzicht van de regels in Duitsland en ja hoor, lang leve de eenheid in Europese drone regels, vooral HIER kun je lezen dat ook Duitsland zijn eigen set regels er overheen gegooid heeft....
Compleet van de pot gerukt, zoveel regels dat je het allemaal niet kan blijven respecteren. Germany = no fly zone?
 
Ik denk dat deze Duitse regel heel belangrijk is (voor de Duitsers):
  • Die Privatsphäre musste gewahrt bleiben.
Duitsers hebben (als één van de weinigen in Europa) op Google Maps ook geen Streetview. Privacy vinden ze érg belangrijk.
Je mag daar alleen over iemands grond vliegen als je van te voren zijn toestemming hebt gevraagd...
Dan moet Duitsland een kaart voorzien van alle gronden die in eigendom zijn van hun bewoners. :D Drone gaat al niet meer mee naar daar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Max*
Ik denk dat deze Duitse regel heel belangrijk is (voor de Duitsers):
  • Die Privatsphäre musste gewahrt bleiben.
Duitsers hebben (als één van de weinigen in Europa) op Google Maps ook geen Streetview. Privacy vinden ze érg belangrijk.
Je mag daar alleen over iemands grond vliegen als je van te voren zijn toestemming hebt gevraagd...
Let op dit is voor België!!

"De vereiste van toestemming geldt ook wanneer drones over tuinen of andere private plaatsen vliegen en beelden maken, zelfs wanneer het niet de bedoeling is om beelden van derden vast te leggen."

Deze vereiste bestond ook al onder de oude droneregelgeving.
 
De drone wetten zijn simpelweg -> "we beschermen maximaal onze belangen en alle verantwoordelijkheid ligt bij de drone operator."

't Is inderdaad gezond verstand gebruiken hier... als je aangesproken wordt, de beelden laten zien en kijken wat de betrokken personen willen.

Verder, gooi geen beelden op social media waar iemand herkenbaar/zichtbaar op staat.

Gelukkig is voor mij de hobby het vliegen zelf, en minder de beelden (en al helemaal geen video maar meer fotografie)
 
Bedankt Kali. Dit is een handig overzichtje.

Heb ondertussen al in een viertal landen gevlogen, waaronder Luxemburg.
Ik gebruikte hier volgende map https://map.geoportail.lu

Ik kan het opzoeken, maar heeft Zwitserland de Europese regelgeving ook overgenomen (wellicht overgoten door hun eigen regels)?
 
De links naar de regels in alle Europese landen zijn te vinden op :
 
  • Leuk
Waarderingen: Jietie
Over een paar weken naar zuid duitsland… leuk, de drone mee! Even inlezen wat mag…. Dat is niet veel, zeg maar bijna niets…
 
Over een paar weken naar zuid duitsland… leuk, de drone mee! Even inlezen wat mag…. Dat is niet veel, zeg maar bijna niets…
Iemand is zo lief geweest om alle Duitse (en Europese) regels waar je je aan moet houden begrijpbaar op Github te zetten:

Voor het laatst geüpdatet op 5 juni 2023.

Let op! Dit is geen officiële pagina met de officiële regels.

EDIT:
Dit is een belangrijke waar veel mensen niet aan denken:
Drone owners must carry an insurance for all drones that are not classified as a toy per §43 Abs. 2 LuftVG
Hier is een overzicht van de verzekeraars die WA-dekking geven voor een drone binnen Nederland (en Europa), let op dat de lijst verouderd kan zijn en dat je even zelf moet checken bij je verzekeraar of dat zij je drone WA-dekking geven voor hobbymatig gebruik, dan kan je ook meteen om een verklaring vragen voor Duitsland ;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: P@trick
Iemand is zo lief geweest om alle Duitse (en Europese) regels waar je je aan moet houden begrijpbaar op Github te zetten:

Voor het laatst geüpdatet op 5 juni 2023.

Let op! Dit is geen officiële pagina met de officiële regels.

EDIT:
Dit is een belangrijke waar veel mensen niet aan denken:

Hier is een overzicht van de verzekeraars die WA-dekking geven voor een drone binnen Nederland (en Europa), let op dat de lijst verouderd kan zijn en dat je even zelf moet checken bij je verzekeraar of dat zij je drone WA-dekking geven voor hobbymatig gebruik, dan kan je ook meteen om een verklaring vragen voor Duitsland ;)
Handig, dank! Maar je mag nog steeds niet veel …
 
Laatst bewerkt:
Graag gedaan :) (en nee idd is het even zoeken wat wel kan en mag en dat is idd niet veel)
 
In September 2023 naar Curaçao geweest en uiteraard de drone mee.
Om de drone mee te nemen heb je wel een aantal documenten nodig.

1. Registratie formulier Curacao Civil Aviation Authority (CCAA)
Deze kun je aanvragen via dit e-mail adres: civilair@gobiernu.cw

2. Registratie formulier met toestemming voor de douane. Hiervoor kun je een e-mail sturen naar: btp-import-equipment@burtel.cw

Beide documenten heb ik ten allen tijde bij me gehad in geval dit nodig mocht zijn.

Ik heb ze niet hoeven laten zien bij de douane echter heb ik verhalen gehoord / gelezen van mensen die de formulieren niet hadden en de drone dus in moesten leveren en pas later alsnog terugkregen bij het overhandigen van de juiste papieren. Je kan er maar beter mee verlegen zitten dan om verlegen.

Er mag daar op veel plekken worden gevlogen, er zijn een aantal no fly zones waar niet gevlogen mag worden. Deze zijn te vinden op het kaartje via deze link:


Hoewel ik het jammer vond dat er in de natuurgebieden niet gevlogen mocht worden (wat op zich logisch is) heb ik toch veel videobeelden / foto’s kunnen maken van de omgeving en de plekken die we hebben bezocht (ik zal binnenkort een compilatie video delen).










Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: VisioAer
In September 2023 naar Curaçao geweest en uiteraard de drone mee.
Om de drone mee te nemen heb je wel een aantal documenten nodig.

1. Registratie formulier Curacao Civil Aviation Authority (CCAA)
Deze kun je aanvragen via dit e-mail adres: civilair@gobiernu.cw

2. Registratie formulier met toestemming voor de douane. Hiervoor kun je een e-mail sturen naar: btp-import-equipment@burtel.cw

Beide documenten heb ik ten allen tijde bij me gehad in geval dit nodig mocht zijn.

Ik heb ze niet hoeven laten zien bij de douane echter heb ik verhalen gehoord / gelezen van mensen die de formulieren niet hadden en de drone dus in moesten leveren en pas later alsnog terugkregen bij het overhandigen van de juiste papieren. Je kan er maar beter mee verlegen zitten dan om verlegen.

Er mag daar op veel plekken worden gevlogen, er zijn een aantal no fly zones waar niet gevlogen mag worden. Deze zijn te vinden op het kaartje via deze link:


Hoewel ik het jammer vond dat er in de natuurgebieden niet gevlogen mocht worden (wat op zich logisch is) heb ik toch veel videobeelden / foto’s kunnen maken van de omgeving en de plekken die we hebben bezocht (ik zal binnenkort een compilatie video delen).










Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
Eind 2022 naar Curacao gevlogen en ook nu gaan wij daar weer naar toe. Beide keren emails met ingevulde formulieren naar bedoelde e-mailadressen gestuurd maar nooit antwoord gekregen. Vraag mij af of het nog wel nodig is ...
 
Eind 2022 naar Curacao gevlogen en ook nu gaan wij daar weer naar toe. Beide keren emails met ingevulde formulieren naar bedoelde e-mailadressen gestuurd maar nooit antwoord gekregen. Vraag mij af of het nog wel nodig is ...

Het is zeker wel nodig, als je wordt gecontroleerd bij de douane kunnen ze je drone innemen als je niet de juiste papieren bij je hebt. Ik heb verhalen gelezen van mensen bij wie dit is gebeurd (konden later alsnog de drone afhalen bij de douane met de ingevulde en gestempelde formulieren).

Ik kreeg overigens vrij snel een reactie op mijn mails.