Droneregistratie en het buitenland

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Dirkjan82

Member
Lid geworden
25 apr 2017
Berichten
58
Waarderingsscore
15
Punten
8
Leeftijd
41
Locatie
Edam
Vorig jaar heb ik mijn drone in Nederland geregistreerd en daarmee dus een PH-nummer voor mijn drone gekregen. Voor wie hobbymatig vliegt is dit (nog) niet verplicht, maar het mag wel*. In sommige andere landen is droneregistratie verplicht (zoals Amerika en Denemarken). Nou hoorde ik dat een PH-nummer een internationaal nummer is. Moet ik dan alsnog registreren in die andere landen?
Dat zou betekenen de hele drone volplakken met stickers met naam, adres, telefoonnummer en registratienummer voor wie een wereldreis maakt. Lijkt mij wat overdreven. En als je dan controle krijgt, hoe weet een controlerende instantie dan nog naar welk nummer ze moeten kijken?

En weet iemand hoe het zit met verzekeringen? Ik heb een WA verzekering die ook schade dekt die ik hobbymatig met mijn drone veroorzaak mits ik mij aan de regels heb gehouden (heb ik ooit eens nagevraagd en gelukkig nog niet nodig gehad). In bijvoorbeeld Denemarken moet je als dronepiloot verzekerd zijn. Is mijn Nederlandse WA- of reisverzekering dan voldoende of moet ik een losse verzekering in een land afsluiten?

Als ik een auto heb geregistreerd in Nederland en dus een NL-kenteken heb en als ik ook in Nederland verzekerd ben is dat voldoende om ook in het buitenland te mogen rijden. Lijkt mij dat dit dus ook voor drones zou moeten gelden...

* Moet ik mijn drone registreren?
 
Een PH-nummer is weliswaar een internationaal erkende registratie, alleen geldt dat helaas nog niet voor drones. Dus als je in de VS wilt vliegen zul je je drone moeten registreren bij de FAA en de betreffende ID op je drone moeten aanbrengen, als je in Duitsland gaat vliegen moet je een sticker met contactgegevens aanbrengen, etc etc.

Wat betreft verzekeringen; ik zou het even navragen bij je tussenpersoon.
 
  • Leuk
Waarderingen: XLphoto