Reken maar dat Natuurmonumenten (en Staatsbosbeheer ook trouwens) het liefst een totaalban op drones willen in 'hun' gebieden, behalve als het gaat om eigen drones voor natuurbeheer natuurlijk. En deels kan ik ze geen ongelijk geven en als ik hun schoenen stond, zou ik ook het liefst alles en iedereen de natuur uitjagen.
Maar we leven nu eenmaal in een land met meer belangen. Dus als het gaat om het instellen van no-flyzones, dan moet je ook andere belangen meewegen. Zoals die van (recreatieve of professionele) dronepiloten. Sterker nog: daar is een proces voor ingericht, door IenW. Onder de noemer 'zonering' werd een paar jaar geleden een startbijeenkomst gehouden met als thema de vraag waar er minder of juist meer ruimte voor drones zou moeten komen. Lees ook dit verhaal:
Meedenkbijeenkomsten zonering voor drones: zorgvuldig afwegen van alle belangen | Dronewatch
Helaas is dat proces sindsdien zo intransparant als wat geworden. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe het huidige afwegingskader eruitziet en welke partijen er allemaal lobbyen voor een droneverbod. Want dat stopt niet bij de natuurbeheerders; ook gevangenissen, bedrijven, waterschappen, etc etc zien maar wat graag dat de dronekaart nog veel roder wordt. In een ideale wereld zou IenW ook regelmatig de mening van dronevliegers aanhoren, maar ondanks de inrichting van een heuse Drone Council NL is het weer akelig stil op dat vlak.
De vraag is wat er nu gaat gebeuren. Natuurmonumenten kan voet bij stuk houden en blijven stellen dat dronevliegen boven hun gebieden uit den boze is, ook al hebben ze formeel geen mandaat. Nu is de handhaving daarvan op z'n minst problematisch. Bovendien hebben ze er niets over te zeggen als je buiten hun grondgebied opstijgt en dan over hun gebied vliegt.
Een andere mogelijkheid is dat IenW overstag gaat en de GoDrone kaart nog wat verder gaat inkleuren met rode gebieden. En dat alle natuurgebieden van Natuurmonumenten officieel aangemerkt gaan worden als no-flyzone. Dan heb je als dronevlieger nog minder poten om op te staan, alhoewel handhaving nog steeds problematisch blijft. Anyway, we gaan het zien. Helaas wordt de dronevliegerij steeds verder dichtgereguleerd. Ik doe wat ik kan door af en toe een discussie aan te zwengelen, maar ik wordt moedeloos van het gebrek aan reactie vanuit de officiële instanties (inclusief IenW). En hoe goed Dronewatch ook gelezen wordt: het is geen belangenvereniging. En ik heb ook niet de intentie om daarmee te beginnen.