Dronewatch start artikelserie met uitleg over Europese drone-regelgeving

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.281
Waarderingsscore
2.919
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl

Op 1 juli 2020 wordt de nieuwe Europese drone-regelgeving ingevoerd in Nederland en alle andere EU-lidstaten. Menig dronevlieger tast echter nog in het duister over wat deze nieuwe regelgeving voor zijn of haar situatie gaat betekenen. Daarom neemt Dronewatch het initiatief voor een artikelserie met uitleg over de EU drone-regelgeving.

Lees verder
 
Goed initiatief Wiebe, zal het met aandacht gaan volgen. Misschien bundelen in een handig naslagwerk ?


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Ga dit lijntje ook aandachtig volgen.
Ben zeer benieuwd hoe die opleidingsplicht er precies uit komt te zien. Wat die theorie precies behelst.
 
Hopelijk komt de KNVvL ook is met wat duidelijkheid, valt erg tegen tot zover , voor Modelvliegers zou dit ook veel consequenties kunnen hebben .
Maar ik ben blij dat je dat hier gaat doen :)

Arno
 
Hopelijk komt de KNVvL ook [eens] met wat duidelijkheid, valt erg tegen tot zover , voor Modelvliegers zou dit ook veel consequenties kunnen hebben .
Kunnen hebben? Moeten hebben; de huidige regels voor modelvliegen, waar drones nu in Nederland onder vallen, zijn op de overgangsperiode na helemaal verdwenen vanaf 1 juli, en alle modelvliegers hebben zich dan te houden aan de (Nederlandse implementatie van) de Europese droneregels, als ik het goed heb. Dus laat dat 'kunnen' maar weg.
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
En toch verandert er voor modelvliegen bijzonder weinig, omdat alle modelvliegterreinen gewoon blijven zoals ze zijn, waar ze zijn. De regels die op die terreinen en in het voor hun gereserveerde stukje luchtruim gelden blijven ook overeind. Die uitzonderingen mogen nationale overheden maken (omdat het risico afdoende is afgedekt) en dat gaan ze ook gewoon doen, natuurlijk.
De “wildvliegers” onder de modelvliegers hebben i.h.a. niet heel veel boodschap aan regels, dus ook daar zal niet veel veranderen.
Tenzij IL&T dat blik inspecteurs dat ze nu aan het opentrekken zijn gaan inzetten voor handhaving, misschien. Maar voorlopig zijn die mannen nog niet ingewerkt en bovendien veel te hard achter het bureau nodig om een paar duizend drone operators in te schrijven per 1 juli.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee en peSHIr
Goedenavond. Ik heb net even gegoogled op de cursussen en ik hoop echt dat de prijzen die ik tegen kwam een grapje zijn....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dat zijn bestaande cursusdagen voor ROC(-Light) vermoed ik. De precieze registratie/registratie-eisen voor nieuwe Europese regels in Nederland zijn nog niet duidelijk gecommuniceerd, dus prijzen hiervoor kunnen er eigenlijk gewoon nog helemaal nergens zijn nu..
 
Ook ik meld me hierbij aan om deze serie te gaan volgen! De tijd nadert en er is nog genoeg niet duidelijk.

En ik weet dat dit een drone-site is, maar ook ik ben toch wel erg benieuwd naar de consequenties voor modelvliegtuigen! Ik vlieg met beide (quadcopters en vliegtuigen) en ik kan me voorstellen dat er nog veel meer op dit forum dat doen, dus ik hoop, dat daar ook informatie over gegeven wordt in deze informatie-serie.

En als deze regels ook 1 op 1 zouden gaan gelden voor vliegtuigen ben ik toch wel erg benieuwd.
In dat geval spreek je volgens mij niet meer over wildvliegen als je buiten een modelvliegterrein zou gaan vliegen?
Ik zag in de nieuwe regelgeving iets over "lost-link management", wat je dan nog wellicht via de al lang gebruikte failsafe mogelijkheden zou kunnen doen, maar hoe ga je het met vliegtuigen doen voor wat betreft geofencing?

Een ander ding waar ik toch wel erg benieuwd naar ben, zijn de consequenties voor de huidige modellen. Begrijp ik het goed dat je die over enkele jaren niet meer zou mogen gebruiken, omdat ze niet aan de nieuwe technische vereisten voldoen, of geldt dat dan alleen voor nog nieuw aan te schaffen toestellen?
Anders zou het nu niet meer zo handig zijn om nog een drone te kopen, zeker niet als je er veel geld aan uit gaat geven!

Laat de artikelen maar komen, ik zit er klaar voor! :)
 
...
Een ander ding waar ik toch wel erg benieuwd naar ben, zijn de consequenties voor de huidige modellen. Begrijp ik het goed dat je die over enkele jaren niet meer zou mogen gebruiken, omdat ze niet aan de nieuwe technische vereisten voldoen, of geldt dat dan alleen voor nog nieuw aan te schaffen toestellen?...

Voor wat betreft de technische eisen aan het product zelf is het moment van "op de markt brengen" binnen de EU (dus verkopen door een producent of retailer in de EU, of importeren van buiten de EU) bepalend voor welke wetgeving van toepassing is op dat product. Je mag dus blijven vliegen met wat je nu koopt.
Wat wèl kan zijn, is dat je voor bepaalde operaties alleen toestemming kunt krijgen als je toestel aan bepaalde technische eisen voldoet. Maar dan moet je denken aan BVLOS, of vliegen in een CTR gedeelte. Zeg maar: dingen die je nu ook al niet (zomaar) mag.
Dus wat dat betreft geen reden om je vloot van de hand te doen. ;)
 
Hallo allemaal, fijn dat er zoveel belangstelling is voor deze serie. Het is geen eenvoudige kost en er gaat (veel) meer tijd dan gemiddeld in deze artikelen zitten, maar ik doe het graag want er is gewoon ontzettend veel onduidelijkheid en er zijn maar weinig mensen die de EU regelgeving echt goed weten te doorgronden (heel eerlijk: het kost ook mij nog steeds moeite).

Sowieso kunnen jullie de artikelen gaan terugvinden in het 'Dossier Europese regelgeving' dat al enige tijd loopt op Dronewatch. De artikelen die eerder verschenen in deze serie worden buitengewoon goed gelezen, blijkt uit mijn website statistieken. Het meest gelezen artikel van 2019 was mijn verslag over de kennissessie in Bunnik in maart vorig jaar, kun je nagaan.

Om alvast een tipje van de sluier op te lichten: mijn eerste artikel gaat over de vraag in welke (sub)categorie je dadelijk terecht gaat komen, inclusief een tabel waarin alles (hopelijk) in 1x duidelijk wordt. Ik kan verklappen dat alleen al het opstellen van die tabel me heel wat uren heeft gekost, zo complex is het allemaal...

Het accent ligt (uiteraard) op dronevliegers maar ik vergeet de modelvliegers en FPV community niet mee te nemen in het verhaal, maar meer in de zijlijn.