Dronewereld: men's only?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

HPT

Active Member
Lid geworden
8 feb 2021
Berichten
120
Waarderingsscore
109
Punten
43
Locatie
Nederland
Ik zwerf hier een tijdje rond... en nu valt mij op dat ik hier vrijwel geen vrouwen zie, maar vooral mannen van (ruim) volwassen en middelbare leeftijd?!

Hetzelfde geldt voor de rest van het internet: fora, Facebook groepen en YouTube kanalen: eigenlijk alleen mannen.

Ik zie het woord 'vrouw' in de dronewereld eigenlijk alleen in de context van spotter of budgetbewaker. Heel af en toe mag ze een rondje vliegen met een oude drone, maar stiekem alleen om haar te zien crashen. (Beetje het vrouwen-en-inparkeren stigma.)

Zelfs Quadcopter shop vindt de vrouwelijke doelgroep totaal oninteressant, getuige hun wervende tekst voor de DJI FPV (lees onderaan):

Screenshot_20210508-160124_Chrome.jpg


En dan heb ik het dus nog niet eens over FPV: die wereld lijkt voorbehouden aan hippe of nerdy alternatieve twintigers?!

Is de dronewereld een 'men's only' wereld?

Ik heb wel in in een luchtig topic. Kom maar op met jullie meningen, experimentele theorieen, invalshoeken en verklaringen!

:)
 
  • Leuk
Waarderingen: ByLia en kwabratseur
Ik denk dat dit nog steeds grotendeels te maken heeft met het stukje opvoeding (als je kijkt naar nature/nurture). Ik denk dat er onbewust toch nog best een stimulans is voor ouders om een meisje op te voeden als een meisje, dingen als Lego, technisch lego en gamen zijn gewoon wat minder ja.. gebruikelijk.

Ik denk ook dat bijvoorbeeld fpv en drone vliegen deels aansluit bij gamers, als kind speelde ik games waar je met helikopters en straaljagers over slagvelden vliegt, natuurlijk is dit vele malen makkelijker dan in het echt. Maar je leert skills als kaartlezen, oriëntatie houden en snel reageren. Ook controls pak je hier al grotendeels mee.

In dit soort dingen is er ook altijd nog veel meer mannelijk publiek, en ik denk dat al deze dingen als niet zo "aantrekkelijk" worden gezien door de maatschappij... Dus dit zal dan (denk ik) minder aangemoedigd of geaccepteerd worden door ouders?

Ik werd altijd gestimuleerd om te ontdekken en onderzoeken, ik kreeg een computer, soldeer station e.d. hielp mijn vader en opa in de schuur. mijn zus had daar gewoon geen interesse in.

Kortom, ik denk dat jongens nog steeds als jongens worden opgevoed en meisjes als meisjes. Of het stukje nature is wel veel belangrijker in je latere interesses
 
  • Leuk
Waarderingen: HPT
Het heet niet voor niets 'onbemande' luchtvaart... ;)

Even zonder gekheid. Er zijn wel degelijk een aantal bekende vrouwelijke dronepiloten. Toevallig heb ik er wel eens een paar geïnterviewd:

Lonneke Tubbing - Dronefotografe in beeld: Lonneke Tubbing | Dronefotografie
Nadeche Theloesen - Drone Talk met Nadeche Theloesen: “Van bovenaf is de wereld tof om te zien” | Dronewatch
Michelle Goris (a.k.a Dutch Pilot Girl, tevens Boeing pilote) - Boeingpilote Michelle Gooris (Dutch Pilot Girl): “Drones zijn ontzettend gaaf, maar niet in de buurt van een vliegveld” | Dronewatch

Ik ben met je eens dat verder het percentage vrouwelijke dronepiloten schrikbarend laag is. Uit één van de Dronewatch lezersonderzoeken (2019) kwam een percentage van 97% man...

Verder sluit ik me van harte aan bij de woorden van @kwabratseur. Toen ik ooit MTS en HTS deed liepen daar amper meisjes rond. Tegenwoordig zie je misschien wel wat meer dames op vrouwelijke studies, maar nog altijd is techniek een mannending. Of dat komt door opvoeding of door biologie (nature vs. nurture), daar doe ik maar geen uitspraken over. Overigens hoef je niet per se technisch te zijn om met een drone te vliegen tegenwoordig, je zou ook kunnen zeggen dat juist het creatieve aspect van drones ook veel dames aanspreekt, maar blijkbaar is dat dus toch niet het geval.

Laatste weetje: de weinige vrouwen die wel dronevliegen, verenigen zich online vaak via de hashtag #womenwhodrone. Er is zelfs een site voor deze 'beweging': Women Who Drone
 
Tja begin de nederlandse vrouwen drone beweging op te zetten en drones bij vrouwen te promoten. Misschien kan ik die van mij ook zo gek krijgen

Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: HPT en Tom10
promotie: makkelijk te parkeren en te maneuvreren ;-)
 
Ik zwerf hier een tijdje rond... en nu valt mij op dat ik hier vrijwel geen vrouwen zie, maar vooral mannen van (ruim) volwassen en middelbare leeftijd?!
Brigitte Kaandorp legt dat haarfijn uit.
"Vrouwen vinden het romatisch om naar de maan te kijken. Mannen willen er ook echt heen. Bij mannen moet alles de lucht in."

 
Het is duidelijk dat de interesse van vrouwen meer ligt op het vlak van gevoel en verzorging.
Kijk je naar beroepen in de zorg zie je daar een verhouding die geheel andersom ligt.
Gelukkig leven we in een land waar vrouwen voor zichzelf mogen en kunnen bepalen om te doen en te laten waar hun interesse ligt.
Dus zie je het verschil tussen mannen en vrouwen terug in schoolkeuze en beroepkeuze
Mannen zijn meer gericht op dingen en de techniek ervan.
Dit is zo gegroeid sinds de steentijd toen wij gingen jagen op mammoeten en bizons en de vrouwen bij de schuilplek bleven om op het vuur en de kroost te passen.
Tegenwoordig ben je een mannelijk zwijn als je dit zegt, maar zo liggen wel de feiten.
Ook de pogingen van sommigen in de moderne maatschappij om hierin een kentering te forceren, zijn precies datgene, namelijk een forcering.
Vooral het onnatuurlijke vasthouden dat er geen verschil mag zijn tussen vrouwen en mannen drijft juist een wig tussen vrouwen en mannen.

Ruud
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie
Ik heb mijn beide kids, meisje jongen, hetzelfde opgevoed ten aanzien van techniek.
Mijn dochter was van baby af al geen poppenkind, moest ze niets van hebben.
Tot een jaar of 11 ging het gelijk op, beide geinteresseerd in technische modelbouw, RC auto's, boten ed.
Maar waar mijn zoon nu doorgaat en zelf aan het sleutelen is, haakt de dame af, totaal andere interesses.
Ik denk toch echt dat de interesse in techniek gewoon meer bij mannen aanwezig is los van opvoeding.
 
Ik ben moderator op een autoforum, daar precies hetzelfde. Een paar dames versus honderden mannen. De dames stellen de vraag: "Welke velgen zal ik nemen?" En de heren vragen hoe ze hun auto kunnen modificeren of opvoeren. Een drone is een brok techniek en techniek is helaas nog steeds voornamelijk een mannenwereld...
 
Ook de pogingen van sommigen in de moderne maatschappij om hierin een kentering te forceren, zijn precies datgene, namelijk een forcering.
Vooral het onnatuurlijke vasthouden dat er geen verschil mag zijn tussen vrouwen en mannen drijft juist een wig tussen vrouwen en mannen.
Je laatste conclusie is de spijker op z'n kop. Hieronder een linkje naar een boek, geschreven door een man 'en' een vrouw, waar de verschillen tussen man en vrouw worden beschreven met uiterst vermakelijke voorbeelden. Hun stelling is ook dat er verschillen zijn zonder dat de een beter is dan de ander, we zijn gewoon verschillend en wees je daar bewust van zonder te oordelen. Dat maakt het leven een stuk prettiger en eenvoudiger.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn beide kids, meisje jongen, hetzelfde opgevoed ten aanzien van techniek.
Mijn dochter was van baby af al geen poppenkind, moest ze niets van hebben.
Tot een jaar of 11 ging het gelijk op, beide geinteresseerd in technische modelbouw, RC auto's, boten ed.
Maar waar mijn zoon nu doorgaat en zelf aan het sleutelen is, haakt de dame af, totaal andere interesses.
Ik denk toch echt dat de interesse in techniek gewoon meer bij mannen aanwezig is los van opvoeding.
Hoi,
En in dit kleine stukje tekst zie je precies in de moderne praktijk hoe het verschil tussen mannelijk en vrouwelijk word bewezen. En dat onderschrijft precies wat ik net erboven al zei.
En dat er een verschil is, is niet negatief maar een feit.
Het is jammer dat er niet meer vrouwen zijn met dezelfde interesses als wij, daarom moeten we die spaarzame dames die wel hier mee-hobbiën koesteren omdat zij bij het maken van video's en foto's dingen zien die wij nauwelijks waarnemen. Zo maken de dames vaak prachtige natuur en landschap opnamen.
Ruud
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz
En in dit kleine stukje tekst zie je precies in de moderne praktijk hoe het verschil tussen mannelijk en vrouwelijk word bewezen. En dat onderschrijft precies wat ik net erboven al zei.
Voorbeelden van individuele mannen en vrouwen bewijst niets. Er zijn altijd uitzonderingen op de regel. Het gaat om de gemiddelde man en de gemiddelde vrouw.
 
Wauw, wat een boel leuke en inhoudelijk zinnige reacties!

Het was natuurlijk geen geheim: ik ben de vrouw in dit verhaal, maar achter dit account gaat eigenlijk een duo schuil. Mijn man dronet en leest net zo fanatiek mee.

Ik herken zeker één en ander in het nature/nurture verhaal zoals gesteld door @kwabratseur, maar ik geloof ook wel dat het geen kwestie is van 'aan/uit', maar dat het meer een spectrum-iets is. Ik was nooit echt een meisje-meisje, maar ook zeker geen TomBoy. Qua interesses lagen die altijd al wel wat richting de technische kant (op mijn 16e was ik bijvoorbeeld één van de weinige meiden met een 27mc zendbak), maar ik ben zeker geen bèta. Mijn man trouwens wel. Mijn ouders hebben mij nooit tegengehouden in deze interesses, maar ook niet echt gefaciliteerd: ik kreeg dan zo'n 'net-niet' opwindracebaan. Of oranje telefoons met een draadje in plaats van stoere, zwarte walkie-talkies. Maar wel een cursus 'computerprogrammeren in basic' toen ik 12 was. En de oude soldeerbout van mijn opa.

Ik denk dat in mijn geval 'nurture' een verwaarloosbare rol heeft gespeeld, geen van twee kanten op.

Het leek mijn man en mij beide wel leuk om eens met een drone te vliegen, dus afgelopen zomer hebben we de Mini 1 aangeschaft 'om te proberen'. Mijn man ging meteen de buurtkinderen achterna jagen (foei), ik was veel meer fan van de quickshots en mooie filmpjes die dat opleverde. Beetje zoals @wdejager al aangeeft: het creatieve aspect trekt mij inderdaad meer aan. Dus er kwam al snel de Mini 2

Toen begon mij het eerste sekse-onderscheid op te vallen: mijn man wordt direct gevraagd of hij de drone gebruikt om te gluren. Die vraag krijg ik (gelukkig) nooit. Mij wordt daarentegen gevraagd hoe 'een vrouw aan zo'n technische hobby komt'. Toen ik mijn eerste crash had (domme, domme pilot-error: zijwaarts in een boom gevlogen tijdens een quickshot.) vroeg letterlijk IEDEREEN: 'Was je man boos?' Say whuuut? Alsof ik dus stiekem met mijn tengels aan zíjn dure Porsche gezeten had!

Man verloor toen een beetje zijn interesse omdat hij van mij niet met de mini boven onze eigen buurt mocht scheuren. Ik wil het negatieve imago van een dronevlieger niet nog meer beschadigen, maar dit is misschien een leuk onderwerp voor een ander topic. (Verrek: ook hier weer: man wil lomp doen, vrouw maakt zich zorgen om wat de buurt vindt! Dus toch..?)

En toen... kwam de DJI FPV. Man onmiddellijk weer getriggerd door de snelheid en vliegervaring, ik door het dynamische beeld. Mijn god, wat hadden we een lol samen: steeds een beetje verder qua stunten, vliegtechniek, handrembochtjes. Ook ik kreeg er lol in, maar man ging helemaal uit zijn dak. Maar veel verbaasde gezichten van voorbijgangers als ik de goggles en mijn capuchon afdeed. ('Dag heren... eh...oj!' -> Ik denk dan dat ze denken 'Een vrouw! En een ouwe ook nog! :p)

En toen ging man iets te kort door de bocht onderwaterbeelden maken (zie filmpje elders). Dat was een hele dure, wijze les. Ook hier vielen de opmerkingen op: hij kreeg vaak de vraag 'of hij wel een nieuwe mocht kopen van zijn vrouw'. Het was blijkbaar zíjn speeltje, want: iets met techniek en snelheid.

Ondertussen zochten we - gedeelde smart is halve smart - op YouTube naar andere fpv crashfilmpjes en toen ging voor mijn man de wereld van de fpv definitief open. Hij kreeg van mij een Tinyhawk II Freestyle voor zijn verjaardag (Met een knipoog: 'zodat hij van de dure DJI FPV afblijft'), ik raakte ook geïnteresseerd maar wil niet buiten in het zicht van de buurt mijn leercurve doorlopen, dus toen kwam er al snel een Tinyhawk II Whoop bij voor binnen. Inmiddels kan ik binnen ook een rondje onder de tafel en door de lamp, maar mijn man kan al naar zolder en terug. (Hij heeft anderhalve week voorsprong met oefenen.)

En morgen komt de Emax EZ Pilot voor onze zoon (8) binnen... In de jongenspop destijds had hij geen interesse, ik heb het heus geprobeerd. De 3d-printer, zijn knikkerbanen en zijn Lego vind hij echt interessanter. Zoals ook de ervaring van @Klaaz, dus. Ik ben heel benieuwd of hij dit echt gaat oppikken. Hij volgt toch al zijn eigen pad qua ontwikkeling, dus dit zou een hele leuke en leerzame hobby voor hem kunnen worden. Zijn ouders zullen hem niets in de weg leggen, dat is zeker...

Hier merk ik trouwens wel dat ik het vliegen minder snel oppik als mijn man. Of dat aan mijn 'vrouw-zijn' ligt? Ik ben van net vóór de game-generatie, dus ik denk dat @kwabratseur hier een heel goed punt heeft om te verklaren waarom de meeste freestyle fpv-ers twintigers zijn. Maar ik heb meer de ambitie om het fpv te leren als basis voor cinewhoop (ik zie het als een persoonlijk meerjarenplan), terwijl mijn man graag echt wil leren freestylen. Misschien toch terug te voeren op de jager/verzamelaar tijd, zoals @RuudF zegt? (P.s.: Ruud, je presenteert je stelling als een feit en niet als een mening. Daarmee ontkom je m.i. aan het predikaat 'zwijn' :cool: ) Maar ik merk toch dat ik me wat geremd voel om als - jawel - 44-jarige moeke met een oncharmante Emax bril op in het plaatselijke parkje te gaan zitten... Was ik nu 18 geweest, had ik me echt wel weer vet alto en stoer gevoeld!

@Higgie Wat je zegt over het type vragen op het autoforum: ik herinner me dat ik bij een garage ook eens binnen moest aangeven welke auto van mij was. Ik zei 'de rode', maar pas toen ik 'de Seat' zei, wist het knakkertje welke kant hij op moest lopen. Niet dat er meerdere rode auto's stonden, maar dat terzijde.

Uiteindelijk denk ik dat het dronen een hele leuke hobby is, waar typisch vrouwelijke en mannelijke interesses een overlap kunnen vinden, zoals bij ons. Maar om mee te gaan in de suggestie van @Eric: dat klinkt als werk :p. Het moet wel hobby blijven, heh? Maar misschien kunnen we via dit forum de wereld wat toegankelijker maken?

@wdejager Interessante stukjes over de vrouwelijke dronepiloten! Het is wel typisch dat het vrouw-zijn in dit geval extra opvalt, maar als het inderdaad gaat om 97 versus 3 procent, dan is dat natuurlijk logisch...

Nu ben ik wel eens benieuwd hoe het zit met de vrouwen in jullie omgeving? Hebben zij echt geen interesse, of komt het niet in hen op dat dit echt ook leuk is vanuit de wat meer vrouwelijke invalshoek van ontdekken en creëren?
 
@HPT, erg leuk geschreven :)

ik zou het toch wel heel gaaf vinden om clubjes "moekes" in het park drones te zien vliegen :p. Zeker fpv natuurlijk B).

Ik heb mijn vriendin overtuigd om het ook maar eens te gaan proberen, er is dus een fimi X8 mini voor haar onderweg :). Voor haar wat leuker als ze de functie als "spotter" moet invullen:p. Daarnaast is ze fanatiek fotograaf en is dit een mooie extensie van wat ze al kan. Ze zal zich dan ook voornamelijk daar op focussen, ik kan lekker helpen met alle technische problemen :).
Verder merk ik dat zij ook een veel beter oog heeft voor alles wat te maken heeft met film en fotografie, ik vraag haar regelmatig om even te helpen :).

Verder kan ik me geen dames in mijn omgeving bedenken die er echt interesse in hebben. Tenzij het om het eindproduct gaat: een video van een locatie/promotie e.d..
 
tja wat mij opvalt is dat mijn moeder 1 interesse heeft en dat is of dat ik niet weer een drone van 2000 euro crash....
ik vroeg haar laats of dat ze een stukje wou vliegen op een groot open veld. maar dat durfde ze niet....
ik vroeg mij af hoe veel vrouwen er aanwezig zijn op dit forum...
 
Hier merk ik trouwens wel dat ik het vliegen minder snel oppik als mijn man. Of dat aan mijn 'vrouw-zijn' ligt? Ik ben van net vóór de game-generatie, dus ik denk dat @kwabratseur hier een heel goed punt heeft om te verklaren waarom de meeste freestyle fpv-ers twintigers zijn.
Daar ben ik vast van overtuigd. Mijn beide jongens zijn opgegroeid met dual-control 3D gaming en bedienden een drone vanaf de eerste vlucht met het grootste gemak.
 
Mijn zoon (8) vloog vandaag ook met gemak met zijn nieuwe Emax EZ Pilot dronetje, maar dat ding zit ook bomvol stabilisatie. Maar toch.

Leuk dronetje trouwens. Dikke schik in ieder geval: met z'n drieën een beetje achter elkaar aanracen door het huis. B):)
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL en Sjakie