Duitsland voert verbod op dronevluchten boven bewoonde gebouwen in

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
We hebben al recente, strikte privacy wetgeving: de EU Privacy Verordening/AVG uit 2018.
Het is onzinnig om vanwege privacy-aspecten zaken te verbieden die volgens die AVG al verboden zijn.
 
We hebben al recente, strikte privacy wetgeving: de EU Privacy Verordening/AVG uit 2018.
Het is onzinnig om vanwege privacy-aspecten zaken te verbieden die volgens die AVG al verboden zijn.
Wat is de relatie tussen de AVG en dronevluchten boven bewoond gebouwen? Die zie ik even niet zo snel.
 
-
Nah, op de voorgaande pagina kom ik in deze discussie toch 14x het woord privacy tegen.
Lijkt me dan toch, dat er enige relatie tussen "privacy" en "dronevluchten" bestaat.

Wat is de relatie tussen de AVG en dronevluchten boven bewoond gebouwen? Die zie ik even niet zo snel.
 
-
Nah, op de voorgaande pagina kom ik in deze discussie toch 14x het woord privacy tegen.
Lijkt me dan toch, dat er enige relatie tussen "privacy" en "dronevluchten" bestaat.
De AVG heeft betrekking op verwerking van persoonsgegevens, dat heeft weinig met dronevluchten van doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
-
Met filmen/fotograferen heb je altijd te maken met de AVG. Of je dat nou met een fototoestel, een telefoon of met een drone doet.

De AVG heeft betrekking op verwerking van persoonsgegevens, dat heeft weinig met dronevluchten van doen.
 
-
Met filmen/fotograferen heb je altijd te maken met de AVG. Of je dat nou met een fototoestel, een telefoon of met een drone doet.
Okay, laten we het nuanceren. Zodra je de foto's/beelden gaat publiceren krijg je inderdaad te maken met de AVG.
 
Okay, laten we het nuanceren. Zodra je de foto's/beelden gaat publiceren krijg je inderdaad te maken met de AVG.
Brrr ik zou niet meer reageren maar dit is niet zo simpel. Ook als je niet gaat publiceren moet je, je houden aan bepaalde dingetjes he he. Zoals toestemming vragen is er eentje van, ik ga niet een volledige uiteenzetting doen of linkjes plaatsen, het beste is jezelf wat in te lezen in de materie en dan op jezelf besluiten wat je ermee doet. Ikzelf reageer en Heer Vranz miss ook om effen duidelijk te maken dat je met privacy niet zomaar een loopje neemt en eerst bezint en dan actie gaat ondernemen. Om even kort door de bocht te gaan, je kan gerust toevallig mensen filmen zoals ( toevallige) voorbijgangers(openbaar domeinen), als je dit enkel voor jezelf gebruikt zal er niets aan de hand zijn.
Privé zoals woningen, tuinen voorkant of achterkant(ook personen buiten privédomein), met drone of iets anders zou ik toch voorzichtig zijn.
Om dan te nuanceren zou ik dan zeggen " zolang er geen klacht komt of iemand naar de rechter stapt is het oké.
Maar als tip kan ik je zeggen dat veel mensen echt wel ernstig bezig zijn met hun privacy.

Zelf hou ik van mijn privacy en als ik ga vliegen hou ik daar enorm veel rekening mee. Als iemand met mijn privacy een loopje neemt dan ben ik zeker de boeman, dus wees op je hoede als zonder het te vragen over mijn terreinen gaat vliegen (ik heb nogal wat privédomeinen, landbouwgrond en weides). :cool::cool:
Gelukkig ben ik van Vlaanderen o_O
 
<knip>
Als iemand met mijn privacy een loopje neemt
dan ben ik zeker de boeman, dus wees op je hoede als zonder het te vragen over mijn terreinen gaat vliegen (ik heb nogal wat privédomeinen, landbouwgrond en weides). :cool::cool:
Gelukkig ben ik van Vlaanderen o_O

Dreigen mag ook nie’, @Rosse. Je mag niet meer doen dan handhavers inschakelen. Eigen-rechter spelen doe je niet in een beschaafde maatschappij.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Max*
Dreigen mag ook nie’, @Rosse. Je mag niet meer doen dan handhavers inschakelen. Eigen-rechter spelen doe je niet in een beschaafde maatschappij.
Ik dreig niet he, ik verwittig enkel en eigen rechter doe ik al zeker niet aan mee, dit zou tegenstrijdig zijn wat ik schrijf.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vranz van Maaren
@Rosse, het luchtruim boven jou grond is niet van jou hè.
Daar mag iemand gewoon vliegen (CTR ed. nagelaten)

Verzonden met mijn Nokia 7 plus en de Dronepilots.nl app
 
@Rosse, het luchtruim boven jou grond is niet van jou hè.
Daar mag iemand gewoon vliegen (CTR ed. nagelaten)

Verzonden met mijn Nokia 7 plus en de Dronepilots.nl app
Natuurlijk mag het als je mijn privacy niet schend is wat ik schrijf.
En anders bekijken we je grond wel via Google Earth. ;)
Dan ben ik terug mijn privacy kwijt en ik sta er zo op.
Maar je kan gerust met zware drones A3 komen vliegen als je het maar vraagt.
 
Duitsland kent meer uitzonderlijke regels. Het was destijds verboden om met een scanner hulpdiensten af te luisteren. Een YouTube video van een vluchtje met een Cessna van Duitsland naar Nederland mag tot de grens met Nederland niet met geluid, want het is verboden om in Duitsland de communicatie met de verkeersleiding op te nemen. Ik geloof dat het gebruik van dashcams daar ook verboden is.
 
Duitsland kent meer uitzonderlijke regels. Het was destijds verboden om met een scanner hulpdiensten af te luisteren. Een YouTube video van een vluchtje met een Cessna van Duitsland naar Nederland mag tot de grens met Nederland niet met geluid, want het is verboden om in Duitsland de communicatie met de verkeersleiding op te nemen. Ik geloof dat het gebruik van dashcams daar ook verboden is.
Bij mijn weten (zoals ik het heb geleerd 30 jaar terug) is geheimhouding van alle radiocommunicatie verplicht voor personen met vergunde (zendvergunning) of beperkte toelating zoals piloten. Dit gaat op voor alle banden als ik mij niet vergis.

Daarom gaan de Duitsers extreem de puntjes op de i zetten.
 
Laatst bewerkt:
Onjuist, @Sjakie. Ook zonder foto’s/video’s te publiceren of openbaar te maken, kun je privacy schenden volgens de AVG.
AVG is slechts van toepassing op particuliere bedrijven en overheidsistellingen. Als particulier heb je dus niets met AVG van doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie