Dus ik mag 1 januari midden in de nacht het vuurwerk filmen?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
En dan in meer detail, ze hebben het hier over dat je alleen tijdens de daglichtperiode mag vliegen. Wat is de daglichtperiode in Nederland? (gevolgd door de definitie)

Dat staat in de definitie van veelgebruikte termen (artikel 1) in het document waar artikel 18 ook in staat.

Maar ik ben het met je eens dat Rijksoverheid.nl in hun droneinformatie rond nachtvliegen in het donker deze definitie expliciet moet (gaan) vermelden, ja. Met een bronverwijzing naar artikel 1 en 18 in dat document.

Zodat ook mensen die besluiten in Nederland geen A1/A3 en A2 examen te gaan doen maar alleen de regels op de overheidssite snel gaan opzoeken (van plan een drone te gaan vliegen, of mensen uit het buitenland die eventuele Nederlandse afwijkingen van de Europese regels willen checken) dit voor die tijd makkelijk en duidelijk kunnen vinden..
 
Nachtvluchten en maximale afstanden

Een andere opmerkelijk wijziging is dat het ‘s nachts vliegen met drones volgens de EU regelgeving wordt toegestaan en dat de hoogtelimiet waar ROC-light vliegers nu nog mee te maken hebben komt te vervallen: voor iedereen gaat een maximale vlieghoogte van 120 meter gelden (binnen een straal van 50 meter rond objecten die hoger zijn dan 105 meter mag er zelfs hoger worden gevlogen, tot 15 meter boven het hoogste punt).
Bron:
De aankomende EU drone-regelgeving uitgelegd - Skytools

Ik stijg op even na twaalf uur vanuit m'n tuin in m'n woonwijk naar dertig meter met m'n mini, -deze zie ik dan prima, ook 's nachts-.
Ik film het vuurwerk dat gegarandeerd illegaal afgestoken wordt, en ik land weer in m'n tuin.
Het enige wat ik doe is naar ca. dertig meter gaan, een paar rondjes om de as draaien en weer landen....

Dit mag. Toch? (vuurwerk afsteken niet, maar dat deed ik toch al nooit.)
Voorlopig is dit in NL niet toegestaan terwijl het een EU regel is. Buiten NL (EU) mag het wel.
 
VFR vluchten met vliegtuigen in het donker mocht ook al vele jaren volgens Europese regels, bijvoorbeeld in Duitsland. Maar in NL mag dat pas sinds 1 januari 2020.

Het artikel 18 waar sommigen naar verwijzen staat in "Besluit luchtverkeer" daarop is echter sinds 1 oktober 2020 de "vrijstellingsregeling Besluit luchtverkeer" van toepassing met het hier relevante artikel 3.2 lid 2

Verzonden met mijn SM-N960F en de Dronepilots.nl app
 
Ik ben juridisch niet onderlegd, Dus ik hoop dat een jurist hier op het forum aanwezig is. Ik vraag me namelijk af of het besluit luchtverkeer (waar de regels van de daglichtperiode in staan) nog wel van toepassing is op drones.
mijn (niet juridische) redenatie is als volgt: het besluit luchtverkeer 2014 is genomen op basis van de wet luchtvaart.
in de wet luchtvaart is aangegeven dat deze van toepassing is “tenzij en voor zover hetgeen bij of krachtens de basisverordening is bepaald van toepassing is.”
de basisverordering is de Verordening (EU) 2018/1139. In de basisverordering zijn onbemande vliegtuigen opgenomen. (AFDELING VII Onbemande luchtvaartuigen).

mijn redenatie is dus dat de wet luchtvaart niet van toepassing is op drones. Hiermee is er geen wettelijke grondslag om het besluit luchtverkeer 2014 van toepassing te laten zijn op drones, en zouden we dus ‘s nachts kunnen vliegen. (Ik neem hier dus aan dat een besluit alleen genomen kan worden op basis van een wet)
nu is het wel zo dat het besluit er al was voordat de eu verordening werd aangepast (o.a. Om drones eu breed te regelen).
Er zal vast een fout in mijn redenatie zitten, maar ben nieuwsgierig waar dat dan is . hierbij een uitnodiging aan de juristen om mijn redenatie onderuit te halen.
 
Heb je gekeken naar het Besluit Luchtverkeer 2014 zoals dat geldigis vanaf 2018? En dan daarbij de vrijstellingsregeling van vorig jaar?

Verzonden met mijn SM-N960F en de Dronepilots.nl app