EASA implementeert U-space

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Eric-Jan

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
11 sep 2016
Berichten
1.378
Waarderingsscore
619
Punten
113
Leeftijd
57
Locatie
Haarlem
Website
ericje.blogspot.nl
Leesvoer!

Middels COMMISSION IMPLEMENTING REGULATION (EU) 2021/664, 665, 666 implementeert EASA U-space.

Wie het eerst alle gevolgen voor "ons, gewone dronevliegers" heeft gevonden wint eeuwige roem!



 
Laatst bewerkt:
de */666 is voor manned aircraft operating in U-space en is lekker klein. Het enige significante wat er in staat (naast eventuele luchtruimstructuurwijzigingen in de toekomst) is dat een manned airccraft "shall continuously make themselves electronically conspicuous to the U-space service providers", wat er op neer komt dat je ADSB-OUT moet hebben, tenzij U-Space service providers actief Mode-S transponder informatie verzamelen. Het grote verschil in deze tussen ADSB en Mode-S transponder is dat een transponder reageert op een "ping" en ADSB periodiek uit zichzelf uitzendt, ongeacht of er een ontvanger op de informatie zit te wachten.
 
Het komt er allemaal op neer dat lidstaten U-space gaan definiëren. Om van U-space gebruik te mogen maken moet je aan voorwaarden voldoen, opdat een U-space Service Provider zijn werk (alles in veilige banen leiden) kan doen. Dus ADSB-OUT, vliegplan, coördinatie met de U-space service provider, dat sort zaken.
U-space zal officieel gepubliceerd worden zodra het door de lidstaten gedefinieerd is. Daar hebben ze tot 2023 de tijd voor. Dus zo'n vaart zal het op korte termijn iet lopen. Maar wellicht wel iets om je alvast wat in te verdiepen, want als je niet aan de voorwaarden voldoet, dan is U-space (ook) verboden luchtruim.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Nordflow
Het enige significante wat er in staat (naast eventuele luchtruimstructuurwijzigingen in de toekomst) is dat een manned airccraft "shall continuously make themselves electronically conspicuous to the U-space service providers", wat er op neer komt dat je ADSB-OUT moet hebben, tenzij U-Space service providers actief Mode-S transponder informatie verzamelen.

ADS-B Out verplicht voor bemande luchtvoertuigen zou prettig zijn als dronessystemen tegen die tijd steeds meer ADS-B-ontvangers gaan bevatten, zoals DJI al begonnen is te gaan doen.

We gaan het zien.
 
Het komt er allemaal op neer dat lidstaten U-space gaan definiëren. Om van U-space gebruik te mogen maken moet je aan voorwaarden voldoen, opdat een U-space Service Provider zijn werk (alles in veilige banen leiden) kan doen. Dus ADSB-OUT, vliegplan, coördinatie met de U-space service provider, dat sort zaken.
U-space zal officieel gepubliceerd worden zodra het door de lidstaten gedefinieerd is. Daar hebben ze tot 2023 de tijd voor. Dus zo'n vaart zal het op korte termijn iet lopen. Maar wellicht wel iets om je alvast wat in te verdiepen, want als je niet aan de voorwaarden voldoet, dan is U-space (ook) verboden luchtruim.

CAA UK: ‘Electronic Conspicuity (EC) is an umbrella term for a range of technologies that can help airspace users to be more aware of other aircraft in the same airspace. It includes transponders and radios’.

Dus ook een Mode S transponder valt onder electronic conspicuity. In Nederland is de Mode S transponderverplichting ver doorgevoerd (verder dan elk ander land in Europa) en zijn zelfs zweefvliegtuigen op bepaalde tijden en in TMZ’s verplicht een transponder te hebben. Ook FLARM (meer dan de helft van de GA in Europa is hier mee uitgerust) behoort tot e-conspicuity. De uitdaging zit hem vooral in het ‘compatible’ maken van deze verschillende technieken.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt: