Eerste EASA webinar (voor recreanten)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Ik heb alvast wat vragen klaargezet (heel irritant, je kunt echt maar zeer korte vragen indienen, en ik heb geen idee of ze aan de orde gaan komen, maar goed):

Schermafbeelding 2020-12-09 om 11.52.43.png
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Een aanfluiting, die webinar. Net iets meer dan 1.000 kijkers, slecht te volgen, antwoorden die volgens mij niet kloppen (zoals over het nachtvliegen: EASA stelt dat dit gewoon mag, maar volgens mij gaat er in Nederland toch echt wel iets anders gelden)
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Ik zag/hoorde het. Volgens mij is meer dan 50% van de vragen afkomstig uit NL :))
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Een aanfluiting, die webinar. Net iets meer dan 1.000 kijkers, slecht te volgen, antwoorden die volgens mij niet kloppen (zoals over het nachtvliegen: EASA stelt dat dit gewoon mag, maar volgens mij gaat er in Nederland toch echt wel iets anders gelden)
Ja maar als de EASA het zegt, dan is het toch zo? Zo moest het toch gaan werken?
 
EASA is duidelijk meer Duits/Frans/Spaans georiënteerd, dan Nederlands..
 
Ik heb die webinar terug gekeken en een paar dingen vallen mij op:


6:30min.
* Zij zeggen dat het enige wat uitgestraald wordt via remote-ID, je expolitantnummer is, en dat de politie de enige is die dat kan 'ontcijferen'.
Interessant omdat in een ander draadje op het forum de politie totaal niet op de hoogte blijkt van de nieuwe regels en bijbehorende zaken. Er wordt niks gezegd over locatie of history.

7:50min.
Daar wordt gezegd dat er gewerkt wordt aan een goedkope en lichte remote-ID module voor op drones die dat niet standaard hebben...
Maar dan heb je nog steeds geen Cx label, dus een A1/A2 (Legacy) drone wordt in 2023 verbannen naar A3.
Mag ik dan nog wel A3 vligen met b.v. de Spark of Mavic 2, zonder Cx, en zonder remote-ID?

11:50min.
Hij vat C0 en C1 samen onder 1 noemer tot <900gram. En dat je daarmee over mensen mag vliegen., maar liever niet.
Terwijl de documentatie toch zegt dat C1 (250 - 900 gram) niet over mensen mag.

14:55min.
Hier wordt uitgelegd wat je straks met je Legacy drone mag. tot 250gr. mag je A1 vliegen, boven 250gr. moet je A3 vliegen. Niks over remote-id! Wat is dan de toegevoegde waarde van die module waar ze het op 7:50min over hadden?!

30:00min.
Op de vraag van Wiebe:
"Certain countries (like NL) are about to introduce new national drone rules on top of the EU rules. How can drone users from other countries know about this?"
kwam het antwoord dat "er geen wijzigingen gemaakt mogen worden aan het EU regelpakket. Alleen zaken met een variabele waarde zoals de omvang en lokatie van no-fly zones, en de hoogte van lespremies en boetes".

39:45min.
Can I make a repair or modification to a Cx drone?
(Mag ik een Cx drone repareren of modificeren?)

"Modificaties zijn (begrijpelijk) niet toegestaan, Je drone valt dan buiten zijn CX toelating en wordt dan gezien als Legacy, en dus A3 catagorie vliegen.
Reparaties mogen wel, maar enkel zoals beschreven en goedgekeurd in de handleiding."
Dus aftermarket props zijn niet meer toegestaan??

43:45min.
Mag je in de open categorie in het donker vliegen? Ook al zegt mijn land van niet?!
"Ja dat mag, en zijn geen bijzondere beperkingen, behalve dat de operator de drone moet kunnen zien.
Een drone met Cx label zal ook voorzien zijn van licht om dit mogelijk te maken. Dit zal een groen flitslicht zijn, zodat handhaving daar een drone in kan herkennen".
Hoe blijft dit in NL overeind? Zeker ook als NL niet zelf een regel mag toevoegen aan het EU pakket?! zie 30:00min.

49:50min.
DJI heeft aangekondigd dat bepaalde drones achteraf voorzien kunnen worden aangeast voor een Cx label, is dat mogelijk?
Ja, de fabrikant mag dat doen via retrofit / firmware. De drone moet dan wel via de MRA voor het label.

54:40min.
Zijn de technische vereisten voor Cx certificering al duidleijk?
Ja, die zijn al gepubliceerd (06-2019) in de reguleringen, op de EASA site.
De standaarden voor fabrikanten waar de drones aan moeten voldoen worden nog fijn getuned en worden midden 2021 klaar verwacht.
Fabrikanten mogen al wel drones uitbrengen met Cx label onder de reeds bekende Cx standaarden. Die kunnen we al snel verwachten.

56:10min.
De vraag van PeSHir: Komt er een europese app of website waar je alle benodigde vluchtinfo kan vinden?
Er wordt op europees niveau aan gewerkt aan 1 website met alle info per land.
Het wordt dan een uniforme EU kaart, met alle dezelfde kleuren en betekenissen voor duidelijkheid.

57:35
Weer een vraag van Wiebe:
"Is it possible to get your basic A1/A3 license in country X, and apply for the additional A2 license in country Y?
How will country Y verify the A1/A3 from X?"

De bepaling is dat elk bewijs, in welk land dan ook gehaald, erkend wordt door het andere land.
We zijn een EU brede database aan het coordineren met alle lidstaten, waarin alle behaalde bewijzen staan.
Zodoende kunnen alle landen op een eenduidige manier de gegevens inzien.

59:40min.
De handhaving (politie) in het land waar je vliegt kan aan de hand van het door de drone uitgezonden exploitantnummer de gegevens van de operator opvragen, dit kan dan EU wijd.



mvg,
Martijn.