Eerste testvluchten DJI mini 2

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Elpedro

New Member
Lid geworden
17 dec 2020
Berichten
27
Waarderingsscore
8
Punten
3
Leeftijd
60
Locatie
Nieuwerkerk aan den IJssel
Afgelopen weekend was het perfecte moment op mijn nieuwe DJI mini 2 voor het eerst als onervaren drone vlieger te testen.
Zaterdag stond in het teken van alles binnen de DJI FLy app ontdekken en vooral het gevoel krijgen bij de besturing van zo'n drone.
Zondag was het eerste echte vlucht moment en daar werd het toch wel een beetje spannend.
Op zo'n anderhalve kilometer afstand stond het object wat mijn doel was om vast te leggen.
(aub geen opmerkingen dat je de drone altijd in het zicht moet houden want dat is bekend, maar ik kon helaas niet dichterbij komen)
Eerlijk gezegd had ik die zaterdag soms al problemen om het ding te zien en dan zat hij qua afstand en hoogte echt niet ver van mij vandaan, ik
hoorde hem wel maar zag hem soms niet :) (ok... Pearl heeft brillen in de aanbieding).
Maar die zondag had ik in mijn vlucht op weg naar het doelobject een eerste obstakel, te weten... hoogspanningsmasten op zo'n 750 meter bij mijn vertrekpunt vandaan.

DJI_0023.jpg

Het was verdomd moeilijk in te schatten hoe dichtbij ik in mijn vlucht was en hoe hoog die 'krengen' zijn en ben voor de zekerheid
maar op 10 meter hoogte er onder door gevlogen.

Toen ik eenmaal bij mijn doelobject aangekomen was (een tweetal molens) liep ik eigenlijk tegen hetzelfde probleem aan.
Ik had er graag een rondje omheen gevlogen maar de lef ontbrak want ik kon niet goed inschatten hoe hoog die molens zijn en had vanaf
mijn schermpje op mijn mobiel (misschien ook door de zon die er op scheen) moeite om dit in te schatten.

DJI_0029-2.jpg

Zijn dit problemen die jullie als ervaren drone vliegers ook ervaren... het inschatten van hoogte van objecten?
Lullig gezegd kun je antwoorden dat je dan gewoon een stuk hoger moet gaan vliegen maar dat lef en vertrouwen ontbrak op dat moment
en misschien zijn er hulp regeltjes c.q. tips voor?

Een tweede issue waar ik op dat moment niet tegenaan liep maar waar ik wel benieuwd naar ben is het volgende:
als ik bijvoorbeeld naar Ierland of Oostenrijk ga en daar mooie drone opnames van de kliffen (IRL) of bergen (OOS) wil gaan maken zit ik waarschijnlijk al op een bepaalde hoogte als ik mijn drone start.
Als ik dan vervolgens naar beneden vlieg langs een kliff of het dal van een bergketen gan ik dan qua hoogte onder de 0 meter?
Hoe wordt dit in je app qua hoogte meting aangegeven?
Mede gezien het feit dat ik toch wel een beetje wil vertrouwen op mijn RTH optie en instellingen die ik daar in stel.

Misschien wat vreemde vragen en/of issues maar schaar dit maar onder mijn gebrek aan ervaring.... en lef!
 
Afgelopen weekend was het perfecte moment op mijn nieuwe DJI mini 2 voor het eerst als onervaren drone vlieger te testen.
Zaterdag stond in het teken van alles binnen de DJI FLy app ontdekken en vooral het gevoel krijgen bij de besturing van zo'n drone.
Zondag was het eerste echte vlucht moment en daar werd het toch wel een beetje spannend.
Op zo'n anderhalve kilometer afstand stond het object wat mijn doel was om vast te leggen.
(aub geen opmerkingen dat je de drone altijd in het zicht moet houden want dat is bekend, maar ik kon helaas niet dichterbij komen)
Eerlijk gezegd had ik die zaterdag soms al problemen om het ding te zien en dan zat hij qua afstand en hoogte echt niet ver van mij vandaan, ik
hoorde hem wel maar zag hem soms niet :) (ok... Pearl heeft brillen in de aanbieding).
Maar die zondag had ik in mijn vlucht op weg naar het doelobject een eerste obstakel, te weten... hoogspanningsmasten op zo'n 750 meter bij mijn vertrekpunt vandaan.

Bekijk bijlage 2442

Het was verdomd moeilijk in te schatten hoe dichtbij ik in mijn vlucht was en hoe hoog die 'krengen' zijn en ben voor de zekerheid
maar op 10 meter hoogte er onder door gevlogen.

Toen ik eenmaal bij mijn doelobject aangekomen was (een tweetal molens) liep ik eigenlijk tegen hetzelfde probleem aan.
Ik had er graag een rondje omheen gevlogen maar de lef ontbrak want ik kon niet goed inschatten hoe hoog die molens zijn en had vanaf
mijn schermpje op mijn mobiel (misschien ook door de zon die er op scheen) moeite om dit in te schatten.

Als ik dan vervolgens naar beneden vlieg langs een kliff of het dal van een bergketen gan ik dan qua hoogte onder de 0 meter?
Als je lager gaat vliegen dan van waar je bent opgestart, ga je inderdaad onder de 0 meter.
Als je terug met zekerheid en risicoloos naar Home wilt vliegen, stijg dan een flink eind op en activeer dan je RTH-functie.
 
Als je terug met zekerheid en risicoloos naar Home wilt vliegen, stijg dan een flink eind op en activeer dan je RTH-functie.
Inderdaad. Gelijk aan, of hoger dan de ingestelde RTH hoogte. Dan komt hij op de huidige hoogte terug.

Uit de handleiding:
"It is important to set a suitable RTH altitude before each flight. Launch DJI Fly and set the RTH altitude. In Smart RTH and Low Battery RTH, if the current altitude of the aircraft is less than the RTH altitude, it automatically ascends to the RTH altitude first. If the altitude of the aircraft reaches or is higher than the RTH altitude, it will fly to the Home Point at its current altitude."

mvg,
Martijn.
 
-Voor je eerste testvlucht zocht je het niet dicht bij huis:)
-hoogte en diepte inschatting en dat dit soms lastig is, is herkenbaar.
-qua afstand en VLOS ben je op de hoogte.
Wist je ook dat je min 150m (horizontaal gerekend) afstand moet houden tot hoogspanningsmasten/lijnen?

Verzonden met mijn Nokia 8.1 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo
Wist je ook dat je min 150m (horizontaal gerekend) afstand moet houden tot hoogspanningsmasten/lijnen?

Kun je eventueel vermelden of dat voor A1, A2, A3 geldt?

Ik heb zo ongeveer alles gelezen wat er is voor wat betreft regelgeving maar word er echt hoorndol van.

Dit is echt niet meer te volgen en als gevolg zul je wildgroei krijgen van drones die vliegen waar het niet mag.
Gewoonweg te veel regels die in praktijk niet volgbaar zijn en ook niet simpel uitgelegd worden door de Overheid.

Eigenlijk hetzelfde dat elke burger de wet moet kennen hetgeen in praktijk natuurlijk nooit het geval is (als je wetten al kunt volgen qua taalgebruik, diverse verwijzen naar andere artikelen of lid X artikel Y etc)

Begrijp me niet verkeerd!
Ik wil echt conform de wet vliegen met mijn Drone maar met alle niet duidelijke restricties is dat gewoon niet te doen.

Laat ik me maar niet uitlaten (doe ik het toch :)) over de belachelijk grote CTR van o.a. Lelystad (per 7 November 2020) die zo ongeveer heel Flevoland omvat.
  1. Dit terwijl dit in stelling is gebracht voor als Lelystad Airport volledig operationeel is hetgeen vooralsnog nog niet het geval is.

  2. Diverse objecten zoals windmolens tot 220 meter hoog gaan. Ja, als ik daar een fly-awy zou krijgen dan zou mijn Drone een gevaar voor reguliere luchtvaart kunnen zorgen.
    Echter, als ik mijn Drone net buiten de CTR laat opstijgen dan heb je precies eenzelfde risico.
    Is het niet zo dat ze de CRT (zoals ook in ZO Brabant, Rotterdam) gewoon zo groot maken dat er geen discussie mogelijk is afgezien van een eventueel concreet risico?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: LeoDe en Sjakie
Afgelopen weekend was het perfecte moment op mijn nieuwe DJI mini 2 voor het eerst als onervaren drone vlieger te testen.
Zaterdag stond in het teken van alles binnen de DJI FLy app ontdekken en vooral het gevoel krijgen bij de besturing van zo'n drone.
Zondag was het eerste echte vlucht moment en daar werd het toch wel een beetje spannend.
Op zo'n anderhalve kilometer afstand stond het object wat mijn doel was om vast te leggen.
(aub geen opmerkingen dat je de drone altijd in het zicht moet houden want dat is bekend, maar ik kon helaas niet dichterbij komen)
Eerlijk gezegd had ik die zaterdag soms al problemen om het ding te zien en dan zat hij qua afstand en hoogte echt niet ver van mij vandaan, ik
hoorde hem wel maar zag hem soms niet :) (ok... Pearl heeft brillen in de aanbieding).
Maar die zondag had ik in mijn vlucht op weg naar het doelobject een eerste obstakel, te weten... hoogspanningsmasten op zo'n 750 meter bij mijn vertrekpunt vandaan.

Bekijk bijlage 2442

Het was verdomd moeilijk in te schatten hoe dichtbij ik in mijn vlucht was en hoe hoog die 'krengen' zijn en ben voor de zekerheid
maar op 10 meter hoogte er onder door gevlogen.

Toen ik eenmaal bij mijn doelobject aangekomen was (een tweetal molens) liep ik eigenlijk tegen hetzelfde probleem aan.
Ik had er graag een rondje omheen gevlogen maar de lef ontbrak want ik kon niet goed inschatten hoe hoog die molens zijn en had vanaf
mijn schermpje op mijn mobiel (misschien ook door de zon die er op scheen) moeite om dit in te schatten.

Bekijk bijlage 2443

Zijn dit problemen die jullie als ervaren drone vliegers ook ervaren... het inschatten van hoogte van objecten?
Lullig gezegd kun je antwoorden dat je dan gewoon een stuk hoger moet gaan vliegen maar dat lef en vertrouwen ontbrak op dat moment
en misschien zijn er hulp regeltjes c.q. tips voor?

Een tweede issue waar ik op dat moment niet tegenaan liep maar waar ik wel benieuwd naar ben is het volgende:
als ik bijvoorbeeld naar Ierland of Oostenrijk ga en daar mooie drone opnames van de kliffen (IRL) of bergen (OOS) wil gaan maken zit ik waarschijnlijk al op een bepaalde hoogte als ik mijn drone start.
Als ik dan vervolgens naar beneden vlieg langs een kliff of het dal van een bergketen gan ik dan qua hoogte onder de 0 meter?
Hoe wordt dit in je app qua hoogte meting aangegeven?
Mede gezien het feit dat ik toch wel een beetje wil vertrouwen op mijn RTH optie en instellingen die ik daar in stel.

Misschien wat vreemde vragen en/of issues maar schaar dit maar onder mijn gebrek aan ervaring.... en lef!
Voor een eerste drone vlucht pak je het wel gelijk 'fors' aan.
Mijn eerste drone vlucht bestond uit een hoogte van ongeveer 8 meter met een maximale afstand van 25 meter.
verschil moet er zijn :)
Inschatten van hoogte blijft ook voor mij lastig. Wat helpt is het gebruik van je camera als hulpmiddel. Als je camera bijv. recht (horizontaal) staat en je hangt stil (hoveren) kun je grofweg zien of je object hoger of lager is dan je drone. Als je bijvoorbeeld naar een brug vliegt en je kunt via de camera de onderzijde van de brug zien, kun je er ook onderdoor vliegen, idem met de bovenkant. Zie je het wegdek van de brug, kun je er overheen. Overigens houd ik zelf altijd veilige hoogtes aan. De enige situatie die ik nog steeds heel moeilijk vind is vliegen in een bos (dus niet over een bos maar er door heen). Zo kan bijv. de camera van de mini2 niet 90 graden omhoog en kan ik dus niet zien of ik loodrecht omhoog kan zonder obstakels zoals takken. Naar beneden gaat redelijk goed omdat je dan je camera 90 graden omlaag kunt zetten. Ook helpt dan inzoomen om details te zien. Daarnaast rustig vliegen. Mijn drone staat 99% in cine mode. Daarbij verplaats ik mijzelf veel om zichtlijnen te hebben voor de drone. Als ik het kan (over)zien, durf ik over wat grotere afstand zijwaarts te vliegen of tussen rijen bomen door te vliegen. Overigens ben ik nog elke dag aan het leren. Lef vind ik persoonlijk geen goed woord, het heeft niet zoveel met durf te maken, meer met verstand.
Laatste tip is om met de drone op ooghoogte veel te oefenen om gevoel met de sticks te krijgen. Dus vooruit, links, rechts, draaien etc. Dit dat je bijna vanuit automatisme weet welke kant je stick moet voor een bepaalde beweging. Vooral links/rechts, vooruit/achteruit wil wel eens lastig zijn als de drone (camera) niet recht voor je uit staat.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken het gevoel van door het bos de bomen niet kunnen zien. Blijkbaar is het erg moeilijk om 1 flyer te maken met alle regels.

Maar goed in de bijlage een artikel uit de staatscourant. Qua de 150 m afstand verwijs ik je naar artikel 8 en de bijlage en geldt dit voor alle categorien.
 

Bijlagen

  • staatscourant deel I .pdf
    580,1 KB · Weergaven: 19
  • staatscourant deel II .pdf
    511,8 KB · Weergaven: 15
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Voor een eerste drone vlucht pak je het wel gelijk 'fors' aan.
Mijn eerste drone vlucht bestond uit een hoogte van ongeveer 8 meter met een maximale afstand van 25 meter.
verschil moet er zijn :)
Inschatten van hoogte blijft ook voor mij lastig. Wat helpt is het gebruik van je camera als hulpmiddel. Als je camera bijv. recht (horizontaal) staat en je hangt stil (hoveren) kun je grofweg zien of je object hoger of lager is dan je drone. Als je bijvoorbeeld naar een brug vliegt en je kunt via de camera de onderzijde van de brug zien, kun je er ook onderdoor vliegen, idem met de bovenkant. Zie je het wegdek van de brug, kun je er overheen. Overigens houd ik zelf altijd veilige hoogtes aan. De enige situatie die ik nog steeds heel moeilijk vind ik vliegen in een bos (dus niet over een bos maar er door heen). Zo kan bijv. de camera van de mini2 niet 90 graden omhoog en kan ik dus niet zien of ik loodrecht omhoog kan zonder obstakels zoals takken. Naar beneden gaat redelijk goed omdat je dan je camera 90 graden omlaag kunt zetten. Ook helpt dan inzoomen om details te zien. Daarnaast rustig vliegen. Mijn drone staat 99% in cine mode. Daarbij verplaats ik mijzelf veel om zichtlijnen te hebben voor de drone. Als ik het kan (over)zien, durf ik over wat grotere afstand zijwaarts te vliegen of tussen rijen bomen door te vliegen. Overigens ben ik nog elke dag aan het leren. Lef vind ik persoonlijk geen goed woord, het heeft niet zoveel met durf te maken, meer met verstand.
Laatste tip is om met de drone op ooghoogte veel te oefenen om gevoel met de sticks te krijgen. Dus vooruit, links, rechts, draaien etc. Dit dat je bijna vanuit automatisme weet welke kant je stick moet voor een bepaalde beweging. Vooral links/rechts, vooruit/achteruit wil wel eens lastig zijn als de drone (camera) niet recht voor je uit staat.
Zelfde hier, eerste vlucht in de tuin, 11 meter hoog, leren met de controls om te gaan, verschillend richtingen enz, als ik een vlucht op locatie wil dan ga ik de omgeving eerst verkennen, om de hoogte in te schatten, bv bomen, zendmasten, verlichting op sportveld enz, dan ga ik gewoon even voor het object hooveren en omhoog tot op de hoogte van of er voorbij dan weet ik wat mijn minimum hoogte moet zijn om de vlucht te doen zonder me zorgen te moeten maken over objecten op de vliegroute...

mvg,
 
Heren, mijn dank voor jullie reacties en adviezen.
Misschien had ik het niet helemaal helder verwoord, maar mijn eerste vlucht was die zaterdag in een weiland waar ik niet verder gevlogen heb dan ongeveer 30 meter ver en 30 meter hoog en zelfs toen was ik de drone soms al visueel kwijt ;)
Juist die dag had ik gebruikt om de opties van de app te ontdekken en daarmee te spelen.
Tevens die dag van alles gedaan qua besturing/controls om een beetje het gevoel te krijgen.
Pas de zondag daarna ben ik verder gaan vliegen.
Die 150m afstand van een hoogspanningsmast was bij mij idd niet bekend.
De tips m.b.t. de hoogte inschatten ga ik zeker gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: PaulJ
Heren, mijn dank voor jullie reacties en adviezen.
Misschien had ik het niet helemaal helder verwoord, maar mijn eerste vlucht was die zaterdag in een weiland waar ik niet verder gevlogen heb dan ongeveer 30 meter ver en 30 meter hoog en zelfs toen was ik de drone soms al visueel kwijt ;)
Juist die dag had ik gebruikt om de opties van de app te ontdekken en daarmee te spelen.
Tevens die dag van alles gedaan qua besturing/controls om een beetje het gevoel te krijgen.
Pas de zondag daarna ben ik verder gaan vliegen.
Die 150m afstand van een hoogspanningsmast was bij mij idd niet bekend.
De tips m.b.t. de hoogte inschatten ga ik zeker gebruiken.
Hoogspanningsmasten kunnen ook verstoring geven aan het rc signaal. Hoeft niet maar kan