Eerste vlucht in Skeyes gecontroleerd gebied (EBAW VLL2)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

TonioRoffo

Active Member
Lid geworden
2 jan 2021
Berichten
189
Waarderingsscore
74
Punten
28
Locatie
Antwerpen, Belgie
Zonet m'n eerste vlucht uitgevoerd, met toelating, in EBAW VLL2.

Na registratie op DSA van Skeyes een aanvraag gedaan (allemaal voor de hand liggend, enkel even opletten met de tijd, die is in UTC (GMT) aangegeven) en nadien de DSA Fly (web)app opengehouden.

Op de aangegeven tijd werd m'n vlucht "actief" in de DSA Fly app en kon ik "takeoff" aangeven. Ik diende nog wel even te wachten want er was een bericht ("All UAV's to land until further notice) - na het verdwijnen van het bericht kon ik dus gaan vliegen, met als enige beperking een plafond van 150 voet. Nadien netjes aangegeven dat ik geland was en de openstaande aanvraag gesloten.

't Gaat allemaal erg vlot, maar 2 dingen zijn lastig:

1) De DSA Fly app moet bij mij draaien op de telefoon die ik ook voor m'n DJI controller gebruik, dus ik zie de website niet meer in de browser
2) Ik ben dus niet zeker dat eventuele meldingen ("nu landen") als popups verschijnen of niet

Tot dit allemaal wat duidelijker is, zal ik deze optie maar sporadisch gaan gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager en EmpieDrone
1) De DSA Fly app moet bij mij draaien op de telefoon die ik ook voor m'n DJI controller gebruik, dus ik zie de website niet meer in de browser

Tweedehands een tweede toestel van Marktplaats op de kop tikken?
 
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo
Ik ben meer richting kleine tablet aan 't denken, 8 inch zou ideaal zijn, maar er is niet veel (meer) op de markt te vinden.
Niet genoeg tablets op de markt? Tweedehands misschien niet, maar nieuw wel. Ik heb vorig jaar zelf nog een nieuwe (Samsung) gekocht, voor op vakantie. Voldoende keus en verrassend lage prijzen. Zo laag dat ik niets eens voor een tweedehands zou gaan kijken.
 
Zonet m'n eerste vlucht uitgevoerd, met toelating, in EBAW VLL2.

Na registratie op DSA van Skeyes een aanvraag gedaan (allemaal voor de hand liggend, enkel even opletten met de tijd, die is in UTC (GMT) aangegeven) en nadien de DSA Fly (web)app opengehouden.

Op de aangegeven tijd werd m'n vlucht "actief" in de DSA Fly app en kon ik "takeoff" aangeven. Ik diende nog wel even te wachten want er was een bericht ("All UAV's to land until further notice) - na het verdwijnen van het bericht kon ik dus gaan vliegen, met als enige beperking een plafond van 150 voet. Nadien netjes aangegeven dat ik geland was en de openstaande aanvraag gesloten.

't Gaat allemaal erg vlot, maar 2 dingen zijn lastig:

1) De DSA Fly app moet bij mij draaien op de telefoon die ik ook voor m'n DJI controller gebruik, dus ik zie de website niet meer in de browser
2) Ik ben dus niet zeker dat eventuele meldingen ("nu landen") als popups verschijnen of niet

Tot dit allemaal wat duidelijker is, zal ik deze optie maar sporadisch gaan gebruiken.
Ik vroeg met net af als je in een gecontroleerd gebied gevlogen hebt (wschl omgeving Antwerpen?) , zat je dan ook in door DJI 'restricted zone'? Of een 'Authorization Zone'? Zoja? Dan moet je die ook laten unlocken van DJI? Dus dubbelop eigenlijk....
 
Ik vroeg met net af als je in een gecontroleerd gebied gevlogen hebt (wschl omgeving Antwerpen?) , zat je dan ook in door DJI 'restricted zone'? Of een 'Authorization Zone'? Zoja? Dan moet je die ook laten unlocken van DJI? Dus dubbelop eigenlijk....
In mijn geval een authorization zone (klik ok, next, je neemt verantwoordelijkheid, geen unlock). Als ik naar de kaart van DJI zien, dan is de VLL0 echt een no fly zone.
 
Laatst bewerkt:
Niet genoeg tablets op de markt? Tweedehands misschien niet, maar nieuw wel. Ik heb vorig jaar zelf nog een nieuwe (Samsung) gekocht, voor op vakantie. Voldoende keus en verrassend lage prijzen. Zo laag dat ik niets eens voor een tweedehands zou gaan kijken.
Niet zo veel in tussenformaten. 10", zoveel je wil, maar ik zoek iets kleiner.
 
Ben je zeker dat je eventuele meldingen tijdens je vlucht enkel kan bezichtigen via de website? Krijg je geen mailtje of sms? Ze weten immers perfect wanneer je vlucht actief is of niet en je hebt je moeten registeren met al deze gegevens. Theoretisch zouden ze je op die manier ook op de hoogte kunnen houden.

Want zoals je zelf zegt het toestel dat je gebruikt om je vlucht aan en af te melden gebruik je meestal ook om je drone te besturen. Ik denk dat dit voor de meeste hobby droners wel zo zou zijn.

Wie weet dat een echte native DSA app hier wel wat verbetering in kan geven. Maar ik vrees dat de ontwikkeling hierin best wel traag gaat.
 
Ben je zeker dat je eventuele meldingen tijdens je vlucht enkel kan bezichtigen via de website? Krijg je geen mailtje of sms? Ze weten immers perfect wanneer je vlucht actief is of niet en je hebt je moeten registeren met al deze gegevens. Theoretisch zouden ze je op die manier ook op de hoogte kunnen houden.

Want zoals je zelf zegt het toestel dat je gebruikt om je vlucht aan en af te melden gebruik je meestal ook om je drone te besturen. Ik denk dat dit voor de meeste hobby droners wel zo zou zijn.

Wie weet dat een echte native DSA app hier wel wat verbetering in kan geven. Maar ik vrees dat de ontwikkeling hierin best wel traag gaat.
Ik kreeg tijdens de vlucht een "land all UAV's until further notice" - heb dit niet op SMS aangekregen.

De DSA is ook duidelijk:

A flight may be cancelled at any time for safety or security reasons by the ATS unit concerned.Via DSA Tool or Tel


Onhandig, maar het is nu eenmaal wat het is.
 
iPad oplossingen zijn me te rijk enkel om te vliegen

Dan is er nog de Samsung Tab 8 - die zou issues vertonen - zwart beeld alvorens je gaat vliegen, je moet dan een handeling doen om dat goed te krijgen (transmissieinstellingen aanpassen & terugzetten)

Resteert er nog de https://www.coolblue.nl/product/854392/lenovo-tab-m8-fhd-32gb-wifi-zilver.html

Daar hoor ik van dat het "traag" zou zijn, maar aan die prijs mssh wel een gokje waard.
 
Zaterdag een vlucht aangevraagd voor in Oostende. Ter hoogte van het skatepark. Is goedgekeurd. Ongelooflijk... Méér restricities kan je niet hebben op die plek.... Heb mezelf ook heel beperkt in hoogte en ruimte.. Dit heeft dan wschl ook geholpen...
1613987548632.png1613987571926.png
 
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo
Wow ja, lastige plaats!

Coastal helicopter area was niet actief op dat moment. Skeyes gaat ook enkel over de VLL's, ze trekken zich niets aan van andere zones.

Mocht/kon je vliegen in die MIL helistrip Oostende zone? edit: never mind, zie inderdaad dat het mag onder de 900gr.
 
Laatst bewerkt:
Je hoeft niet te gokken. Bij Coolblue mag je een product binnen 30 dagen retour sturen. Op de website staat onder 'Klantenservice' hoe dat werkt.
Heb er eentje ondertussen. Werkt wel leuk, maar toch nog een beugeltje nodig gehad, pastte net niet in de remote, ik had gehoopt van wel.

Verder is het scherm reflecterend, ik wacht nu op een matte coating en probeer dan nog eens.

PS. 't Gaat over een Lenovo M8 FHD. Zeker niet de snelste pad, maar als je alle syncs, meldingen e.d. uitschakelt werkt het vlot, absoluut geen problemen met DJI Fly, behalve dan geen kompas meer. Google maps kaarten cachen en daarop vliegen als ik het even niet meer weet.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
Zou ik ook mijn vlucht moeten aanvragen (mini2) in onderstaande zone?
Op dit moment is enkel "KOKSIJDE CLIMB OUT" actief.
100.jpg
Maar als ik dan klik op de actieve zone KOKSIJDE CLIMB OUT dan staat er een ondergrens van 1100 ft AMSL. Zou ik dan kunnen zeggen dat ik hier kan vliegen zonder aanvraag? Ik kom nooit tot die 1100 ft AMSL.
Moest de IEPER HELICOPTER TRAINING AREA actief zijn dan weet ik zeker dat het niet kan want daar is de ondergrens 0 ft AMSL.
102.jpg
 
Héél lastig te ontrafelen deze. Ik krijg niks te zien behalve Koksijde climb out. Maar geen details. Als ik verder zoek op Geozones bij EBR25 vind ik nu>>> alle UAS vluchten zijn verboden. Ziet er niet OK uit op dit moment.
 
Jammer. Of in een aanvraag zal doen voor die ene foto weet ik nog niet. Ik geraak er nog niet wijs uit hoe het allemaal in zijn werk gaat met die 2 apps.
Toch bedankt voor de info.
 
Het is inderdaad dubbel. Er staat bijzonder weinig info in. Maar voor mij (en zo hoort het is) is de richtlijn droneguide. Als ik dan een actieve zone zie met een ondergrens die hoger ligt dan waar je met een drone mag komen dan kijk ik meestal niet verder. Ik zou daar gevlogen hebben omdat ik echt van mening ben dat het mag.

Als het niet zo is dan is de informatie die via droneguide wordt meegedeeld verwarrend en/of onduidelijk. Maar voor mij zegt droneguide dat de zone Koksijde Climb-Out (EBR25) actief is tussen 1100 ft ASML en 4500 ft ASML. Aangezien ik maar maximum tot 393 ft kom is de zone niet van toepassing voor mijn drone.