Eerste vlucht met de Mavic pro

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

PHTB

Well-Known Member
Lid geworden
29 sep 2017
Berichten
1.711
Waarderingsscore
424
Punten
83
Locatie
Nijmegen
Goedemorgen mede Drone liefhebbers,

Ik heb een vraag, wat zijn de handelingen , die moeten gebeuren , voordat we de eerste vlucht met de Mavic kunnen gaan maken. Dan bedoel ik niet het laden van de accu's etc. , maar meer , moet er firmware geïnstalleerd worden of dienen er noch zaken gekalibreerd worden, dient er iets met het kompas gedaan worden, dat soort zaken.
Velen van jullie hebben al ervaring met deze Drone en ik hoor graag jullie adviezen.
Groet Tom (PHTB)


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
1 Firmware updaten
2 remote controller linken
3 calibreren kompas en vps
Dat is wat ik weet

Verzonden met mijn klapmobiel
 
Goedemiddag,

In het algemeen wordt van DJI aangeraden om de laatste updates te installeren voor je gaat vliegen. Eerlijk gezegd weet ik niet meer of ik dat ook gedaan voor mijn eerste vlucht. Nu heb ik al twee maanden geen update gedaan en het vliegen gaat prima. Als er iets gekalibreerd moet worden geeft de drone dat aan maar mijn Mavic doet dat zelden. Eén keer moest ik de sensoren aan de onderkant kalibreren, kan in het veld maar beter was om het via de DJI Assistent te doen maar inmiddels is dat al een jaar geleden. IMU heb ik laatst wel gedaan omdat ik het idee had dat de Mavic bij rechtuit vliegen wat naar links trok, daar kun je wel een filmpje op FB of YT van DJI van vinden. Hielp trouwens niet echt, vlieg soms nog iets naar links terwijl ik rechtuit wil. Kleine afwijking maar ik zal nog wel eens zoeken of ik dit kan verhelpen. Kompas kalibratie wordt ook vrijwel nooit gevraagd, misschien wel goed om eens te doen.

Ik zou zeggen; thuis de drone op tafel. Alles opstarten inclusief mobiel/tablet, wanneer er om een update gevraagd wordt deze wel doen (via wifi) en evt. kalibratie als er om gevraagd. In het veld mobiel/tablet in vliegtuigmodus (dan krijg je nooit een update vraag, die je dan via 4G moet doen). Thuis ook lekker door de menu's van instellingen en foto's instellingen gaan, dan weet je waar je zoeken moet indien nodig. Uiteraard rustig de handleiding lezen, vind ik zelf ook gewoon erg leuk!

Je ziet in de app bij het opstarten op de voorgrond van je camerabeeld automatisch een lijst met checks en als daar iets niet klopt wordt dat prominent aangegeven en kun je meestal ook niet opstijgen, gimbalslot niet verwijderd bijvoorbeeld... Als in dat menu alles goed is en drone aangeeft in GPS modus te staan (duurt soms half minuutje) en je hebt natuurlijk gezorgd voor een veilige opstijglocatie, kun je wat dronetechniek betreft vrij zorgeloos opstijgen. Mijn (technische) checklist ziet er zo uit:

· Check accu! (1x powerknop indrukken, met volle accu opstijgen)

· Check remote controller (RC) op accusterkte (1x powerknop indrukken)

· Check of SD kaart aanwezig is

· Check of mobiel/tablet voldoende opgeladen is

· Check op updates firmware (hoeft niet na iedere vlucht)

· Vouw propellers open (hoeft niet per sé, drone schudt soms iets als het niet gedaan wordt)

· Verwijder beschermkap gimbal en verwijder slot gimbal

· Bevestig mobiel of tablet op de RC en maak verbinding met de kabel

· Vouw de antennes van de RC uit.

· Sportmode UIT

· Zet drone aan (rood oranje geel, zelf check)

· Zet RC aan

· Schakel app op mobiel of tablet in en zorg dat camerabeeld verschijnt

· Check of COMPASS CALIBRATION nodig is.

· Check of GPS signaal correct is. Voorkom ATTI-mode (drone geeft ook bij ATTI mode een READY TO GO boodschap)


Misschien ben ik wat vergeten maar dan wordt ik ongetwijfeld aangevuld door anderen, hoewel het de laatste tijd vrij rustig is op het forum en in deze sectie.

Veel succes en hopelijk ook plezier!

Groeten,

Marcel
 
Bedankt voor de vele tips. Kan je op de afstandsbediening ook instellen of je mode 1 of 2 wilt vliegen ?
In welke mode staat de Mavic standaard ?
 
Mode 2 denk ik maar via instellingen en dan remote controller instellingen kun je dat zo veranderen

Verzonden met mijn klapmobiel
 
Goedemiddag,

In het algemeen wordt van DJI aangeraden om de laatste updates te installeren voor je gaat vliegen. Eerlijk gezegd weet ik niet meer of ik dat ook gedaan voor mijn eerste vlucht. Nu heb ik al twee maanden geen update gedaan en het vliegen gaat prima. Als er iets gekalibreerd moet worden geeft de drone dat aan maar mijn Mavic doet dat zelden. Eén keer moest ik de sensoren aan de onderkant kalibreren, kan in het veld maar beter was om het via de DJI Assistent te doen maar inmiddels is dat al een jaar geleden. IMU heb ik laatst wel gedaan omdat ik het idee had dat de Mavic bij rechtuit vliegen wat naar links trok, daar kun je wel een filmpje op FB of YT van DJI van vinden. Hielp trouwens niet echt, vlieg soms nog iets naar links terwijl ik rechtuit wil. Kleine afwijking maar ik zal nog wel eens zoeken of ik dit kan verhelpen. Kompas kalibratie wordt ook vrijwel nooit gevraagd, misschien wel goed om eens te doen.

Ik zou zeggen; thuis de drone op tafel. Alles opstarten inclusief mobiel/tablet, wanneer er om een update gevraagd wordt deze wel doen (via wifi) en evt. kalibratie als er om gevraagd. In het veld mobiel/tablet in vliegtuigmodus (dan krijg je nooit een update vraag, die je dan via 4G moet doen). Thuis ook lekker door de menu's van instellingen en foto's instellingen gaan, dan weet je waar je zoeken moet indien nodig. Uiteraard rustig de handleiding lezen, vind ik zelf ook gewoon erg leuk!

Je ziet in de app bij het opstarten op de voorgrond van je camerabeeld automatisch een lijst met checks en als daar iets niet klopt wordt dat prominent aangegeven en kun je meestal ook niet opstijgen, gimbalslot niet verwijderd bijvoorbeeld... Als in dat menu alles goed is en drone aangeeft in GPS modus te staan (duurt soms half minuutje) en je hebt natuurlijk gezorgd voor een veilige opstijglocatie, kun je wat dronetechniek betreft vrij zorgeloos opstijgen. Mijn (technische) checklist ziet er zo uit:

· Check accu! (1x powerknop indrukken, met volle accu opstijgen)

· Check remote controller (RC) op accusterkte (1x powerknop indrukken)

· Check of SD kaart aanwezig is

· Check of mobiel/tablet voldoende opgeladen is

· Check op updates firmware (hoeft niet na iedere vlucht)

· Vouw propellers open (hoeft niet per sé, drone schudt soms iets als het niet gedaan wordt)

· Verwijder beschermkap gimbal en verwijder slot gimbal

· Bevestig mobiel of tablet op de RC en maak verbinding met de kabel

· Vouw de antennes van de RC uit.

· Sportmode UIT

· Zet drone aan (rood oranje geel, zelf check)

· Zet RC aan

· Schakel app op mobiel of tablet in en zorg dat camerabeeld verschijnt

· Check of COMPASS CALIBRATION nodig is.

· Check of GPS signaal correct is. Voorkom ATTI-mode (drone geeft ook bij ATTI mode een READY TO GO boodschap)


Misschien ben ik wat vergeten maar dan wordt ik ongetwijfeld aangevuld door anderen, hoewel het de laatste tijd vrij rustig is op het forum en in deze sectie.

Veel succes en hopelijk ook plezier!

Groeten,

Marcel

Bij het modelvliegen wordt aangeraden eerst de afstandsbediening en daarna het vliegtuig aan te zetten en bij stoppen, precies andersom.
Zou dat bij de drone ook niet logisch zijn ?
Bij mijn vorige drone (Xiro explorer) deed ik dat ook altijd.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Afstandbediening in Mode 2 is standaard (Linkerstick, omhoog/omlaag en roteren om de as, Rechterstick, vooruit/achteruit, links/rechts zijwaarts bewegen). Ja, je kunt het instellen naar Mode 1 in DJI Go4 app via puntjes rechtsboven en dan het controller icoontje.

Ik dacht dat in handleiding staat bij opstarten eerst drone aan en dan controller, bij uitschakelen ook eerst drone uit en dan controller uit.
 
Het stamt waarschijnlijk uit de tijd, dat 2,4 GHz er nog niet was en de controle over het vliegend object beheerst moest blijven. Op diverse YouTube filmpjes zie je beide methoden, ik blijf bij wat ik ooit aangeleerd heb. Maar ieder mag zijn eigen volgorde bepalen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Zet in iedergeval multiple flightmodes op enable . Dat is handig als je ivm sterke wind in sportsmodes tegen de wind in moet vliegen en meer power moet geven , zodat je de drone terugkrijgt.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Klopt. Ik snap eigenlijk ook niet waarom dat geactiveerd moet worden. Die sportmodus schakelaar is toch genoeg om bewust te zijn dat sportmodus ingeschakeld wordt. Overigens kun je door in de app de obstakelsensoren uit te schakelen de snelheid ook al flink verhogen, net wat je wilt.