Effen voorstellen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

JtHam

New Member
Lid geworden
12 apr 2022
Berichten
24
Waarderingsscore
15
Punten
3
Leeftijd
73
Locatie
Twente
Hallo iedereen,

Ik wil me even voorstellen: Ik ben Johan, woon in Twente en ben sinds een aantal maanden in het bezit van A1/A3 en A2. Als drone gebruik ik een DJI Mavic Air 2 voor het maken van voornamelijk foto’s van cultuurlandschappen en objecten in dit soort landschappen.

Na het behalen van mijn certificaten heb ik me afgevraagd, waarom piloten met drones < 250 gram geen examen moesten afleggen. Immers deze drones mogen zeer dichtbij mensen vliegen en zullen waarschijnlijk het meest te maken hebben met het privacy probleem.

Ik heb de Air 2 gekocht met de het vermoeden dat bij mijn meeste foto’s de 150 meter afstand na invoering van Cx geen probleem zou zijn. Met wel in het achterhoofd, dat ik dan mogelijk een tweede drone zou moeten aanschaffen. Dat zou mogelijk een kleine drone kunnen zijn of een drone met een camera met een lens met een (fictief) grotere brandpuntafstand.

Ik ben nu nog aan het experimenteren met de drone. Vooral de juiste hoogte, lichtinval en hoek van de gimbal zijn voor mij de te bepalen factoren.

Wat me wel tegenvalt is DPI van de foto’s. Vroeger, ca. 10 jaar geleden, deed de drukker erg moeilijk over foto’s met < 300 DPI. Mijn Air 2 levert slechts 72 DPI. Ik weet alleen niet hoe tegenwoordig drukkers omgaan met DPI, maar in mijn beleving zijn ze ongeschikt voor drukwerk.
Voor computerweergave, ook op een groot 4K scherm, zijn de foto’s voldoende scherp als je ze niet vergroot of een uitsnede laat zien.
Doe ik dat wel, dan worden ze erg snel grofkorrelig. Maar misschien ben ik ook gewoon teveel eisend.

Achteraf ben ik dus te naïef geweest en had me beter moeten oriënteren . Maar ik zag bij geen enkele drone de DPI vermeld.

Ik kende vroeger de truc van het opwaarderen van de DPI, maar scherper dan het origineel werd het nooit. Alleen mekkerde de opmaker van de drukker dan (meestal) niet….
 
  • Leuk
Waarderingen: BramB
Hi Johan,

Heb je de RAW aanstaan? Met een RAW/ DNG bestand kun je de dpi/ppi zelf instellen in post..
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
@DDD:
ik heb vandaag een aantal foto's ook in RAW genomen en vervolgens geëxporteerd van DNG naar JPEG 300 DPI.

Bedankt voor de tip!
 
  • Leuk
Waarderingen: Mat Janssen en rcee