En wat zijn die Europese regels van medio 2019 dan wel precies?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

peSHIr

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
23 jul 2018
Berichten
1.625
Waarderingsscore
601
Punten
113
Leeftijd
50
Locatie
Vleuten
Website
about.me
Er is al meer verschenen over de Amsterdam Drone Week, maar de volgende tekst aan het begin van Nieuwe regels voor drones gaan medio 2019 in vond ik wel interessant:

Er komen nieuwe Europese regels voor drones, die tussen april en juni 2019 moeten ingaan. (...)

Drones mogen straks niet hoger dan 120 meter vliegen. Een ingebouwde chip moet voorkomen dat ze in verboden gebieden vliegen. Drone-bestuurders mogen ze pas na controle en toestemming buiten het zicht laten vliegen. (...) De regels zijn dinsdag gepresenteerd op de Amsterdam Drone Week.

Dus de regels zijn in principe bekend (gemaakt) blijkbaar nu en alleen het vertalen ervan naar huidige landelijke situaties moet nog gebeuren voor invoering voor juli 2019.

Waarschijnlijk/hopelijk zitten er geen grote verrassingen bij, maar kan iemand hier (Wiebe?) mij vertellen waar deze bekendgemaakte regels dan te vinden zijn?
 
Ah, gaat het soms hierom: BLOG | Operating drones | Amsterdam Drone Week

* Civil drones (Unmanned aircraft) | EASA

* https://www.amsterdamdroneweek.com/...hash=99F5862F036E8EE7FAC5CA1D586180F41F44B200

* En, uiteindelijk de in de voorlopige PDF brochure genoemde website: http://dronerules.eu

Er is blijkbaar al van alles, maar er duidelijk over communiceren, ho maar. (Tot nu toe dan, wat mogelijk komt omdat het allemaal nog in ontwikkeling is en nog niet officieel goedgekeurd..?)

De in de voorlopige PDF brochure genoemde classificatie (C0 t/m C4) klinkt wel logisch, al zie ik weinig verschil in de voorgestelde regels per groep. Ook mis ik definities van de grenswaarden (massa, formaat, power, capabilities zoals electronisch kenteken danwel geofencing) waar drones aan moeten voldoen om in welke groep te vallen; er staat nu alleen maar "check indicatie op je drone".

Nou ja, we zullen tussen nu en juli 2019 wel (meer) zien..
 
Ik zie allemaal regels die je met je eigen gezonde verstand ook kan bedenken, wat niet wegneemt dat het goed is dat het netjes uitgeschreven staat. De regels laten ook hier ruimte voor interpretatie.
 
Wel vreemd dat je voor klasse 2 alleen een theoretische test kan afleggen in een Approved Entity en dus niet online.
Terwijl de zwaardere klasse wel online een test heeft....
Ik weet dat eea nog kan veranderen...
7e81ddf6c80958b45206a0a6640777e8.jpg


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
 
...
Dus de regels zijn in principe bekend (gemaakt) blijkbaar nu en alleen het vertalen ervan naar huidige landelijke situaties moet nog gebeuren voor invoering voor juli 2019.

Waarschijnlijk/hopelijk zitten er geen grote verrassingen bij, maar kan iemand hier (Wiebe?) mij vertellen waar deze bekendgemaakte regels dan te vinden zijn?
De regels zijn niet “in principe” bekend. Ze zijn bekend. Ze zijn vorig jaar door de Europese Commissie aangenomen, gepubliceerd in de OJEU (Europese Staatscourant) en toen ingegaan. De overgangstermijn loopt medio 2019 af en dan zijn ze bindend.
Er gaat dus ook niets meer er aan veranderen; daarvoor waren die inspraakrondes en consultaties gedurende de afgelopen twee jaar.

Dan is je vraag natuurlijk “waar staat dat dan?”, en terecht.
Ik heb alleen de link naar de uiteindelijk aangenomen “prototype” regulation bij de hand:
https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/UAS Prototype Regulation final.pdf

Om de OJEU te doorzoeken moet je naar EUR-Lex
EUR-Lex — Access to European Union law — choose your language
Maar daar ga ik vanavond niet meer in bladeren. Daar gaat me te veel tijd in zitten



In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en mjdb71
En oh ehhh, ter info: een regulation in instantaan EU-wijd geldend. Daar hoeft geen nationale wetgeving voor opgesteld te worden.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: mjdb71
Kijk, dat is nuttige info. Maar eens een keer tijd aan besteden om eens echt wat door te gaan lezen dan. (Iets latere update: de PDF staat nu op mijn reMarkable)

Maar toch blijven de vragen: hoe zit het met implementatie op landelijk niveau, met het registratiesysteem in de praktijk, met communicatie naar burgers, met handhaving?
 
Laatst bewerkt:
Tsja...
Met registratie en "vliegbewijs" wordt handhaving in ieder geval MOGELIJK. Dat is al een hele verbetering.
Wat daarmee gedaan wordt hangt natuurlijk helemaal af van de prioriteit die dit krijgt. Ik verwacht dat die bedroevend laag zal blijken (in ieder geval totdat er ook hier iets serieus gebeurt), totdat grootschalige commerciële toepassingen als pakketbezorging echt vorm beginnen te krijgen.

Want als je ziet hoe spastisch er gedaan moet worden over het inpassen van één vliegveldje met zijn aankomst en vertrekroutes, dan houd ik mijn hart vast voor wat er gaat gebeuren wanneer een complete laag extra in de luchtruimstructuur ingepast moet worden, als een deken over het gehele land. Méér ruimte zul je als hobbyist in ieder geval nièt krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Er is al meer verschenen over de Amsterdam Drone Week, maar de volgende tekst aan het begin van Nieuwe regels voor drones gaan medio 2019 in vond ik wel interessant:



Dus de regels zijn in principe bekend (gemaakt) blijkbaar nu en alleen het vertalen ervan naar huidige landelijke situaties moet nog gebeuren voor invoering voor juli 2019.

Waarschijnlijk/hopelijk zitten er geen grote verrassingen bij, maar kan iemand hier (Wiebe?) mij vertellen waar deze bekendgemaakte regels dan te vinden zijn?

Het Europese framework is gereed, nu volgt de nationale uitwerking van dit Europese stelsel naar nationale wetgeving. Dat gaat nog een heel proces worden en het is momenteel verre van duidelijk hoe e.e.a. gaat uitpakken voor (zakelijke) dronevliegers. Ik heb daarom het initiatief genomen - zoals je al gezien had op Facebook - om met input van derden een hele serie van vragen te formuleren en deze voor te leggen aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Hopelijk krijg ik komende weken antwoorden op alle vragen en kan ik daarmee via Dronewatch wat duidelijkheid gaan verschaffen.

Feit is dat de hele boel op z'n kop gaat. In de open category komt er geen onderscheid meer tussen recreatieve en beroepsmatige vluchten. Dat is op zichzelf natuurlijk al een hele verandering (ik denk ook ten aanzien van de toestelregistratie, verzekering, etc). Ook voor de drones zelf gaat er heel wat veranderen: er komt namelijk een verplicht CE-keurmerk (met daarin eisen t.o.v. geofencing, lost link management, hoogtebeperkingen), dus het is maar de vraag wat er met alle tot nu toe verkochte drones gaat gebeuren. In de specific category komen de huidige ROC-operators terecht.

Overigens denk ik dat het nog wel even duurt voordat de vertaalslag van EU framework naar NL regelgeving gemaakt is. Mijn vermoeden is dat er een overgangsperiode wordt ingesteld. Die zou best nog wel eens lang kunnen duren...
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Het is toch een "regulation" geworden (i.t.t. een "directive")? Zo staat het in ieder geval wel in de "prototype regulation" waar ik naar linkte in mijn post een paar posts geleden.
Dan is het EU-wijd direct geldende wetgeving - met wellicht een overgangstermijn er in verwerkt en hoeft er helemaal geen nationale wetgeving bedacht te worden. Het moet alleen geïmplementeerd worden.
Of zit ik er nou helemaal naast?