Ervaringen DJI Inspire 2 en Zenmuse X5S

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Marcel

New Member
Lid geworden
11 okt 2016
Berichten
25
Waarderingsscore
5
Punten
3
Leeftijd
56
Locatie
Helmond
Website
tmdroneservices.com
Hoi,

vandaag eindelijk binnen gekregen..een jongensdroom zullen we maar zeggen;)
Echter wel een rib uit m'n lijf.......pppfff

De DJI Inspire 2 met Zenmuse X5S. Nu was ik eigenlijk benieuwd of er inmiddels leden zijn die met deze configuratie de nodige ervaringen hebben opgedaan de afgelopen weken/maanden...?

Ik hoor graag wat de reacties zijn! Zowel positieve als aandachtspunten uiteraard.
Want waarom opnieuw het wiel uitvinden als anderen weten hoe de vork in de steel zit....!

Thanks!

Groeten Marcel

20170130_131234 bewerkt.jpg 20170130_133325 bewerkt.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: SkyLynx
Ziet er heel gelikt uit!! Veel plezier ermee, vlieg zelf de Inspire 1 V2
 
Dank je wel Marcel! Ik zat eigenlijk ook in dubio tussen deze en de 1V2...In beide gevallen moest ik de geldboom in de tuin aanspreken:) Maar toch gekozen voor de I2, mede vanwege de obstacle avoidance en dan kan ik tevens de komende paar jaar hopelijk vooruit......
 
Tsja, voor dat geld kun je ook een vliegtuig kopen. En dan voor het geld dat een ROC kost je PPL halen.
En dan zelf de lucht in! En mopperen op die gevaarlijke drone gebruikers
(Welcome to my world )

Gekkigheid natuurlijk. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Vele veilige vlieguren!
(stiekem gewoon jaloers, natuurlijk)


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Hahaha da's mooi omschreven. Thanks Eric-Jan. Ik zal jou daarboven niet storen want ik hou me altijd netjes aan de regels:D
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric-Jan
Dank je wel Marcel! Ik zat eigenlijk ook in dubio tussen deze en de 1V2...In beide gevallen moest ik de geldboom in de tuin aanspreken:) Maar toch gekozen voor de I2, mede vanwege de obstacle avoidance en dan kan ik tevens de komende paar jaar hopelijk vooruit......

En heb je het al getest, of hij netjes om de geldboom heen kan vliegen?
 
a541c1348dbc07585f40bf1f698afdb0.jpg



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Nope helaas nog niet kunnen testen ivm tijdgebrek. De takken van de geldboom hangen er slap bij net als de ribbenkast van dat spaarvarken :D dus erom heen vliegen moet geen probleem opleveren. Hij staat vanaf gisteren op de tafel in de huiskamer en het is inderdaad gaaf om er alleen al naar te kijken :). Als er niks tussenkomt ga ik dit weekend eens kijken of hij net zo presteert als men bij DJI claimt. Ik laat het jullie weten. Thanks!
 
Mooi man. Ik zou er de eerste drie maanden alleen naar kijken en er niet mee durven vliegen. Ik heb zelf sinds kort een Inspire 1 met Zenmuse Z3 en ben toch wel onder de indruk van de machine. Het is echt een beest van een apparaat, zeker geen speelgoed. Veel plezier met je nieuwe aanwinst!
 
Dank je wel Wiebe. Ook een mooie combinatie hoor de I1 met Z3! Wat je zegt, geen speelgoed.....maar als ik hem niet de lucht in krijg wat tot nu toe geval is dat valt er helemaal niks te spelen en kan ik ook de gouden tips over fotografie niet uitproberen.....De go4 app geeft behoorlijk wat problemen op mijn Samsung S7Edge. En als ik op internet kijk ben ik niet de enige die merkt dat DJI zich meer op Apple lijkt te richten dan op Android.....Geen problemen met de Inspire 1 daarmee ondervonden?!

Verzonden met mijn SM-G935F en de Dronepilots.nl app
 
Mooi man. Ik zou er de eerste drie maanden alleen naar kijken en er niet mee durven vliegen. Ik heb zelf sinds kort een Inspire 1 met Zenmuse Z3 en ben toch wel onder de indruk van de machine. Het is echt een beest van een apparaat, zeker geen speelgoed. Veel plezier met je nieuwe aanwinst!
Wiebe! Mag ik zo brutaal zijn om te vragen of je eens wat shots van 50m afstand kunt schieten (van kunstwerken als een brug of hoogspanningsmast o.i.d.) met de Z3 en 3.5x optische zoom (dus zonder de 'extra' digitale zoom)? Ik ben benieuwd naar de resultaten. Ik heb met m'n X5 al eens eenzelfde detailniveau (i.e. GSD) gesimuleerd door op een kortere afstand opnames te schieten, maar ruwe output uit de Z3 geeft waarschijnlijk een representatiever beeld ;)

Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app
 
Dank je wel Wiebe. Ook een mooie combinatie hoor de I1 met Z3! Wat je zegt, geen speelgoed.....maar als ik hem niet de lucht in krijg wat tot nu toe geval is dat valt er helemaal niks te spelen en kan ik ook de gouden tips over fotografie niet uitproberen.....De go4 app geeft behoorlijk wat problemen op mijn Samsung S7Edge. En als ik op internet kijk ben ik niet de enige die merkt dat DJI zich meer op Apple lijkt te richten dan op Android.....Geen problemen met de Inspire 1 daarmee ondervonden?!

Verzonden met mijn SM-G935F en de Dronepilots.nl app
Werkt de I2 niet met de 'gewone' GO app?

Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app
 
Volgens de site van DJI niet....ik krijg hem nu wel opgestart maar Android start zich regelmatig plots vanzelf op. Sommige functies van de app werken niet zoals de fpv camera en de obsta cle avoidance voor. En daarbij heeft de app icm de S7Edge ook invloed op sommige andere apps . Overigens de X5S geeft wel een gruwelijk mooi gedetailleerd beeld weer! Alleen de lucht in gaan is wel zo prettig.....

Verzonden met mijn SM-G935F en de Dronepilots.nl app
 
Vanavond weer een stapje verder gekomen door te puzzelen en met hulp vd DJI helpdesk. Resume: voor de Inspire 2 geen Android gebruiken. Dat gaat hem echt niet worden vooralsnog. Heb de IPad van m'n dochter gebruikt icm de Go4 app en dan ontstaan er geen problemen. Een paar verschillende Android telefoons geprobeerd waaronder mijn S7Edge en dat levert per telefoon diverse problemen op. De Fpv camera werkt wel met Apple dus. De helpdesk gaf aan dat men wel bezig is om meer op Android te gaan richten maar kon geen tijdsindicatie geven....Wat ik niet wist maar dat is mijn gebrek wellicht, dat je op je pc (dus niet binnen je App) de applicatie DJI assistance moet downloaden vd DJI site
Daarmee moet je de voorste obstacle avoidance sensoren callibreren voordat ze werken....heb die exefile inmiddels gedownload (100mb) en ga dat morgen dan maar eens proberen. Dan zouden alle problemen opgelost moeten zijn. Dan erna het 76 pagina's dikke handboek maar eens doorlezen. Vandaag wel ff de motoren gestart vd Inspire 2 en mijn God, dat is wel een kracht wat er vanaf komt to be continued

Verzonden met mijn SM-G935F en de Dronepilots.nl app
 
Na bijna 3 maanden verder is het tijd voor een update omtrent de DJI Inspire 2 die ik eind januari na vele nachten dromen binnen kreeg. Ik moet zeggen dat die droom de afgelopen 3 maanden enigszins in duigen is gevallen. Andere woorden kan ik er zo even niet voor bedenken. 3 maanden verder, maar ook 3 Inspire 2's verder....het klinkt ongelooflijk maar waar.
Ik kan op dit forum niet anders zeggen dan dat ik Cameranu.nl enorm erkentelijk ben voor de inzet om mij uit deze problemen te helpen. Ik durf hardop te zetten dat wanneer ik mijn drone niet bij hen had aangeschaft, ik de kans niet echt groot acht dat ik deze service bij een ander bedrijf had gekregen. In ieder geval niet van DJI zelf, want het enige wat ik steevast te horen heb gekregen, zowel bij de 1e, 2e en 3e Inspire 2 waren de volgende antwoorden:
- Welke firmware? Updaten indien mogelijk (zelf downgraden werd een paar keer genoeg terwijl in hun eigen releasenotes staat dat dit bij de Inspire 2 niet mogelijk is!)
- Andere camera bevestigen.
- De app DJI GO4 vd Ipad afgooien en opnieuw erop zetten.
- Terug naar fabrieksinstellingen
- Opnieuw opstarten
etc etc
- Als dat allemaal niet werkte dat moest ik hem iedere keer opsturen naar DJI om hem verder te laten onderzoeken met als gevolg dat ik de drones elke keer minimaal 10 (werkdagen) kwijt ben. Bij DJI staat dit aantal werkdagen dat men er over mag doen na binnenkomst vd drone. Komt er nog een dag verzenden en retourneren bij. Resume: minimaal 12 werkdagen ben je hem dus kwijt. Het gaat hier over 3 verschillende drones dus tel maar uit.:(
De mensen van de helpdesk van DJI waren aardig maar qua vakkennis houdt het dan ook op. Het lijkt meer op een lijstje wat men standaard afwijkt. Dat is betreurenswaardig. Zoals gezegd ben ik na het onstaan vd problemen bij alle 3 de exemplaren bij Cameranu.nl op de lijn gegaan en deze hebben er werkelijk alles aan gedaan om dan wel van DJI (uit de Barendrecht-vestiging) een nieuw exemplaar te verkrijgen dan wel uit hun eigen voorraad.
Ook zij kwamen in alle drie de gevallen tot de conclusie dat het hier ging om softwarematige fouten ging, dat deze niet/nauwelijks te repareren vielen en gewoon binnen de garantietermijn en dus ook onder de geldende voorwaarden. Ze waren ook van mening dat hier geen sprake was van instellingsproblemen veroorzaakt door ondergetekende of ander handelen door mij wat eea veroorzaakt zou hebben.

Nu denk je waarschijnlijk; welke problemen waren dat dan allemaal..? Komt ie:

Inspire 2 (1e exemplaar). Problemen met de voorste obstacle avoidance die zijn werking niet deed terwijl hij wel was ingeschakeld! Gevolg; een klap tegen de tak van een boom wat weer tot andere storingen leidde zoals de gimbal en de camera (X5S) die niet meer herkend werd etc etc. Na een update vd firmware kwam er plotseling ook een Air Encoder Error die verdween als je de camera bevestigde maar weer tevoorschijn kwam als de camera eraf was. Meer mensen op het DJI forum klaagden daarover maar uiteindelijk was het antwoord bij iedereen dat ze de drone maar op moesten sturen. Maar goed, uiteindelijk moest het moederbord vervangen worden, de gimbal, hoofd-kabelboom etc etc). Ook DJI kwam tot de conclusie dat dit onder de garantie viel en na druk van Cameranu.nl werd op korte termijn een nieuwe opgestuurd, de....

Inspire 2 (2e exemplaar) Zo rond 16 maart binnen gekregen. Ik was als een kind zo blij...Zou het dan nu wel goed gaan..? NOT. De Air Encoder Error verscheen weer. Ook met een andere camera, van Cameranu.nl zelf bleef de foutmelding bestaan wanneer deze weer gedemonteerd werd. Navraag bij de helpdesk van DJI leerde dat men daar als standaard antwoord gaf: Tja dan is het moederbord kapot en moet hij opgestuurd worden...net zoals heel wat mensen over de wereld met een Inspire 2 die deze foutmelding kregen...Mwa, klinkt niet helemaal geloofwaardig dat dit kan na een update maar goed, ik ben geen ICT-deskundige. De vraag of het dan wel veilig was om te vliegen met deze storing; daar kon men geen eenduidig antwoord op geven. Ik wil namelijk niet in de discussie terecht komen dat ik ben gaan vliegen terwijl er een waarschuwing werd gegeven omtrent die Air Encoder...Dus ja dan was volgens DJI wederom opsturen voor nader onderzoek wederom de enige optie....:confused:
Zover kwam het niet want enkele dagen/weken later kon de Inspire in de lucht plots niet meer roteren om zijn as. Ook het "pannen" met de camera lukte plots niet meer. Op zich vreemd want wanneer de drone aan stond en zich op de grond bevond was er niets aan de hand met het pannen van de camera. Zodra hij 10 centimeter in de lucht kwam viel er niks meer te pannen.
Het vreemde was dat dit "geen" foutmelding gaf in de app en ook het niet-roteren vd drone leverde geen foutmelding op. Maar de problemen begonnen zich dus inmiddels op te stapelen. Ook het bereik nam enorm af en streamen lukte nagenoeg helemaal niet meer.
Dan valt er wederom maar 1 ding te doen....je raadt het al....:mad:
Wederom 20 euro verzekerd verzenden. Ik heb wel een antwoordnummer maar als er dan iets onderweg gebeurt dan heb ik een probleem terwijl er toch 5400 euro in zo'n koffer zit. Inmiddels weer een wijziging laten doorvoeren bij het ILT vwb mijn BVI vd drone. Tuurlijk ook weer kosten erbij en nog steeds niet zonder storingen kunnen vliegen met 3 Inspire's 2 in 3 maanden....

Maar goed het 2e exemplaar dus opgestuurd naar Cameranu.nl Deze gaven aan heb even te willen testen en als zij dezelfde problemen constateerden mij wederom een nieuw exemplaar te willen verstrekken. Tja, de uitkomst valt te raden. Zelfde problemen: Air Encoder Error, Geen panning van de camera, geen rotatie vd drone, maar bovenal was het bijzonder dat de medewerker van laatstgenoemde reseller bij een testvlucht ermee geconfronteerd werd dat de Inspire 2 plotseling totaal niet meer reageerde op de ingedrukte "return to home knop"... Hoe (on)veilig kan het worden.
Na ampel 1 dag besloten zij wederom een nieuw exemplaar ter beschikking te stellen omdat wederom zowel de reseller als de eigenaar/bestuurder (in casu ondergetekende) geen blaam trof. Hen aangegeven dat ik het vertrouwen in DJI aan het verliezen ben en nog 1 de uitdaging aan wil gaan. Het vertrouwen in Cameranu.nl is groot gelet op de kordate wijze van klachtenafhandeling en de verleende service. DJI tja; need I say more.:eek:

Okay, afgelopen vrijdag kreeg ik hem binnen.

Inspire 2 (3e exemplaar); Ik had de drone nodig voor een klus die dag echter wegens prive-omstandigheden lukte me dat helaas niet. Naderhand gelukkig.....
Overigens kreeg ik nu niet alleen wederom een hagelnieuwe Inspire 2, maar ook een compleet nieuwe controller (mede gelet op de weigering return to home). Ik vanavond hem zenuwachtig uitgepakt en gelijk de nieuwe firmware (13 april) erop gezet. (dat had ik overigens ook nog bij het 2e exemplaar geprobeerd maar ook helaas, geen effect).
Ook een update van de DJI GO4 app uitgevoer, alle gecalibreerd en ingesteld wat noodzakelijk was.
Nog geen camera eraan bevestigd en wat blijkt: ook deze gaf gelijk de Air Encoder Error aan. Toen zakte me de moed in de schoenen....eerlijk waar, het huilen staat me nader dan het lachen....
Ik ben ermee gestopt vanavond en morgen maar eens kijken welke foutmeldingen hij nog meer gaat geven. Geloof me, alles is al geprobeerd. Andere camera, andere controller, Go4 app eraf en erop, andere kabel tussen controller en Ipad, andere tablet, andere piloot.....niets van dit alles....

Kijk, ik ben de mening toegedaan dat DJI best wel in staat is om een goede drone te bouwen. Echter lijkt men de laatste tijd zich meer te concentreren op het uitbrengen van nieuwe modellen en nieuwe gadgets dan de reeds langere tijd aanwezige problemen door meerdere mensen uit verschillende werelddelen aan te pakken. Je merkt de frustratie bij meerdere personen met een Inspire 2 die tegen problemen aanlopen.
Ik neem aan dat er ook mensen zullen zijn die geen enkel probleem tegen zijn gekomen of hebben ervaren. En misschien heb ik wel pure pech. Dat kan uiteraard. Feit blijft mijns inzien dat de helpdesk van DJI tekort schiet qua technische kennis, DJI zich teveel richt op de ontwikkeling van nieuwe zaken ipv bestaande problemen op korte termijn te verhelpen en dat ik in mijn handen mag klappen dat Cameranu.nl mij in alle 3 de gevallen enorm geholpen heeft.
Geloof me, ik heb geen aandelen in deze winkel en ook geen enkele relatie mee, maar wilde dit toch gezegd hebben. Mede omdat er hier op het forum een onderdeel is vwb winkelervaringen. Heb nu de afspraak staan wanneer deze ook weer problemen gaat geven en het iet door DJI opgelost gaat worden dan bv weer een 4e exemplaar (wat ik dus echt niet ga doen), ik mijn geld terug krijg en ik dan maar een drone ga laten bouwen....

Dit verhaal is derhalve dan ook gericht op de winkelervaring van genoemd bedrijf, de problemen die ik heb ondervonden met de DJI Inspire 2 (waarbij ik hoop dat anderen dit niet gaat overkomen en mensen misschien een oplossing weten voor deze problemen), maar ook de visie van DJI die mij toch wat tegen begint te staan.
Laatste reden: Ik moest het gewoon van me afschrijven. Excuus als het voor een enkeling te langdradig of een zogenaamde klaagzang was. Dat is niet mijn bedoeling, maar ja het is en blijft een forum.
Voor de mensen die overwegen een Inspire 2 met X5S overwegen te kopen; maak goede afspraken met de winkel waar je hem koopt. Dat was mijn redding in dit geval. En twijfel je; dan is het misschien een idee om maar een jaartje of zo te wachten tot DJI iets af kan leveren dat minder problemen geeft.
Voor de mensen die in het bezit zijn van een Inspire 2 zonder problemen: Geniet ervan!!!!!
 
Excuus als het voor een enkeling te langdradig of een zogenaamde klaagzang was
Absoluut geen excuus nodig in dit geval hoor. Volkomen te begrijpen. Jeetje wat een gedoe. Ik moet er niet aan denken.
Ik hoop echt voor je dat het nog goed gaat komen. Veel sterkte.
 
Wat een verhaal zeg, uitermate teleurstellend en vol decepties! Ik was ietwat gefrustreerd toen de I2 uitkwam, nog geen drie weken nadat wij een I1 Pro hadden aangeschaft. Maar als ik dit zo hoor is er niks mis met de aanschaf van een ouder máár minder kinderziekte-gevoelig apparaat (de vele problemen die wij tot de dag van vandaag met de X5 ervaren daargelaten).

Succes met dit alles, ik hoop dat je z.s.m. alsnog over een werkende I2 kan beschikken. En chapeau voor Camera.nu, een goede service is van onschatbare waarde in situaties als deze.

Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app