Na bijna 3 maanden verder is het tijd voor een update omtrent de DJI Inspire 2 die ik eind januari na vele nachten dromen binnen kreeg. Ik moet zeggen dat die droom de afgelopen 3 maanden enigszins in duigen is gevallen. Andere woorden kan ik er zo even niet voor bedenken. 3 maanden verder, maar ook 3 Inspire 2's verder....het klinkt ongelooflijk maar waar.
Ik kan op dit forum niet anders zeggen dan dat ik Cameranu.nl enorm erkentelijk ben voor de inzet om mij uit deze problemen te helpen. Ik durf hardop te zetten dat wanneer ik mijn drone niet bij hen had aangeschaft, ik de kans niet echt groot acht dat ik deze service bij een ander bedrijf had gekregen. In ieder geval niet van DJI zelf, want het enige wat ik steevast te horen heb gekregen, zowel bij de 1e, 2e en 3e Inspire 2 waren de volgende antwoorden:
- Welke firmware? Updaten indien mogelijk (zelf downgraden werd een paar keer genoeg terwijl in hun eigen releasenotes staat dat dit bij de Inspire 2 niet mogelijk is!)
- Andere camera bevestigen.
- De app DJI GO4 vd Ipad afgooien en opnieuw erop zetten.
- Terug naar fabrieksinstellingen
- Opnieuw opstarten
etc etc
- Als dat allemaal niet werkte dat moest ik hem iedere keer opsturen naar DJI om hem verder te laten onderzoeken met als gevolg dat ik de drones elke keer minimaal 10 (werkdagen) kwijt ben. Bij DJI staat dit aantal werkdagen dat men er over mag doen na binnenkomst vd drone. Komt er nog een dag verzenden en retourneren bij. Resume: minimaal 12 werkdagen ben je hem dus kwijt. Het gaat hier over 3 verschillende drones dus tel maar uit.
De mensen van de helpdesk van DJI waren aardig maar qua vakkennis houdt het dan ook op. Het lijkt meer op een lijstje wat men standaard afwijkt. Dat is betreurenswaardig. Zoals gezegd ben ik na het onstaan vd problemen bij alle 3 de exemplaren bij Cameranu.nl op de lijn gegaan en deze hebben er werkelijk alles aan gedaan om dan wel van DJI (uit de Barendrecht-vestiging) een nieuw exemplaar te verkrijgen dan wel uit hun eigen voorraad.
Ook zij kwamen in alle drie de gevallen tot de conclusie dat het hier ging om softwarematige fouten ging, dat deze niet/nauwelijks te repareren vielen en gewoon binnen de garantietermijn en dus ook onder de geldende voorwaarden. Ze waren ook van mening dat hier geen sprake was van instellingsproblemen veroorzaakt door ondergetekende of ander handelen door mij wat eea veroorzaakt zou hebben.
Nu denk je waarschijnlijk; welke problemen waren dat dan allemaal..? Komt ie:
Inspire 2 (1e exemplaar). Problemen met de voorste obstacle avoidance die zijn werking niet deed terwijl hij wel was ingeschakeld! Gevolg; een klap tegen de tak van een boom wat weer tot andere storingen leidde zoals de gimbal en de camera (X5S) die niet meer herkend werd etc etc. Na een update vd firmware kwam er plotseling ook een Air Encoder Error die verdween als je de camera bevestigde maar weer tevoorschijn kwam als de camera eraf was. Meer mensen op het DJI forum klaagden daarover maar uiteindelijk was het antwoord bij iedereen dat ze de drone maar op moesten sturen. Maar goed, uiteindelijk moest het moederbord vervangen worden, de gimbal, hoofd-kabelboom etc etc). Ook DJI kwam tot de conclusie dat dit onder de garantie viel en na druk van Cameranu.nl werd op korte termijn een nieuwe opgestuurd, de....
Inspire 2 (2e exemplaar) Zo rond 16 maart binnen gekregen. Ik was als een kind zo blij...Zou het dan nu wel goed gaan..? NOT. De Air Encoder Error verscheen weer. Ook met een andere camera, van Cameranu.nl zelf bleef de foutmelding bestaan wanneer deze weer gedemonteerd werd. Navraag bij de helpdesk van DJI leerde dat men daar als standaard antwoord gaf: Tja dan is het moederbord kapot en moet hij opgestuurd worden...net zoals heel wat mensen over de wereld met een Inspire 2 die deze foutmelding kregen...Mwa, klinkt niet helemaal geloofwaardig dat dit kan na een update maar goed, ik ben geen ICT-deskundige. De vraag of het dan wel veilig was om te vliegen met deze storing; daar kon men geen eenduidig antwoord op geven. Ik wil namelijk niet in de discussie terecht komen dat ik ben gaan vliegen terwijl er een waarschuwing werd gegeven omtrent die Air Encoder...Dus ja dan was volgens DJI wederom opsturen voor nader onderzoek wederom de enige optie....
Zover kwam het niet want enkele dagen/weken later kon de Inspire in de lucht plots niet meer roteren om zijn as. Ook het "pannen" met de camera lukte plots niet meer. Op zich vreemd want wanneer de drone aan stond en zich op de grond bevond was er niets aan de hand met het pannen van de camera. Zodra hij 10 centimeter in de lucht kwam viel er niks meer te pannen.
Het vreemde was dat dit "geen" foutmelding gaf in de app en ook het niet-roteren vd drone leverde geen foutmelding op. Maar de problemen begonnen zich dus inmiddels op te stapelen. Ook het bereik nam enorm af en streamen lukte nagenoeg helemaal niet meer.
Dan valt er wederom maar 1 ding te doen....je raadt het al....
Wederom 20 euro verzekerd verzenden. Ik heb wel een antwoordnummer maar als er dan iets onderweg gebeurt dan heb ik een probleem terwijl er toch 5400 euro in zo'n koffer zit. Inmiddels weer een wijziging laten doorvoeren bij het ILT vwb mijn BVI vd drone. Tuurlijk ook weer kosten erbij en nog steeds niet zonder storingen kunnen vliegen met 3 Inspire's 2 in 3 maanden....
Maar goed het 2e exemplaar dus opgestuurd naar Cameranu.nl Deze gaven aan heb even te willen testen en als zij dezelfde problemen constateerden mij wederom een nieuw exemplaar te willen verstrekken. Tja, de uitkomst valt te raden. Zelfde problemen: Air Encoder Error, Geen panning van de camera, geen rotatie vd drone, maar bovenal was het bijzonder dat de medewerker van laatstgenoemde reseller bij een testvlucht ermee geconfronteerd werd dat de Inspire 2 plotseling totaal niet meer reageerde op de ingedrukte "return to home knop"... Hoe (on)veilig kan het worden.
Na ampel 1 dag besloten zij wederom een nieuw exemplaar ter beschikking te stellen omdat wederom zowel de reseller als de eigenaar/bestuurder (in casu ondergetekende) geen blaam trof. Hen aangegeven dat ik het vertrouwen in DJI aan het verliezen ben en nog 1 de uitdaging aan wil gaan. Het vertrouwen in Cameranu.nl is groot gelet op de kordate wijze van klachtenafhandeling en de verleende service. DJI tja; need I say more.
Okay, afgelopen vrijdag kreeg ik hem binnen.
Inspire 2 (3e exemplaar); Ik had de drone nodig voor een klus die dag echter wegens prive-omstandigheden lukte me dat helaas niet. Naderhand gelukkig.....
Overigens kreeg ik nu niet alleen wederom een hagelnieuwe Inspire 2, maar ook een compleet nieuwe controller (mede gelet op de weigering return to home). Ik vanavond hem zenuwachtig uitgepakt en gelijk de nieuwe firmware (13 april) erop gezet. (dat had ik overigens ook nog bij het 2e exemplaar geprobeerd maar ook helaas, geen effect).
Ook een update van de DJI GO4 app uitgevoer, alle gecalibreerd en ingesteld wat noodzakelijk was.
Nog geen camera eraan bevestigd en wat blijkt: ook deze gaf gelijk de Air Encoder Error aan. Toen zakte me de moed in de schoenen....eerlijk waar, het huilen staat me nader dan het lachen....
Ik ben ermee gestopt vanavond en morgen maar eens kijken welke foutmeldingen hij nog meer gaat geven. Geloof me, alles is al geprobeerd. Andere camera, andere controller, Go4 app eraf en erop, andere kabel tussen controller en Ipad, andere tablet, andere piloot.....niets van dit alles....
Kijk, ik ben de mening toegedaan dat DJI best wel in staat is om een goede drone te bouwen. Echter lijkt men de laatste tijd zich meer te concentreren op het uitbrengen van nieuwe modellen en nieuwe gadgets dan de reeds langere tijd aanwezige problemen door meerdere mensen uit verschillende werelddelen aan te pakken. Je merkt de frustratie bij meerdere personen met een Inspire 2 die tegen problemen aanlopen.
Ik neem aan dat er ook mensen zullen zijn die geen enkel probleem tegen zijn gekomen of hebben ervaren. En misschien heb ik wel pure pech. Dat kan uiteraard. Feit blijft mijns inzien dat de helpdesk van DJI tekort schiet qua technische kennis, DJI zich teveel richt op de ontwikkeling van nieuwe zaken ipv bestaande problemen op korte termijn te verhelpen en dat ik in mijn handen mag klappen dat Cameranu.nl mij in alle 3 de gevallen enorm geholpen heeft.
Geloof me, ik heb geen aandelen in deze winkel en ook geen enkele relatie mee, maar wilde dit toch gezegd hebben. Mede omdat er hier op het forum een onderdeel is vwb winkelervaringen. Heb nu de afspraak staan wanneer deze ook weer problemen gaat geven en het iet door DJI opgelost gaat worden dan bv weer een 4e exemplaar (wat ik dus echt niet ga doen), ik mijn geld terug krijg en ik dan maar een drone ga laten bouwen....
Dit verhaal is derhalve dan ook gericht op de winkelervaring van genoemd bedrijf, de problemen die ik heb ondervonden met de DJI Inspire 2 (waarbij ik hoop dat anderen dit niet gaat overkomen en mensen misschien een oplossing weten voor deze problemen), maar ook de visie van DJI die mij toch wat tegen begint te staan.
Laatste reden: Ik moest het gewoon van me afschrijven. Excuus als het voor een enkeling te langdradig of een zogenaamde klaagzang was. Dat is niet mijn bedoeling, maar ja het is en blijft een forum.
Voor de mensen die overwegen een Inspire 2 met X5S overwegen te kopen; maak goede afspraken met de winkel waar je hem koopt. Dat was mijn redding in dit geval. En twijfel je; dan is het misschien een idee om maar een jaartje of zo te wachten tot DJI iets af kan leveren dat minder problemen geeft.
Voor de mensen die in het bezit zijn van een Inspire 2 zonder problemen: Geniet ervan!!!!!