EU droneregels: hoe zit het met de handhaving?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.327
Waarderingsscore
2.951
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
EU droneregels: hoe zit het met de handhaving?

Op 31 december 2020 worden de nieuwe Europese droneregels van kracht. Dat brengt niet alleen voor dronevliegers grote veranderingen met zich mee: ook politieagenten op straat krijgen te maken met nieuwe vraagstukken, maar dan op het vlak van handhaving. Dronewatch sprak met Steef Boonstra van de luchtvaartpolitie over de vraag hoe de handhaving vorm gaat krijgen.

Lees verder
 
Goed uitgebreid artikel, waarin de juiste vragen worden gesteld. Dit geeft een hoop duidelijkheid.

Jammer dat de niet-formele handhavers zo'n artikel nooit zien. Dan doel ik op de onwetende omstanders die wel even komen vertellen dat je ergens niet mag vliegen en zich allemaal handhaver wanen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: wdejager
Het helpt niet mee dat het ministerie van IenW onlangs zelf foutieve informatie verspreidde, die direct werd opgepikt door landelijke media zoals RTL Nieuws en De Telegraaf. Daardoor denken veel mensen nog steeds dat het verboden is om 'boven woonwijken' te vliegen.

Het persbericht van IenW werd weliswaar achteraf gecorrigeerd op de website van de Rijksoverheid, maar toen was het al te laat.
 
Mooi duidelijk stuk, met de goede vragen, en volgens mij ook (zeker voor nu) de juiste antwoorden. Voor politie zal de omschakeling ook niet makkelijk of altijd duidelijk zijn..
 
Jammer dat de niet-formele handhavers zo'n artikel nooit zien. Dan doel ik op de onwetende omstanders die wel even komen vertellen dat je ergens niet mag vliegen,en zich allemaal handhaver wanen.

Voor mensen die een pak papier bij zich hebben om zich hiertegen te weren: print dit artikel ook maar uit extra achtergrondinformatie.
 
Het zou natuurlijk nog veel beter zijn als de drone piloten ook over die app van de politie zouden kunnen beschikken.
Als die inderdaad klopt met de wetgeving dan kun je nooit voor verrassingen komen te staan (agent en piloot hebben dezelfde info).

Verzonden met mijn Nokia 7 plus en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom10 en SnitserNL
Mooi dat het steeds duidelijker wordt!
Het is dus ook zo dat als je <16 bent je zonder toezicht met geen enkele cameradrone mag vliegen.
Dat is een grote tegenvaller voor de jonge piloten onder ons.
 
Ik denk dat het sowieso handig is om naast het toekomstige registratiebewijs ook een kopietje mee te nemen van de evt. in het buitenland behaalde online certificaten.
Handhavers kunnen dan wellicht voorlopig niet de juistheid ervan checken, maar dat feit op zich maakt ze niet minder legaal.
 
Misschien is het een leuk verhaal voor EditieNL, hun vragen om aandacht te besteden aan de aankomende wijziging van Drone regelgeving.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr