EU droneregels: opleiding en examen vanaf 1 juli 2020 verplicht voor (bijna) alle dronevliegers

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.279
Waarderingsscore
2.915
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl

Op 1 juli 2020 wordt de huidige nationale regelgeving voor drones vervangen door Europese regelgeving. Vanaf die datum zullen bijna alle dronevliegers moeten beschikken over een verplicht EU dronebewijs. In het geval van de Open categorie zul je daarvoor één of twee examens moeten afleggen. In het geval van de Specific categorie wordt het RPA-L brevet waarschijnlijk het uitgangspunt.

Lees verder
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Overal kom je de datum tegen van 1 juli 2020. Een datum waarop ik dus dat online examen dien te hebben afgelegd. Maar in die periode ben ik op vakantie met onze camper in het noorden van Noorwegen.( Wij vertrekken begin juni en komen eind juli weer thuis )
Betekent dat dan dat ik na 1 juli niet meer mag vliegen met mijn drone, een dji mavic Air.
Het is zomaar 1 juli maar er is totaal nog niets bekend omtrent dat online examen. Ik had nu gehoopt dat ik mij bijvoorbeeld vanaf 1 maart in kon lezen in die materie, maar er is nog helemaal niets bekend.
 
Volgens mij is Noorwegen geen lidstaat van de EU, dus je EU dronebewijs zou daar zowiso niet gelden.
 
Overal kom je de datum tegen van 1 juli 2020.

Dat was de officiële datum tot voor kort. De Nederlandse overheid en andere betrokken instanties zouden die datum echt nooit halen. Mede door de coronacrisis is de datum Europees een half jaar opgeschoven naar eind 2020.