europese certificaat ? wat nu ?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Er wordt in dit draadje gesproken over 'het certificaat' én over 'het vliegbewijs', alsof dat twee aparte dingen zijn. Volgens mij is het certificaat het vliegbewijs. Het zijn m.i. dus geen twee aparte dingen.
En het is al helemaal niet zo dat je het certicaat in moet ruilen voor een vliegbewijs.
Het certificaat ('het diploma' voor mijn part, na je examen) haal je bij je vliegschool, het vliegbewijs krijg je van RDW nadat je vliegschool je daarvoor aan heeft gemeld (dat is die speciale link). Het zijn dus wel degelijk twee verschillende zaken. Omruilen heb je mij niet horen zeggen. Ik gebruik het woord omzetten. Omzetten als in: RDW ziet jouw 'diploma' en mag vervolgens op basis hiervan een vliegbewijs uitgeven.
 
Het certificaat ('het diploma' voor mijn part, na je examen) haal je bij je vliegschool, het vliegbewijs krijg je van RDW nadat je vliegschool je daarvoor aan heeft gemeld (dat is die speciale link). Het zijn dus wel degelijk twee verschillende zaken. Omruilen heb je mij niet horen zeggen. Ik gebruik het woord omzetten. Omzetten als in: RDW ziet jouw 'diploma' en mag vervolgens op basis hiervan een vliegbewijs uitgeven.
Oké, maar toch is het mij nog niet duidelijk.

Is dit het certificaat, of is dit het vliegbewijs?
1609972832109.png

Want als dit het certificaat is, hoe ziet het vliegbewijs er dan uit?

Als dit het vliegbewijs is, dan hebben wij die de 'Ierse route' hebben gevolgd meteen het vliegbewijs ontvangen en daar voor geen certificaat gehad. Dat hoeft van mij ook niet, maar dat even terzijde. ;-)
 
Laatst bewerkt:
Oké, maar toch is het mij nog niet duidelijk.

Is dit het certificaat, of is dit het vliegbewijs?
Bekijk bijlage 1980

Want als dit het certificaat is, hoe ziet het vliegbewijs er dan uit?

Als dit het vliegbewijs is, dan hebben wij die de 'Ierse route' hebben gevolgd meteen het vliegbewijs ontvangen en daar voor geen certificaat gehad. Dat hoeft van mij ook niet, maar dat even terzijde. ;-)

Dit is het vliegbewijs.

In post #13 spreekt @Hans-Gerald over de "behaalde certificaten", echter ik denk dat hij het Bewijs van Voltooiing bedoeld, aangezien hij bij DDA de opleiding heeft gedaan.

1609976624975.png

M.i. een waardeloos document gezien de opleider de cursist aanmeld in het systeem van het RDW......
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Dat laatste (of eigenlijk: eerste) ding is alleen leuk om in te lijsten en aan een muur te hangen, als zoiets je (heel Amerikaans) echt wat doet, ja.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drôner en SnitserNL
Dit is het vliegbewijs.

In post #13 spreekt @Hans-Gerald over de "behaalde certificaten", echter ik denk dat hij het Bewijs van Voltooiing bedoeld, aangezien hij bij DDA de opleiding heeft gedaan.

Bekijk bijlage 1981

M.i. een waardeloos document gezien de opleider de cursist aanmeld in het systeem van het RDW......
Duidelijk. Bedankt Dröner!
 
Dit is het vliegbewijs.

In post #13 spreekt @Hans-Gerald over de "behaalde certificaten", echter ik denk dat hij het Bewijs van Voltooiing bedoeld, aangezien hij bij DDA de opleiding heeft gedaan.

Bekijk bijlage 1981

M.i. een waardeloos document gezien de opleider de cursist aanmeld in het systeem van het RDW......
Je hebt helemaal gelijk ;-). Ik heb gewoon het woord certificaat/diploma ongelukkig gekozen zie ik nu aangezien ik al die tijd het 'Bewijs van voltooiing' voor ogen had. Excuses voor de onduidelijkheid van mijn kant.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Klopt. Het enige echte Vliegbewijs wordt door de RDW aan iedereen verstrekt. Het bewijs van een vliegschool heeft geen waarde maar sommige mensen stellen dat toch op prijs. Kleine moeite.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en Drôner
Als dit het vliegbewijs is, dan hebben wij die de 'Ierse route' hebben gevolgd meteen het vliegbewijs ontvangen en daar voor geen certificaat gehad. Dat hoeft van mij ook niet, maar dat even terzijde. ;-)
Ik heb de "Oostenrijkse" route genomen via Austro Control en kreeg ook binnen enkele minuten na succesvol afronden van de toets het vliegbewijs via download en per mail. Met QR code overigens naar een pagina met mijn gegevens bij Austro Control.
Het nummer op het certificaat is ook een Oostenrijks nummer, dus staat los van mijn exploitant nummer....

Tussen alle twijfels toch even voorgelegd aan ILT (inspectie leefmilieu en transport) dat ik via de RDW het exploitant nummer heb verkregen en via Austro Control het vliegbewijs om te weten te komen of ik nu aan alle voorwaarde voor het vliegen voldoe.
Ik kreeg antwoord terug waarin zij het volgende beweren:
Het betreft hier het vliegen in de open categorie, dit regelt u volledig bij de RDW.
Via de website van de RDW dient u een vliegbewijs én exploitatienummer aan te vragen.



En dat terwijl ik hen het antwoord had bijgevoegd welke ik op mijn vraag aan EASA zelf had gekregen over de geldigheid van het behalen van het vliegbewijs in een ander land dan waar je woont (en als exploitant registreert):
the regulation does not stipulate that training must take place in place of residense. It only require the successfull completion of the required online training for the category of operation you intend to fly in.
So indeed, as a customer or trainee, you are free to choose to undertake your training in any of the EU Member states ( ensure that the training place is recognised by your NAA) and it will be valid in all EU Member States including the Netherlands your country of residence and citizenship.


Blijft toch best bijzonder weer dat er een Europese regelgeving is, maar er weer zoveel onduidelijkheid en verwarring is en er blijkbaar in elk deelnemend land er toch weer verschillen en uitzonderingen zijn...
 
Ik heb de "Oostenrijkse" route genomen via Austro Control en kreeg ook binnen enkele minuten na succesvol afronden van de toets het vliegbewijs via download en per mail. Met QR code overigens naar een pagina met mijn gegevens bij Austro Control.
Het nummer op het certificaat is ook een Oostenrijks nummer, dus staat los van mijn exploitant nummer....

Tussen alle twijfels toch even voorgelegd aan ILT (inspectie leefmilieu en transport) dat ik via de RDW het exploitant nummer heb verkregen en via Austro Control het vliegbewijs om te weten te komen of ik nu aan alle voorwaarde voor het vliegen voldoe.
Ik kreeg antwoord terug waarin zij het volgende beweren:
Het betreft hier het vliegen in de open categorie, dit regelt u volledig bij de RDW.
Via de website van de RDW dient u een vliegbewijs én exploitatienummer aan te vragen.



En dat terwijl ik hen het antwoord had bijgevoegd welke ik op mijn vraag aan EASA zelf had gekregen over de geldigheid van het behalen van het vliegbewijs in een ander land dan waar je woont (en als exploitant registreert):
the regulation does not stipulate that training must take place in place of residense. It only require the successfull completion of the required online training for the category of operation you intend to fly in.
So indeed, as a customer or trainee, you are free to choose to undertake your training in any of the EU Member states ( ensure that the training place is recognised by your NAA) and it will be valid in all EU Member States including the Netherlands your country of residence and citizenship.


Blijft toch best bijzonder weer dat er een Europese regelgeving is, maar er weer zoveel onduidelijkheid en verwarring is en er blijkbaar in elk deelnemend land er toch weer verschillen en uitzonderingen zijn...
- het betreft de IL&T en dat staat voor Inspectie Leefomgeving & Trasport (dus niet zoals hierboven aangegeven), detail
- IL&T verwijst terecht naar de RDW, die regelen alles voor de categorie open in ons land, meer zullen zei niet inhoudelijk antwoorden, ze zijn een uitvoerende dienst en hebben geen mening over zaken
- Nederland is niet in lijn met Europese bepalingen die aangeven dat elke lidstaat het EU-vliegbewijs, ook behaald in een andere lidstaat, moet accepteren. Dat is een probleem en kan gevolgen hebben voor de Nederlandse overheid.
- Het is vooral vervelend voor de consumenten, die recht hebben op iets en dat nu niet krijgen.
- Als drone-opleidingsinstelling lijkt het voordelig, omdat iedereen nu in NL ook z'n A1/A3 moet behalen, maar dat is niet zo. Dutch Drone Academy, en enkele andere dronescholen, hebben een internationaal plan, waar het verzorgen van online opleidingen over de Nederlandse grens een belangrijk onderdeel van is. Dat kan nu niet uitgevoerd worden. Bovendien geloven wij dat de consument altijd moet kunnen beslissen op basis persoonlijke afwegingen en die vrijheid wordt nu deels ingeperkt.
- Bij controle/handhaving sta je gewoon in je recht met een buitenlands drone vliegbewijs.
 
Ik heb de "Oostenrijkse" route genomen via Austro Control en kreeg ook binnen enkele minuten na succesvol afronden van de toets het vliegbewijs via download en per mail. Met QR code overigens naar een pagina met mijn gegevens bij Austro Control.
Het nummer op het certificaat is ook een Oostenrijks nummer, dus staat los van mijn exploitant nummer....

Tussen alle twijfels toch even voorgelegd aan ILT (inspectie leefmilieu en transport) dat ik via de RDW het exploitant nummer heb verkregen en via Austro Control het vliegbewijs om te weten te komen of ik nu aan alle voorwaarde voor het vliegen voldoe.
Ik kreeg antwoord terug waarin zij het volgende beweren:
Het betreft hier het vliegen in de open categorie, dit regelt u volledig bij de RDW.
Via de website van de RDW dient u een vliegbewijs én exploitatienummer aan te vragen.



En dat terwijl ik hen het antwoord had bijgevoegd welke ik op mijn vraag aan EASA zelf had gekregen over de geldigheid van het behalen van het vliegbewijs in een ander land dan waar je woont (en als exploitant registreert):
the regulation does not stipulate that training must take place in place of residense. It only require the successfull completion of the required online training for the category of operation you intend to fly in.
So indeed, as a customer or trainee, you are free to choose to undertake your training in any of the EU Member states ( ensure that the training place is recognised by your NAA) and it will be valid in all EU Member States including the Netherlands your country of residence and citizenship.


Blijft toch best bijzonder weer dat er een Europese regelgeving is, maar er weer zoveel onduidelijkheid en verwarring is en er blijkbaar in elk deelnemend land er toch weer verschillen en uitzonderingen zijn...
Gewoon in elk land een doen dus, mooie collectie :D
 
  • Leuk
Waarderingen: puffeltje
Dit voorgaande gelezen te hebben, is mijn conclusie: "Wat een puinhoop". En een handhaver in het veld, weet zo helemaal niet wat nu wel of niet waar is. Die kan het beste zeggen: "Fijne dag nog".

De Oostenrijkse officiële instantatie "Austro Control" zegt met zoveel woorden :

"Kann ich den Kompetenznachweis auch im europäischen Ausland ablegen, zum Beispiel in Deutschland?"
Der Kenntnisnachweis für Piloten kann in jedem europäischen Land abgelegt werden und ist in allen Mitgliedsstaaten gültig. Jedoch kann die Registrierung als Betreiber nur im Mitgliedsstaat des Hauptwohnsitzes bzw. des Geschäftssitzes vorgenommen werden.

Dus in Nederland je als eigenaar laten registreren en het examen e.d. mag overal in Europa plaatsvinden.

Hoezo dan, dat Nederland zijn eigen plan in de EU mag trekken ?

Ja en dit is ook een mooie op de Oosterijkse site:

"Gibt es Lernprogramme zum Fragenkomplex?"

Vor dem Ablegen der Online-Prüfung ist ein Online-Training zu absolvieren, welcher die Inhalte der Prüfung abdeckt und selbstverständlich ebenso kostenlos verfügbar ist.
 
Laatst bewerkt:
"Gibt es Lernprogramme zum Fragenkomplex?"
Vor dem Ablegen der Online-Prüfung ist ein Online-Training zu absolvieren, welcher die Inhalte der Prüfung abdeckt und selbstverständlich ebenso kostenlos verfügbar ist.
En als je een beetje uit de voeten kunt met de Duitse taal, dan is de training en de toets goed te doen via Austro Control
 
  • Leuk
Waarderingen: puffeltje
Vliegbewijs, (EU) dronebewijs, certificaat: we bedoelen er hetzelfde mee.

De verwarring komt denk ik voort uit het verleden. Toen had je een ROC-light theoriebewijs nodig alvorens een ROC-light ontheffing/certificaat aan te vragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Ik kan helaas niet meer in mijn post taal en qr code vanwege blijkbaar afgesloten, maar ik heb een antwoord gekregen van het rdw omtrent niet volledigheid van de vliegbewijzen(qr code en engelse taal)volgens easa richtlijnen.dit is wat ze schrijven:

Hartelijk dank voor uw bericht.

Nederland heeft ervoor gekozen om het vliegbewijs in het Nederlands af te geven. Handhavers in alle landen kunnen aan het EASA-logo en het rode blokje linksboven zien om welke categorie het gaat. Ook hebben sommige landen het model vliegbewijs gebruikt dat in november door de EASA is gepubliceerd. Voor Nederland kwam de publicatie van dit model te laat om het nog te kunnen gebruiken. Beide modellen zijn toegestaan.

Met vriendelijke groet,


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Aad 2
Ook ik had een mail gestuurd naar de RDW met 2 vragen:
1- waarom ontvang ik een pdf vodje als vliegbewijs en geen plastic kaartje zoals het moderne rijbewijs?
2 - Waarom staat er geen QR-code op mijn vliegbewijs?

Na 3 dagen ontving ik, via de mail, de volgende antwoorden :

Op dit moment is het inderdaad alleen mogelijk om uw vliegbewijs te downloaden en uit te printen. Dit is ook in lijn met de nieuwe Europese regels. U doet echter een goede suggestie die ik zal meenemen voor de eventuele doorontwikkeling hiervan. Wat ik u wel kan aangeven is dat de Politie het vliegbewijsnummer kan controleren. Op die manier kunnen zij achterhalen of diegene die met een drone vliegt over het juiste opleidingsniveau beschikt.

Op het Nederlandse vliegbewijs staat geen QR-code. De QR-code is een hulpmiddel voor handhavers om snel de gegevens van de piloot te achterhalen. Handhavers in Nederland hebben daarvoor al de mogelijkheid om met hun eigen apparatuur het nummer op het vliegbewijs te controleren. De QR-code biedt in Nederland dus geen meerwaarde. Daarnaast zou de QR-code moeten leiden naar een pagina waar gegevens zouden moeten worden gepubliceerd omtrent het opleidingsniveau van de piloot. Deze gegevens publiceren we niet publiekelijk. Bovendien wordt het vermelden van de QR-code niet genoemd in de Europese verordening. Een vliegbewijs met QR-code staat wel in de Acceptable Means of Compliance (AMC) and Guidance Material (GM) to Part-UAS, een praktische aanvulling op de eerder gepubliceerde regelgeving, maar dit document geeft slecht een beeld van een mogelijke uitwerking. Nederland is overigens niet het enige land dat geen QR-code op zijn vliegbewijs afdrukt.
 
PeSHIr had datzelfde antwoord (echt Copy/paste) ook gehad. Ze hebben er vast een meeting aan besteed over “hoe gaan we dit antwoorden”


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Vandaar dat de antwoorden zo lang hebben geduurd, en bijna allemaal tegelijk komen, gok ik, zo even na werktijd; de meeting over de uiteindelijke besluitvorming over die antwoorden is blijkbaar net voor einde werktijd geweest ofzo..
 
Laatst bewerkt:
En niemand heeft er echt iets aan.
(Behalve RDW, want die besluiten unilateral dat ze alles goed doen en niets hoeven te veranderen..)
 
RDW zegt dus ....."Handhavers in Nederland hebben daarvoor al de mogelijkheid om met 'hun eigen apparatuur' het nummer op het vliegbewijs te controleren".
Dus blijkbaar ook van een buitenlands nummer ? En dan op hun eigen apparatuur. Zie je dat voor je ? Pfffff