Europese droneregels van kracht: dit moet je doen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Weet iemand hoe het nou zit met het vliegen boven wegen met die nieuwe regels? EASA regels zeggen er niks over, Nederlandse versie van regels wel. Ik bedoel over een snelweg of 80 weg hoef ik niet te vliegen maar boven een 30 weg in de bebouwde kom of of een 50 weg buiten de bebouwede kom zou toch wel moeten kunnen?
Als ik het goed heb gezien mag je, binnen de bebouwde kom over wegen vliegen en buiten de bebouwde kom over zgn. 60 KM wegen vliegen. A- en B-wegen (snelweg en provinciale weg) dien je ten alle tijden te vermijden.

Mocht het anders zijn dan laat ik me graag verbeteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Chanan
Die nationale regels betreffen 80 km wegen, autowegen en snelwegen. 30, 50 en 60 km wegen zijn dus uitgezonderd (en daar mag je dus wel overheen vliegen in A1/A2). Let wel op met de verplichte horizontale afstand tot personen: in A2 is dat 50 m als je vliegt met legacy drones. Ik denk dat je een persoon in een auto ook moet zien als persoon.
 
  • Leuk
Waarderingen: Chanan en peSHIr
Weet iemand hoe het nou zit met het vliegen boven wegen met die nieuwe regels? EASA regels zeggen er niks over, Nederlandse versie van regels wel. Ik bedoel over een snelweg of 80 weg hoef ik niet te vliegen maar boven een 30 weg in de bebouwde kom of of een 50 weg buiten de bebouwede kom zou toch wel moeten kunnen?
regels.JPG
Zit ik ook nog mee, in hoeverre is bovenstaande officieel vastgelegd en waar, staat niet in de bekende tabel namelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Chanan
Ter aanvulling, hierbij een copy-paste uit de definitieve Regeling onbemande luchtvaartuigen:

Artikel 6. Afstand tot wegen en spoorlijnen​

  • 1.Het is verboden een vlucht uit te voeren binnen een afstand horizontaal van in gebruik zijnde autosnelwegen, in gebruik zijnde autowegen of in gebruik zijnde wegen waar een maximale snelheid van 80 kilometer per uur geldt:
    • a. van 50 meter, indien de vlucht wordt uitgevoerd in de subcategorieën A1 of A2; en
    • b. van 150 meter, indien de vlucht wordt uitgevoerd in de subcategorie A3.
  • 2.Het is verboden een vlucht uit te voeren binnen een afstand horizontaal van spoorlijnen:
    • a. van 25 meter, indien de vlucht wordt uitgevoerd in de subcategorieën A1 of A2; en
    • b. van 150 meter, indien de vlucht wordt uitgevoerd in de subcategorie A3.
 
  • Leuk
Waarderingen: Chanan en peSHIr
Hallo, Ik heb een vraag over de Ierse procedure. Ik heb mijn paspoort geupload en wacht al een meer dan een week op een reactie? Hoe gaat dat nu verder met het examen? Alvast bedankt
 
Hallo, Ik heb een vraag over de Ierse procedure. Ik heb mijn paspoort geupload en wacht al een meer dan een week op een reactie? Hoe gaat dat nu verder met het examen? Alvast bedankt

Je moet de registratie als UAV Exploitant uitvoeren in het land van herkomst.

Edit: in zoverre ik het goed heb, zou je de A1/A3 examens wel waar dan ook moeten kunnen afleggen, in de praktijk lukt dat echter niet (oa België, inloggen met je eID)
 
Laatst bewerkt:
Klopt maar jullie hebben het over twee verschillende dingen, volgens mij. De vraag gaat over het A1/A3 theorieexamen dat je gratis via de Ierse website kan doen, en het antwoord daarop gaat over jezelf als operator registreren, wat je inderdaad moet doen in het land waar je woont.

Als antwoord op de vraag: als je correct je een afbeelding van je paspoort of rijbewijs hebt geuploadt dan hoor je na controle daarvan een mailtje te krijgen. Daarna kun je op de site het theorieexamen gaan doen wat daar bestaat uit verplicht een YouTube-filmpje helemaal laten afspelen gevolgd door het beantwoorden van een paar dozijn multiple-choice-vragen. Als je de mail te lang vindt duren zou ik zelf contact opnemen met de betreffende Ierse instantie.

Ze zullen het inderdaad wel druk hebben met een backlog van rond Oud & Nieuw.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Caspar Jan
Hallo, Ik heb een vraag over de Ierse procedure. Ik heb mijn paspoort geupload en wacht al een meer dan een week op een reactie? Hoe gaat dat nu verder met het examen? Alvast bedankt
De Ieren waren tot 4 januari gesloten, ze zullen wel een enorme backlog hebben met het verwerken van ID's, even afwachten dus. En verder moet je de registratie inderdaad uitvoeren in het land waar je woont (dus niet Ierland neem ik aan).
 
Heeft iemand een tip en/of idee om asap een A2 training te volgen? In BE heb ik er nog geen enkele gevonden, of het is een hele dure. Is dan een prof pakket met een 3-tal dagen training en oefenvlucht etc... bij Noordzee drones. Via bijvoorbeeld DDA zou het in principe in NL moeten lukken om enkel de training te volgen gezien het A2 examen voor België verplicht in Brussel bij DGLV wordt afgenomen. (als ik het goed heb...want het is allemaal nog zo'n beetje een soepje...) Ik wil nl. zsm. gewoon in orde zijn... Want met een Mavic Air 2 in A3 vliegen op 150m van mensen en bebouwing is in België bijna nergens meer mogelijk... (dat is een pijnlijke Belgische situatie gezien alles bijna volgebouwd is...)
 
Klopt maar jullie hebben het over twee verschillende dingen, volgens mij. De vraag gaat over het A1/A3 theorieexamen dat je gratis via de Ierse website kan doen, en het antwoord daarop gaat over jezelf als operator registreren, wat je inderdaad moet doen in het land waar je woont.

Als antwoord op de vraag: als je correct je een afbeelding van je paspoort of rijbewijs hebt geuploadt dan hoor je na controle daarvan een mailtje te krijgen. Daarna kun je op de site het theorieexamen gaan doen wat daar bestaat uit verplicht een YouTube-filmpje helemaal laten afspelen gevolgd door het beantwoorden van een paar dozijn multiple-choice-vragen. Als je de mail te lang vindt duren zou ik zelf contact opnemen met de betreffende Ierse instantie.

Ze zullen het inderdaad wel druk hebben met een backlog van rond Oud & Nieuw.
Enorm bedankt
 
De Ieren waren tot 4 januari gesloten, ze zullen wel een enorme backlog hebben met het verwerken van ID's, even afwachten dus. En verder moet je de registratie inderdaad uitvoeren in het land waar je woont (dus niet Ierland neem ik aan).
Bedankt!!!
 
Ter aanvulling, hierbij een copy-paste uit de definitieve Regeling onbemande luchtvaartuigen:

Artikel 6. Afstand tot wegen en spoorlijnen​

  • 1.Het is verboden een vlucht uit te voeren binnen een afstand horizontaal van in gebruik zijnde autosnelwegen, in gebruik zijnde autowegen of in gebruik zijnde wegen waar een maximale snelheid van 80 kilometer per uur geldt:
    • a. van 50 meter, indien de vlucht wordt uitgevoerd in de subcategorieën A1 of A2; en
    • b. van 150 meter, indien de vlucht wordt uitgevoerd in de subcategorie A3.
  • 2.Het is verboden een vlucht uit te voeren binnen een afstand horizontaal van spoorlijnen:
    • a. van 25 meter, indien de vlucht wordt uitgevoerd in de subcategorieën A1 of A2; en
    • b. van 150 meter, indien de vlucht wordt uitgevoerd in de subcategorie A3.
Super handig om te weten, dank je! Dit kunnen ze in de A1, A2, A3 cursus(en) wel een stuk duidelijkler melden. Opzich met de 80 wegen slaat dat nergens op sinds sommige aparte fietspaden er naast hebben en dan langs open velden of (niet natura2000) natuur gebieden waar je prima 10 meter van zoon 80 weg zou moeten kunnen vliegen of minimaal 30 meter hoog overheen vliegen.
 
Hallo, ik heb een mavic pro 2 fly more volgens mij is die 934 gr waar moet ik aan welke EU voldoen
deze drone heeft geen ce is 3jaar oud.
volgens mij A1/A3 minimaal, nu wil ik me inlezen over deze regels , waar haal ik dat vandaan op het net staat veel door elkaar. Heeft iemand daar ervaring mee?
 
Hallo, ik heb een mavic pro 2 fly more volgens mij is die 934 gr waar moet ik aan welke EU voldoen
deze drone heeft geen ce is 3jaar oud.
volgens mij A1/A3 minimaal, nu wil ik me inlezen over deze regels , waar haal ik dat vandaan op het net staat veel door elkaar. Heeft iemand daar ervaring mee?
Je moet gewoon even hélémaal terug naar de kop van deze thread. Het artikel van Wiebe. Daar kan je alle drones in een tabel vinden met wat kan/mag/moet. EU droneregels: uitleg over de categorieën | Dronewatch
 
Dank voor je reactie, als ik ga voor A1A3 basis moet ik dan ook alles weten van de andere categorie , heb je daar ervaring iN.
 
A1/A3 is de basis en is 'voldoende'... Maar met toch hele zware beperkingen... Afstand mensen>gebouwen... is min 150m.... Dus je kan/mag enkel in open gebieden rondvliegen dan...
 
Hangt van je categorie af. A3 moet 150 m weg blijven van alle bebouwing (dus ook wegen). A2 mag wel boven bebouwing (natuurlijk mits veilig en alleen VLOS). Voor een 80 km weg (of sneller) gaat A2 naar 50 m, voor een spoorbaan naar 25.
 
Hangt van je categorie af. A3 moet 150 m weg blijven van alle bebouwing (dus ook wegen). A2 mag wel boven bebouwing (natuurlijk mits veilig en alleen VLOS). Voor een 80 km weg (of sneller) gaat A2 naar 50 m, voor een spoorbaan naar 25.
Betreft de A2, dat is maar de vraag, aangezien je niet over personen heen mag vliegen.
 
In A2 moet je tijdens de overgangsregels minstens 50 m van personen wegblijven. In de definitieve regels wordt dit minstens 30 m (of dezelfde afstand als de hoogte die je vliegt), dan wel 5 m in low speed mode (max 3 m/s). Dat is toch niet zo slecht? Niet op alle wegen en bij alle bebouwing lopen of rijden voortdurend mensen.