Europese droneregels van kracht: dit moet je doen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.279
Waarderingsscore
2.915
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Europese droneregels van kracht: dit moet je doen

Het is zover! Vandaag, oudjaarsdag 2020, worden de nieuwe Europese droneregels van kracht. Dat heeft een aantal consequenties voor bijna alle dronevliegers in Europa. Zo moet je je registreren als drone-operator en is de kans groot dat je een EU dronebewijs moet halen. In dit stappenplan zie je precies wat je moet doen, aangenomen dat je gaat vliegen in de Open categorie.

Lees verder
 
Check. Dinsdag A1/A3 en daarna A2 doen via DDA. Nog even exploitantnummer op mijn beide drones plakken (ze staan al op geheugenkaartjes en bij de Mavic Mini in de Remote ID broadcast), en we're in business.

Wel gek: het Remote ID veld van de Mavic Mini staat (nu nog?) maximaal 10 tekens toe, dus deze kentekens passen daar helemaal niet eens in. Heb hem maar in flight description veld vooraan erbij gezet..

Latere update: A2 is ook gewoon alvast binnen.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Menno Schaefer
Best eerst de nieuwste BE droneguide site checken > Droneguide voor je even de lucht in gaat in België. Op dit moment is zo goed als integraal de stad Antwerpen en omgeving (tijdelijk) verboden gebied... Om maar even te illustreren dat het niet zomaar een lachertje is om met een drone effe een 'dronie' te doen. Je zal maar een testje doen met het cadeautje van de kerstman zonder iets van de regels te kennen.... Eigenlijk wordt er in BE toch véél te weinig melding gemaakt van wat kan en mag met zo'n drone in de media.... Behalve wat stemmingmakerij meldingen zoals laatst in de kranten...
 
Best eerst de nieuwste BE droneguide site checken > Droneguide voor je even de lucht in gaat in België. Op dit moment is zo goed als integraal de stad Antwerpen en omgeving (tijdelijk) verboden gebied... Om maar even te illustreren dat het niet zomaar een lachertje is om met een drone effe een 'dronie' te doen. Je zal maar een testje doen met het cadeautje van de kerstman zonder iets van de regels te kennen.... Eigenlijk wordt er in BE toch véél te weinig melding gemaakt van wat kan en mag met zo'n drone in de media.... Behalve wat stemmingmakerij meldingen zoals laatst in de kranten...
Ook weer typisch Belgisch dat de mobiele Droneguide app er vandaag uitgaat terwijl de mobiele DSA app pas op 31.1.2021 beschikbaar wordt gesteld.

Hoe willen ze dan in godsnaam dat operatoren van goede wil vanaf 1.1.2021 alles doen zoals het hoort, gewoon even een maandje binnen blijven of zo ? Ik dacht 't niet ...
 
Tot eind januari best even de website checken hé... Lukt ook wel ...
 
joepie, mijn tuin ligt sinds vandaag niet meer in een No Fly zone ! Al doe ik dat liever sowieso omdat je nooit weet hoe je buren tegenover een drone in hun 'airspace' staan nietwaar.


1609414656912.png
 
download (2).png
Momenteel enkel deze map
Dit is wel de vroegere "professionele" map, niet de recreatieve
Hopelijk binnenkort een betere recreatieve map...
De maximaal 10 m hoogte gaat er nu met EU ook verdwijnen..
 
Bekijk bijlage 1915
Momenteel enkel deze map
Dit is wel de vroegere "professionele" map, niet de recreatieve
Hopelijk binnenkort een betere recreatieve map...
De maximaal 10 m hoogte gaat er nu met EU ook verdwijnen..
Is correct.. Maar als je op een zone klikt kan je effectief zien welke hoogte er 'bezet' is.... En dat is wél al zeker bruikbaar denk ik...Bv die gele aan de kust zou gereserveerd zijn voor helicopter training en daar staat dan bv ondergrens > 0ft... Als ik het goed heb dan is gans die zone van 0ft tot 2000ft daarvoor gereserveerd tot ergens 3 januari bv....

COASTAL HELICOPTER TRAINING AREA (EBHTA10A)​

Categorie
HTA
Ondergrens
0 ft AGL
Bovengrens
2000 ft AMSL

Geldigheidsinformatie​

Tijdzone van de browser: Europe/Brussels
Huidige tijd: 12:55
Notam
B5769/20
Starttijd
25/12/2020 13:00
Eindtijd
03/01/2021 17:30
 
Europese droneregels van kracht: dit moet je doen
Het is zover! Vandaag, oudjaarsdag 2020, worden de nieuwe Europese droneregels van kracht. Dat heeft een aantal consequenties voor bijna alle dronevliegers in Europa. Zo moet je je registreren als drone-operator en is de kans groot dat je een EU dronebewijs moet halen. In dit stappenplan zie je precies wat je moet doen, aangenomen dat je gaat vliegen in de Open categorie.

Lees verder
Ik vlieg sinds kort met de DJI Mini 2.
Maar ik zie nergens nog een manier om me te registreren als drone vlieger/piloot voor de categorie minder dan 250 gram.
Komt daar morgen dan een formulier voor??
 
Is correct.. Maar als je op een zone klikt kan je effectief zien welke hoogte er 'bezet' is.... En dat is wél al zeker bruikbaar denk ik...Bv die gele aan de kust zou gereserveerd zijn voor helicopter training en daar staat dan bv ondergrens > 0ft... Als ik het goed heb dan is gans die zone van 0ft tot 2000ft daarvoor gereserveerd tot ergens 3 januari bv....

COASTAL HELICOPTER TRAINING AREA (EBHTA10A)​

Categorie
HTA
Ondergrens
0 ft AGL
Bovengrens
2000 ft AMSL

Geldigheidsinformatie​

Tijdzone van de browser: Europe/Brussels
Huidige tijd: 12:55
Notam
B5769/20
Starttijd
25/12/2020 13:00
Eindtijd
03/01/2021 17:30
Als ze elke dag trainen, dan valt er na 3 januari niet mee te dronen hier... Ik zie momenteel ook geen helicopters hier

Kaart ziet er nu weer wat anders uit, men is waarschijnlijk alles aan het aanpassen voor 2021
 
Laatst bewerkt:
Ik vlieg sinds kort met de DJI Mini 2.
Maar ik zie nergens nog een manier om me te registreren als drone vlieger/piloot voor de categorie minder dan 250 gram.
Komt daar morgen dan een formulier voor??
Ook in het geval van de Mini 2 moet je je bij de RDW registreren als operator, omdat de drone een camera heeft. Een opleiding is niet nodig.
 
Vliegen kan hier, maar je moet het aanvragen (althans in de buitenste rode zone)

Check de andere threads waar ik dit in detail uitleg.
Als je in de Open categorie vliegt, kun je geen ontheffing krijgen voor dronevluchten in CTR gebieden. Tenminste, dat geldt voor Nederland.
 
Beste .....
zou iemand mij kunnen vertellen aangaande welke categorie mijn Drone valt.
Ik heb een DJI mavic air 2 zonder CE label en weegt 570 gram maar ik krijg niet echt duidelijkheid waar ik nu onder val is dit A2 of A3 ?

Met vriendelijke groet,
Teus Jansen
 
Beste .....
zou iemand mij kunnen vertellen aangaande welke categorie mijn Drone valt.
Ik heb een DJI mavic air 2 zonder CE label en weegt 570 gram maar ik krijg niet echt duidelijkheid waar ik nu onder val is dit A2 of A3 ?

Met vriendelijke groet,
Teus Jansen
Bekijk eerst de uitleg (en de tabel) in dit artikel: EU droneregels: uitleg over de categorieën | Dronewatch

Je hebt de keuze: je kunt gaan vliegen (met extra beperkingen) in Open subcategorie A3 (alleen dronebewijs A1/A3 nodig), of je kunt gaan vliegen in A2, maar daarvoor moet je dan de opleiding A2 doen bovenop A1/A3.
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz
Bekijk eerst de uitleg (en de tabel) in dit artikel: EU droneregels: uitleg over de categorieën | Dronewatch

Je hebt de keuze: je kunt gaan vliegen (met extra beperkingen) in Open subcategorie A3 (alleen dronebewijs A1/A3 nodig), of je kunt gaan vliegen in A2, maar daarvoor moet je dan de opleiding A2 doen bovenop A1/A3.
Okay dus A3 ondanks de extra beperking is dus voor nu voldoende om nog te mogen vliegen. Bedankt voor de feedback.
 
Weet iemand hoe het nou zit met het vliegen boven wegen met die nieuwe regels? EASA regels zeggen er niks over, Nederlandse versie van regels wel. Ik bedoel over een snelweg of 80 weg hoef ik niet te vliegen maar boven een 30 weg in de bebouwde kom of of een 50 weg buiten de bebouwede kom zou toch wel moeten kunnen?